Ga naar inhoud


Verzoek aan sprietje 4 lnb's op 90 cm Funke


trust

Aanbevolen berichten

dit topic is inderdaad wel aardig om te volgen :-)

Hier dan een vervolg .

Ik heb een laserpointer gemonteerd aan een draaibare houder die in een lnb klem past , zodanig dat de de hoek van de beam verstelbaar is .

Dit geheel in de voorhanden zijnde , oudeTriax TDS64 geplaatst .

Er van uitgaande dat de openingshoek van de lnb zodanig is , dat deze niet over of langs de schotel kijkt , de spot op de bovenste rand gericht .

De verrassing kwam bij het draaien , bij deze triax blijft een deel buiten de openingshoek van de lnb .

Omdat ik twijfelde over de staat van die oude TDS64 , de test ook uitgevoerd bij een bevriende satshop met een nieuwe TDS54 , daar bleek het buiten de spot vallende gedeelte nog iets groter te zijn .

Ook nog een groter (80 cm ?) model SAB getest , daar bleef een nog groter deel buiten beeld .

Bij mijn vriend een kunststof Hirschman getest , ook ong. 80 cm met een driehoekige feedarm geheel onder de schotel , hier volgde de spot exact de gehele rand van de schotel .

Hiermee lijkt me de verklaring dat de 40 % van de hoogte methode die Sprietje hanteert , maar die ik eerst niet geheel kon onderschrijven , beter te begrijpen .

De centrale spot met mijn laser lnb kwam immers hoger uit als die 40 % van de gehele (66 cm) schotel hoogte , maar als je hem neemt van de door de roterende laser geprojecteerde onderste spot , kom je op exact 60 cm en 24 cm daarboven staat de centrale spot .

post-30993-0-43104700-1388064705_thumb.jpg

post-30993-0-17464500-1388064733_thumb.jpg

post-30993-0-51383300-1388064746_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Trust, wat ben je toch een geweldige knutselaar. Prachtig zoals jij telkens weer met allerlei hulpmiddelen dingen aanpast en tests uitvoert.

 

Ik zal het een en ander uitleggen over de kijkrichting van de lnb.

Ik heb al eens eerder een tekening gemaakt waarbij je kunt zien dat bij een offsethoek van 26 graden, de lnb op 40% van de hoogte van de schotel moet kijken om precies helemaal goed op de schotel te kijken, zie bijlage 1.

Feitelijk is het zelfs 39% van de hoogte maar omdat dat voor veel mensen een stuk moeilijker is uit te rekenen, zeg ik gemakshalve altijd maar 40%. Het verschil in afstand is ook maar heel weinig.

Bovendien geld die 39% ook alleen maar bij een offsetschotel van 26 graden. Er zijn ook schotel die een kleinere offsethoek hebben en dan wordt het al iets meer dan 40% van de hoogte.

 

De conisiteit van de feedhorn bepaalt de kijkhoek van de lnb maar de kijkhoek is niet scherp afgebakend. De versterking van een lnb met een f/D-verhouding van 0,6 ziet er als volgt uit, zie afbeelding 2

De ontvangstkarakteristiek is bij een f/D-verhouding bij 0,6 cirkelvorming. Ik het midden van de kijkrichting van de lnb is de versterking maximaal (zie de cirkel -0dB verlies)

Naar mate je verder naar de zijkant van de schotel gaat, wordt de versterking die de lnb geeft steeds minder, in dit geval -10dB. Dit is met blauw aangegeven. Je merkt dan ook niet meteen een heel groot verschil als de lnb niet naar de juiste plaats op de schotel kijk. Nu moet je natuurlijk ook weer niet denken, het maakt allemaal niet zo veel uit want alle kleine beetjes bij elkaar helpen. Ik verbaas me dan ook over de slordigheid van flink wat schotelfabrikanten waarbij de lnb-houder zo slecht is gemaakt, dat een flinke afwijking wordt verkregen. Hoeveel schotels kom je niet tegen waarbij de lnb naar het midden van de schotel kijkt.

 

Zoals je ook in afbeelding 2 ziet, is dat de lnb ook over de rand van de schotel kijkt. Dit noemen we de Spillover wat met rood is aangegeven. Dit is ook niet echt gunstig want de lnb vangt dus signalen op buiten de schotel. Deze signalen bestaan uit atmosferische ruis en thermische ruis. Thermische ruis is dus warmteruis die bijv. opgevangen kan worden als een schotel tegen een muur aan gemonteerd is. Als de de zon lekker op zo’n muur heeft liggen bakken, zijn de stenen flink warm en geven dus flink wat thermische ruis. Hiermee wordt de signaalkwaliteit minder. Het beste is dan ook om de schotel niet tegen een muur te hangen maar ja, je kunt niet altijd anders.

Om zo min mogelijk last van atmosferische- en thermische ruis te hebben, is het dus belangrijk dat de lnb naar de juiste plek op de schotel gericht staan.

 

In afbeelding 3 zien we de spillover bij een offsetschotel nog eens een keer aangegeven.

post-60869-0-57785900-1388076076_thumb.png

post-60869-0-98519500-1388076099_thumb.png

post-60869-0-72217000-1388076125_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Omdat jij zo’n geweldige knutselaar bent, heb ik nog een mooie test voor je om te kunnen zien dat een lnb ook een stukje buiten de schotel kijkt, de zogenaamde spillover.

Ik heb het vroeger als volgt getest.

Ik heb een vlakke metalen plaat genomen, laten we zeggen 30x30cm en die tegen de zijkant van de schotel aan gehouden. Je moet hem ongeveer in dezelfde richting houden als dat de schotel loopt. Als je een meter op de lnb aansluit en je de plaat een beetje beweegt om de juiste richting te vinden, dan zie je ineens bij de juiste stand dat je meer signaalkwaliteit krijgt.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heeft er zeker ook iets mee te maken maar ook dat de lnb’s niet in het brandpunt van de schotel staan.

In bijlage 1 heb ik een Triax-rail en een SAB-rail met elkaar vergeleken. De lnb’s staan op een SAB-ral 19mm hoger dan op een Triax-rail. Ze staan dus boven het brandpunt waar de signalen samenvallen, zie afbeelding 2. Nu kun je dit wel weer een beetje compenseren door de elevatie instelling van de schotel aan te passen maar optimaal is het niet. Bovendien krijg je dan ook de situatie dat de gradenverdeling van de Triax-schotel niet meer klopt. Daar zit een fantastisch mooie verdeling op die je gemakkelijk tot op een halve graad nauwkeurig in kunt stellen maar die wijkt dan enkele graden af.

post-60869-0-97099100-1388145154_thumb.png

post-60869-0-81386500-1388145202_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Omdat jij zo’n geweldige knutselaar bent, heb ik nog een mooie test voor je om te kunnen zien dat een lnb ook een stukje buiten de schotel kijkt, de zogenaamde spillover.

Ik heb het vroeger als volgt getest.

Ik heb een vlakke metalen plaat genomen, laten we zeggen 30x30cm en die tegen de zijkant van de schotel aan gehouden. Je moet hem ongeveer in dezelfde richting houden als dat de schotel loopt. Als je een meter op de lnb aansluit en je de plaat een beetje beweegt om de juiste richting te vinden, dan zie je ineens bij de juiste stand dat je meer signaalkwaliteit krijgt.

Vind je het erg als ik daarmee wacht tot het zonnetje schijnt .

Samen met Ceesv hebben we wel eens proeven gedaan om met een metalen plaat juist signaal weg te houden van de schotel (overigens met weinig succes bij onze proef)

Die plaat hielden we vanaf de schotelrand schuin naar naar voren .

We hadden het vermoeden dat een naastgelegen satelliet de kwaliteit van de gewenste satelliet nadelig beinvloedde .

 

Omdat het echt weer om te knutselen is , ook maar een hoekmeet hulpstuk (verstelbaar en uitschuifbaar) gemaakt van rvs baleinen die langs ruitenwisserbladen zitten .

Dit hulpstuk in de feedhoorn van een BU single gedrukt zodanig dat het over de toppen van de rillen loopt , de nagemeten hoek is 66º.

De foto's zijn van de BU helemaal naar achter en naar voor in de lnb houder gemonteerd .

Van die met de lnb geheel naar de schotel toe , komt de oppervlakte overeen met de laser afbeelding .

post-30993-0-38629900-1388155329_thumb.jpg

post-30993-0-67421600-1388155346_thumb.jpg

post-30993-0-18350700-1388155369_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beste trust

 

Omdat jij zo’n geweldige knutselaar bent, heb ik nog een mooie test voor je om te kunnen zien dat een lnb ook een stukje buiten de schotel kijkt, de zogenaamde spillover.

Ik heb het vroeger als volgt getest.

Ik heb een vlakke metalen plaat genomen, laten we zeggen 30x30cm en die tegen de zijkant van de schotel aan gehouden. Je moet hem ongeveer in dezelfde richting houden als dat de schotel loopt. Als je een meter op de lnb aansluit en je de plaat een beetje beweegt om de juiste richting te vinden, dan zie je ineens bij de juiste stand dat je meer signaalkwaliteit krijgt.

 

Deze foto al gezien, in de nieuwe TotaalTV (pagina 127)?

 

Multytenne, vergroot met een 80cm schotel erachter (4 gaatjes boren en een sleuf maken), en dan 35% meer signaal en kwaliteit, volgens de tekst erbij!

 

Kennelijk heeft de multytenne een aardige spillover. Maar het verbaast me, dat er dan niet allerlei faseverschillen zouden optreden, als de parabool niet mooi vlak is en goed aansluit?

 

Evengoed grappig om te zien!

 

Groet, A33

 

.

post-40446-0-37359900-1392917974_thumb.jpg

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja leuk a33. Ik natuurlijk ook even snel op blz. 127 gekeken.
Tsja, je noemt inderdaad wat punten op.

Maar om te beginnen is het geen 80cm-schotel maar een schotel van 70cm breed en hoog. Geen Triax dus maar waarschijnlijk een Duitse schotel want die zijn heel vaak rond en hebben als resultaat dat de lnb's veel dichter bij elkaar moeten staan als bij een Triax. En dat is dan een ideale combinatie want in de kop van de Multytenne staan de lnb's ook heel dicht bij elkaar.

Inderdaad zouden er fase verschillen moeten zijn maar ik denk dat een beetje geluk hier ook heeft meegeholpen. De schotel staat ongeveer 25mm achter de spiegel van de Multytenne. Aangezien we bij satellietontvangst een golflengte van ongeveer 25mm gebruiken, zijn er dus precies 2 fases verschil tussen de twee spiegels. Was dat maar een halve of anderhalve fase geweest, dan komen de signalen wel in tegenfase en dan was het resultaat heel anders geweest.
We hebben in dit geval met een deel van een Fresnel-reflector te maken, zie de bijlages, wat eigenlijk een platte parabool is.

Omdat de schotel ongeveer 25mm achter de spiegel van de Multytenne staat, komt het brandpunt van de schotel ook verder naar achteren waardoor de signaalconcentraties beter op de lnb's van de Multytenne vallen.

Dat een lnb nog een flink stuk buiten de schotel kijkt is een bekend gegeven. In bericht 32 liet ik dat al in een afbeelding zien. Jaren geleden heb ik de spillover als wel eens met een vlakke metalen plaat uitgetest door die tegen de rand van de schotel te houden in dezelfde richting van de spiegel van de schotel. Ook toen zag ik meteen meer signaalsterkte en signaalkwaliteit.

Al met al een leuk experiment dat met flink wat geluk ook tot een positief resultaat heeft geleidt.
 

post-60869-0-73366600-1392923572_thumb.png

post-60869-0-79951100-1392923585_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje,

dat kende ik nog niet, een fresnel-schotel.

Ik dacht eigenlijk, dat de afgelegde weg van de signalen van de satelliet via de schotel naar de LNB altijd precies even lang moesten zijn, en dat een faseverschil (ook van een paar héle fasen) niet mocht. Weer wat geleerd.

 

Overigens dacht ik, toen ik nog eens naar het plaatje keek: Zou het niet nóg beter werken, om de vierkante schotel dan maar helemaal te verwijderen, en alleen te werken met de ronde grotere schotel (met kennelijk de juiste brandpuntsafstand)? Dan heb je helemaal geen last van eventuele faseverschillen.

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zou je verwachten dat je beter die vierkante schotel kunt verwijderen maar zoals je weet ligt het brandpunt van een schotel die groter is ook verder van de schotel af, dus dat gaat niet werken want dan komt het brandpunt halverwege de Multytennekop te liggen. Het enigste wat zou kunnen is een schotel met een kleinere f/D-verhouding dus geen 0,6 maar 0,5. Ik kan je ook op een briefje geven dat als je een Triax-schotel zou gebruiken het echt niet gaat werken.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...