Ga naar inhoud


Verzoek aan sprietje 4 lnb's op 90 cm Funke


trust

Aanbevolen berichten

Beste trust

 

Je gaat toch niet twijfelen aan mijn bewering van die 40%? Ik heb het nog wel zo mooi op schaal getekend. Daar is geen spelt tussen te krijgen.

 

 

Helaas Sprietje , ik ben bang dat het niet voor alle schotels geldt ( of de fabriekanten maken er een potje van) , op zolder lag nog een Zehnder schotel , 62 cm h , 55 cm br. niks verbogen o.i.d.

De spot komt precies in het midden , 31 cm van onder .

 

De offset-hoek van de Funke FA99 schotel is 24º , volgens Dishpointer zou de elevatie voor 21.5º oost , 28.9º moeten zijn .

Zojuist heb ik een recht alu profiel voor tegen de schotel gehouden en deze staat 5º achterover .

28.9 - 5 = 23.9 dat komt aardig overeen met die opgegeven offset hoek , als de lnb arm verbogen zou zijn , zou dit m.i. niet kunnen kloppen .

 

Ik denk dat we eens de offset hoeken van verschillende schotels op een rijtje moeten zetten om te zien of er een logica in zit .

post-30993-0-63568600-1357163032_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet van huis geweest vandaag dus maar verder gaan stoeien met die Funke .

Deze schotel heeft ooit aan een zelfbouw H2H motor gezeten en daarvoor was de mast bevestiging gedeeltelijk verwijderd / aangepast .

In plaats daarvan had ik er met wat aanpassingen de mast bevesting van een SG 2100 eraan gemaakt .

Ik denk dat iedereen wel het probleem kent van het minimaal verstellen van de elevatie , daarom heb ik SG 2100 mast bevesting vandaag onderste boven gemonteerd .

Dit om net boven de paal een draadstang te monteren om de elevatie met een ringsleutel fijn in te kunnen stellen .

Hierna weer de originele lnb houder met de Sharp lnb gemonteerd en op max uit gericht , deze keer op HB 10.723 met de Openbox F-500

Volgens de specs van de Funke FA99 , zou de focus-lengte 73 cm moeten zijn , echter voorzijde lnb tot de eerder gemarkeerde stip op 50 cm , was 77.5 cm .

Gemeten maximaal bereikbare waarde : S/N 7.6 dB - bij 85% kwaliteit .

Toen de klemschroef uit de lnb beugel gehaald en de lnb +beugel op diverse plaatsen naar voren geklemd gehouden met een soort grote metalen wasknijper .

Steeds de skew en de schotel elevatie op signaal gemaximaliseerd .

Met als uiteindelijk resultaat :S/N 8.1 dB - 86% kwal. Toen de positie van de lnb klem t.o.v. de houder met een kraspen aangetekend en de lnb vervanger door de laser .

En zie daar , de spot staat op ± 40 cm (van de 100 cm hoogte) , toen de laser weer vervangen door de lnb en de focus afstand gemeten tot aan deze spot , 71.5 cm !!

Wat ik nu graag zou willen weten , komen die afwijkingen (spot niet op 40% v/d hoogte) alleen bij oude schotels voor (bij 3 types geconstateerd) of ook bij nieuwe ?

Morgen gaat de rail er misschien weer op en ga ik die opnieuw afstellen maar eigenlijk wil ik de mount eraf halen en zo maken dat ik deze kan verdraaid kan monteren

zodat de rail recht t.o.v. de schotel kan blijven staan .

post-30993-0-28348400-1357254880_thumb.jpg

post-30993-0-60930300-1357254893_thumb.jpg

post-30993-0-67332400-1357255084_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Het heeft me al lang verbaast dat de richting waarin de lnb kijkt bij veel schotelmerken absoluut niet klopt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit altijd met productieafwijkingen te maken heeft, ik denk meer onkunde van de schotelfabrikant bij onbekende merken en naamloze schotels.

Maar het is niet alleen de kijkrichting van de lnb, ook de hoogtepositie van de lnb is belangrijk. SAB verkoopt zogenaamde universele multirails die ook geschikt zouden zijn voor Triax-schotels. Niets in minder waar. Met een SAB-rail staan de lnb’s 19mm te hoog voor een Triax-schotel, zie bijlage 1. De lnb staat dan boven het brandpunt wat signaalverlies geeft. Erger is nog dat het signaal dat de lnb ontvangt niet meer is fase is omdat het signaal dat via de bovenzijde van de schotel gereflecteerd wordt een kortere weg aflegt dan het signaal wat via de onderzijde van de schotel gereflecterd wordt.

Er wordt wat afgeklooid met schotels. Ze kunnen mij dan wel een Pietje precies noemen, maar met kennis van zaken haal je heel wat meer uit een schotel. Daar helpt de beste en duurste meter niet aan om een schotel mee af te stellen als de onderdelen van een schotel al niet goed zijn. Denk ook maar eens aan doorgezakte lnb-armen.

Ik krijg tranen in mijn ogen als ik zie hoe de lnb’s gericht zijn bij een Visiosat Bisat quad voor de ontvangst van de Hotbird, Astra 1, 2 en 3. De twee buitenste lnb’s staan zo scheel naar de schotel te kijken dat ik me nog verbaas dat er signaal uit komt, zie bijlage 2 waarbij de tranen in mijn ogen springen. Maar dat komt dan omdat er alleen maar APLS-lnb’s op gemonteerd kunnen worden die bijna geen feedhorn hebben en dus weinig controle over de aftasthoek hebben. Als je je nu bedenkt dat de lnb’s in een holle boog moeten staan, dus precies tegengesteld van de Clarkebeltboog, dan ga je toch huilen als je die bijlage bekijkt en dan nog glashard beweren dat de schotel optimaal met een goede satmeter is afgesteld.

 

Met mijn Multytenne ontvang ik Planeta HD nog met redelijk wat regen. Een kwestie van goed afstellen en weten waar je mee bezit bent. Veel Multytenne gebruikers krijgen Planeta HD nog niet eens met droog weer ook als hij door een schotelinstallateur is afgesteld.

Het is ook verbazingwekkend dat ik in Zuid-Spanje met mijn Triax 110 en Inverto Black Ultra de zenders van de nieuwe Astra 2F kan ontvangen en dat terwijl de lnb voor de Astra 28,2 niet eens in focus staat.

 

Even een opmerking over focus lengte waar je om vroeg:

Als de schotelfabrikant opgeeft dat de focuslengte 730mm is, dan wordt daarmee bedoeld de focuslengte van de primefocus schotel waar de offsetschotel een deel van is. Zou je die 730mm op willen meten, dan moet je meten van voorzijde lnb tot de denkbeeldige schotel ongeveer 5-6 cm onder de onderzijde van de offsetschotel afhankelijk hoeveel offset de schotel heeft.

Ik heb bijlage 3 toegevoegd waar het focuspunt is aangegeven, zie het woor “Focus” in de linker tekening en dus niet het “focal point” in de rechter tekening.

Wil je het nu helemaal exact doen, dan moet je eigenlijk meten tot 1cm achter de kap van de lnb maar die ene centimeter laat ik altijd maar zitten, dat maakt het alleen maar ingewikkelder. Bovendien heb je altijd de mogelijkheid om de lnb over de hals naar voren of achter te schuiven. Ook dat laten veel mensen achterwege terwijl je ook daarmee weer 1 of 2 % signaalkwaliteit mee kunt winnen.

post-60869-0-16279100-1357260848_thumb.jpg

post-60869-0-05662000-1357260887_thumb.jpg

post-60869-0-42587200-1357260919_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht omtrent het punt waar de lnb naar toe moet kijken op de schotel.

Ik heb al aangegeven dat het mij is opgevallen dat dit bij redelijk wat schotelmerken of merkloze schotels niet klopt.

Er zijn mensen die zweren bij een Delta Star Gregorian schotel omdat die veel beter zou presteren dan de gewone offsetschotel, zie bijlage 1. Zelfs tweedehands zijn ze zeer gewild vanwege hun uitstekende ontvangst-eigenschappen.

Is het Gregorian principe dan zoveel beter dan een gewone offsetschotel? Ik vind van niet maar schotels met het Gregorian principe zijn wel ontworpen door mensen met kennis van zaken. Bovendien zijn ze altijd degelijk gemaakt.

Hoewel ik behoorlijk afgeef op de Visiosat Bisat met de G4B-houder voor 4 lnb’s, kan ik Visiosat toch wel degelijk onder de gerenommeerde schotelfabrikanten scharen.

Kijk maar eens naar bijlage 2, een 90cm (98cm hoog) Gregorian schotel voor tweewegverkeer, een schotel voor de KU-band die kan ontvangen en zenden.

Dit is één brok degelijkheid. Een dubbele lnb-arm op fantastische wijze aan de schotel bevestigd en ook nog voorzien van schoren. Wat een stabiliteit! Nee, hier hoef je niet bang te zijn dat zaken aan de schotel niet kloppen.

Dit is heel wat anders dan die goedkope Chineese troep maar de meeste mensen kiezen tocht voor zo goedkoop mogelijk.

post-60869-0-23028000-1357291472_thumb.jpg

post-60869-0-31204000-1357291512_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een 120 cm DeltaStar gregorian op het dak , mooi afgewerkt en solide spul , maar ook daar kan van alles mis mee gaan als de onderdelen ( type 90 en 120 )bij de handelaar niet goed bijeen gehouden worden , verschillende lengtes feedarmen , goede lengte feedarm maar de bevestigings gaten net even anders en subreflectors met een andere hoek .

De 120 cm heeft net als die Visiosat op afb. 2 , ook schoorstangen welke er echter bij een zware lnb ( C-band experiment) er voor zorgden dat de schotel zich enigzins vervormd had .

Door middel van de "kruisdraad"controle kwam ik daar achter , met 2 draadstangen vanaf de bovenste bevestigingspunten van de schoren naar de mount was het euvel te corrigeren . Met als resultaat , direct signaal winst .

 

Ik heb op Nilesat een vergelijk test gedaan met mijn kunststof 120 cm offset Echostar in de tuin met een Black Ultra lnb (zit ook in de DeltaStar) en beide kwamen met hetzelfde resultaat .

 

Is het zo als ik de Funke 9.76 graad naar het oosten kantel en de rail dus recht kan staan , dat dan na het afstellen van de houders als ik de laser erin zet ,de spot in alle gevallen op hetzelfde punt moeten uit komen ?

post-30993-0-97957800-1357296648_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Een zeer kleine onnauwkeurigheid van de schotel kan al tot forse verliezen lijden en mag slechts hele kleine afwijkingen van de zuivere parabolische vorm hebben om de versterking en richtingsgevoeligheid niet te verminderen.

Over het algemeen worden onnauwkeurigheden of afwijkingen in het oppervlak tussen 1/32 en 1/16 van de golflengte nog geaccepteerd.

 

Bij 12 GHz (λ= 25 mm) ligt de marge tussen de 0,78 en 1,56 mm

 

Een afwijking van 0,1mm in het schoteloppervlak, geeft al een verlies van 3dB versterking, bij 1mm al 30dB.

Onnauwkeurigheden kunnen opgelopen zijn door montage of transport maar ook door bouten, klinknagels of moeren waarmee de schotel aan de drager bevestigd is.

 

Enige tijd geleden had iemand op dit forum zijn schotel laten vallen en deze was zichtbaar verbogen, zie dit draadje met de foto van de schotel:

http://www.sat4all.com/forums/topic/329495-positie-van-de-schotel/page__st__10

De schotel is rijp voor de schrootbak want er is geen satelliet meer mee te vinden.

 

Verder je vraag of je de schotel ook 9,76 graden schuin kan zetten. Ja dat kan en is zelfs veel beter dan de rail schuin zetten. Bij het schuin zetten van de rail komen vooral de buitenste lnb’s op een verkeerde hoogte te staan en staan daardoor niet meer correct op de schotel gericht. Mijn Triax 110 heb ik ook schuin staan. Het is wel een stuk moeilijker instellen want als je de elevatie van de schotel veranderd, dan veranderd ook de richting een beetje mee. Maar goed, als je het zo doet, heb je wel optimale ontvangst voor alle lnb’s.

Gewoon aan de bovenzijde van je mast een “V” uit je mast zagen, het bovenste stuk van de mast 10 graden buigen en weer vastlassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, onlangs vertelde mij iemand dat er een accessoire bestaat waarmee je de gehele schotel een bepaalde skew kunt geven.

Dat is toch wat je hierboven bedoelt?

 

Is jou zo'n accessoire bekend?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit plaatjes gezien van schotels die standaard die optie hebben .

Vanmorgen zelf zo'n set gemaakt , deze kan 15 graden kantelen .

Maandag weer verder stoeien .

post-30993-0-95549800-1357408327_thumb.jpg

post-30993-0-39318400-1357408339_thumb.jpg

post-30993-0-94270600-1357408352_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard07 schrijft:

 

“@Sprietje, onlangs vertelde mij iemand dat er een accessoire bestaat waarmee je de gehele schotel een bepaalde skew kunt geven. Is jou zo'n accessoire bekend?””

 

Jazeker, maar dat soort accesoires is maar bestemd voor één bepaald soort merk. Op andere schotels past het niet. Het wordt hoofdzakelijk in Amerika gebruikt op schotels die daar gangbaar zijn.

Ik heb wat bijlages meegestuurd.

1-skew instelling

2-elevatie instelling

3-skew instelling

4-azimuth instelling

5-hier zit alles op

post-60869-0-61549800-1357411509_thumb.jpg

post-60869-0-67692700-1357411569_thumb.jpg

post-60869-0-19060800-1357411679_thumb.jpg

post-60869-0-42690300-1357411794_thumb.jpg

post-60869-0-76067500-1357411894_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, hartelijk dank!

(De leverancier van de Fuba mailde me dat er zo'n onderdeel voor deze schotel beschikbaar was, vandaar mijn vraag.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

Het verbaast me zeer dat Fuba een adapter of nieuwe schotelbevestiging heeft waarmee de skew van de schotel ingesteld kan worden. In de Duitse hoofdkatalogus staat daar niets over vermeld.

Zover ik weet zijn er maar vier gangbare schotels in Nederland te koop waar de schotelskew ingesteld kan worden. Dat zijn de Wavefrontier T55 en T90, de Maximum E-85 en de Visiosat Big Bisat.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de "kantel-plaat" ertussen gezet , werkt en past prima .

Lnb arm (buis diam. 30 mm) naar de schotel toe gebogen en van 2 schoren voorzien .

Nu moest de multirail verder van de schotel af gemonteerd worden ,helaas op het uiteinde van de lnb arm waar ooit voor een andere test , een stuk ingezaagd is .

Hierdoor klemt hij niet optimaal , morgen op m'n werk zal ik daar een nylon prop voor draaien , zodat de buis niet bijeen geknepen word .

Omdat de gekozen multirail (ronde gebogen staaf ) het toelaat dat de lnb houders naar voor en naar achter kunnen kantelen is het lastig om de lnb's precies op de focus lijn

te richten . De signaal sterkte geeft hier niet direct uitsluitsel over .

De laser pointer er in zou een oplossing zijn maar dat betekent telkens klem losdraaien en lnb / laser wisselen .

Daarom heb ik als proef een oude Humax twin lnb van zijn omhulsel ontdaan en in het hart van de golfpijp , midden door de antenne en achterdeksel een gaatje ( 2 mm) geboord en achterop een kleine laser pointer gemonteerd . Uiteraard precies uitgelijnd op de markering gemaakt op de schotel met de grote laser .

Was nog even spannend wat het satelliet signaal doet in combinatie met de laser straal , daarom eerst getest met een oude FTA ontvanger .

Deze gaf gewoon beeld en vertoonde geen rare verschijnselen , laser aan of uit maakte niets uit , dus mijn Openbox F-500 er aan en afstellen maar .

De verkregen S/N waardes van de 0.7 dB lnb zijn niet al te hoog , misschien ook door het 2 mm gaatje in de antenne strip achterin de lnb .

Als de lnb te dicht bij de schotel staat en je kantelt hem achterover blijft de signaal sterkte over een afstand van ± 25 cm (spot op de schotel) haast onveranderd .

Dit waarschijnlijk omdat de focus afstand langer word , lnb naar achter was de oplossing .

Omdat de diepte instelling met die Humax lnb bijna niet mogelijk is , ga ik die kleine laser pointer achter een kleine platte Inverto lnb maken met een langere golfpijp .

post-30993-0-94985300-1357597074_thumb.jpg

post-30993-0-34937600-1357597083_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wolverine, door zo bezig te zijn, leer je er heel erg veel van. Ik kan er over meepraten.

Ik hoop alleen dat @trust er wel voor zorgt dat de lnb’s in het brandpunt van de schotel blijven staan met al zijn experimenten. Het brandpunt ligt 50mm voor het hart van de originele lnb-klem bij een niet verbogen arm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...