Ga naar inhoud


Migratie naar 8psk lukt niet


Donkeyman
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Nee maar ook nooit een alps gebruikt, heeft echt te maken met de hardware van de 9000. Loopt momenteel onderzoek naar het moederbord.

Rebox RE9000HD PVR - Loader 1.54 - Firmware v1.11.30

Archsat DJ70E - Triple Quad CanalDigitaal LNB 19,2 GR + 23,5 GR + 28,2 GR

Link naar reactie
Delen op andere sites


" Van diverse dealers en eindgebruikers hebben we inmiddels vernomen

" dat het merk Alps niet goed werkt. Althans niet in combinatie met een
" Rebox ontvanger.
 
Naar eigen ervaring is dit (op zijn minst) te algemeen gesteld. Mijn Alps'en doen gewoon wat ze moeten doen !!
aangepast door Henk1

Visiosat BISAT G3 C | 3 Alps Twin LNB (19.2E, 23.5E, 28.2E)| 2 TRIAX MFE 41 D | ->

-> RE-8500HD PVR (2*DVB-S2) (Toshiba MK5059 500GB HD builtin)

 

Rebox Firmware: RE8500HDPVRv2-11-61-DVB-S.ird + WebZeal_8500_V2.8.tar.bz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

 

Inmiddels snel en vriendelijk email contact gehad met Rebox.

Ontvanger gaat binnenkort voor onderzoek naar Haarlem.

 

Wordt vervolgd.

Rebox RE9000HD PVR - Loader 1.54 - Firmware v1.11.30

Archsat DJ70E - Triple Quad CanalDigitaal LNB 19,2 GR + 23,5 GR + 28,2 GR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij in dit hele verhaal opvalt dat er helemaal niemand naar de specificaties van de RE-8000/RE-9000 kijkt. In de handleiding staat te lezen bij de technische gegevens:

 

Input Symbol Rate

2 ~ 45 Ms/s(QPSK of DVB-S)

2 ~ 45 Ms/s(QPSK of DVB-S2)

2 ~ 37 Ms/s(8PSK of DVB-S2)

 

Kijk ik bij King Of Sat bij de "probleem-transponders" dan blijken deze inderdaad 8PSK te zenden met een symbolrate van 54.5 Ms/s.

 

Dit is ver buiten de specificatie van de ontvanger, en dat het merendeel van de ontvangers het blijft doen mag een wonder heten. Het verklaart ook waarom een deel van de ontvangers het beter gaan doen als ze zijn opgewarmd: kennelijk gaat de maximaal te verwerken symbolrate dan wat naar boven, wat in marginale gevallen het verschil is tussen goed beeld en problemen.

 

CanalDigitaal heeft ten aanzien van deze groep ontvangers dus niet zo'n geweldige zet gedaan met deze hoge symbolrate.

 

Technisch is hier niet zoveel aan te doen als je een probleem-exemplaar hebt. Het een beetje te vergelijken met een auto die een opgegeven topsnelheid heeft van 150 km/h, maar waarvan de bestuurder verwacht dat hij harder wil dan 220 km/h: dat gaat nu eenmaal niet zonder de techniek aan te passen.

Ik zou klagen bij CanalDigitaal, die waarschijnlijk zullen antwoorden dat je dan maar een gecertificeerde ontvanger had moeten kopen. Bij de gecertificeerde RE-4000 (waar niemand over dit probleem klaagt, maar die dezelfde specificatie aangaande dit aspect heeft) houdt dat antwoord natuurlijk geen stand.

 

Een modernere Rebox zoals een RE-2200 schopt het bij 8PSK tot maximaal 52.5 Ms/s. Bij deze ontvanger zit CanalDigitaal een fractie boven het maximum.

 

Groeten,

 

Audioniek.

  • Like 1

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Audioniek: CHAPEUX!!! Dank je voor het teniet verklaren van mijn gekheidswaanzin. Het is inderdaad dan zeer logisch waarom de storingen optreden. Ik begrijp echter nog altijd niet waarom een Dreambox [getest was de 800HDSE] niet niet doet. Zou deze de symbolrate 'halveren' om goed weergegeven te kunnen worden? En waarom heeft ReBOX [Haarlem] het over hard-modding van de box. Wat plaatsen ze er dan in denk jij om WEL die symbolrate te kunnen behalen?!

Nogmaals, top gevonden. verklaart een hoop.

ReBOX RE-8000HD PVR - Firmware v1.11.30 Loader v1.54
2x WD PP Elite 320gb - TRIAX 88 - Moteck SG-2100A
W - 45-30-27.5-24.5-22-18-15-12.5-11-8-7-5-4-1
E - 4.8-7-9-10-13-16-19.2-21.5-23.5-26-28.2-31-33-36-39-40.1-42-45

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze bij Rebox Haarlem een hardware-mod doen om het probleem te verhelpen zou het wel eens kunnen zijn dat er van de chip die de genoemde beperking veroorzaakt een nieuwere variant is die hogere symbol rates aan kan. Die chip was er logischerwijs nog niet bij de oudere series van de ontvanger, maar bij latere werd hij kennelijk af fabriek al gebruikt. Ook dit verklaart wat er hier wordt gemeld.

 

In dit geval kom ik uit op de grote gekoelde chip in het midden van het moederbord, en die kun je niet vervangen door de gebruikte soldeertechniek. Rebox zal dan (zoals ook al gemeld) waarschijnlijk uit de nog beperkte voorraad een nieuwer moederbord plaatsen.

 

Dit alles is echter speculatie van mijn kant.

 

Als het voorgaande een kern van waarheid bevat is de oplossing toch op zoek gaan naar een beschaafd geprijsd tweedehandsje en voorafgaand aan de koop vragen/testen hoe de ontvangst op de "probleem-transponders" is. De probleem-ontvanger is dan een helaas afschrijvertje of een luxe SD-ontvanger geworden.

 

Juridisch is voor mij in zo'n geval de kous nog niet af: CanalDigitaal maakt door haar keuze voor 8PSK met een hoge symbol rate een aantal relatief jonge ontvangers onbruikbaar voor het doel waarvoor ze gekocht zijn: naar de Nederlandse HD-zenders kijken. Dat strookt niet met de "redelijk te verwachten levensduur" die het Burgerlijk Wetboek in deze hanteert: je moet een ontvanger waarvan ik verwacht er toch wel vijf jaar or langer mee te doen vervroegd afschrijven. Dat is in eerste instantie een verhaaltje winkelier/leverancier, die als hij zijn/haar werk goed doet CanalDigitaal zal confronteren met de problemen en een aanvaardbare oplossing zal moeten zoeken, bijvoorbeeld gunstig inruilen op een modernere ontvanger. Juridisch gezien is Rebox Haarlem geen partij in deze (wel richting de winkelier/leverancier), vanuit de consument gezien heeft de winkelier/leverancier productaansprakelijkheid en die laatste zal een oplossing (ook na drie jaar) moeten vinden. Kan een juridisch onderlegd iemand daar eens wat van zeggen?

 

Samengevat is dit verhaal (mits het voorgaande klopt) dus een hardwareprobleem en geen software/firmware-probleem. Wel roepen we een beetje dergelijke problemen over ons af. Velen willen zo veel mogelijk zenders tegen een zo laag mogelijke prijs. Dus propt CanaalDigitaal (en zij niet aleen: op 23E5 komen zelfs 8PSK transponders met een symbolrate van 66.6 Ms/s voor) de beschikbare transponders bomvol. Via een achterdeur betaal je voor die al zenders toch extra: je mag je ontvanger die veel sneller veroudert dan verwacht vervroegd/versneld afschrijven.

 

@MACKerMD: Een Dreambox is een MIPS-ontvanger en heeft een compleet andere chipset dan de RE-8000/9000 die SH4-ontvangers zijn. Het is goed mogelijk dat ook oudere Dreamboxen binnen de specificaties zitten of voldoende reserves aan aangaande de symbol rate bij 8PSK hebben.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een beetje het verhaal: 'Als niets meer helpt, lees je de gebruiksaanwijzing'. De 'vondst' van Audioniek verklaart inderdaad de problemen die sommige gebruikers ervaren (waaronder ik ook).

 

Misschien is er inderdaad een juridisch onderlegd iemand die hier zijn of haar licht over kan laten schijnen. Een alternatieve route zou de juridische hulp van de consumentenbond kunnen zijn (maar of we die goed kunnen uitleggen wat het probleem is...).

Wat niet beter wordt, blijft niet goed.

Rebox 8220 - 3.02.25, Rebox 9000 - 1.11.62 (loader 1.54), Rebox 4000 - 1.11.62 (loader 2.54), Philips/Pace 7141Visiosat Bisattelite G4Quadro (13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het meedenken Audioniek. Ik hoop, net als bovenstaande reageerder, dat er inderdaad iemand is, die dusdanig juridisch geletterd is die dit kan aandragen. Mijn boxje is nog geen 3 jaar oud en het 'naar alle redelijkheid durende genot' is inderdaad behoorlijk verkort door de veranderingen bij CDS. De box is immers niet kapot, maar mist gewoon dus de capaciteit om alles te verwerken.

.. wordt vervolgd... ik blijf lezen...

aangepast door MACKerMD

ReBOX RE-8000HD PVR - Firmware v1.11.30 Loader v1.54
2x WD PP Elite 320gb - TRIAX 88 - Moteck SG-2100A
W - 45-30-27.5-24.5-22-18-15-12.5-11-8-7-5-4-1
E - 4.8-7-9-10-13-16-19.2-21.5-23.5-26-28.2-31-33-36-39-40.1-42-45

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er kan op dit moment gesteld worden, dat Rebox een oplossing bied.

Je kan je ontvanger naar Rebox sturen, waar zij een modificatie doorvoeren (zolang de voorraad strekt).

 

MackerMD is deze oplossing meerdere malen aangeraden. Om hem moverende redenen maakt hij hiervan geen gebruik, hetgeen niets meer en minder betekent dat er voor hem geen oplossing is voor het probleem.

 

De Rebox werkt binnen de specificatie, Rebox levert wat aangeboden is, daar zal geen verhaal mogelijk zijn.

Canaldigitaal heeft altijd luid en duidelijk aangegeven dat zij alleen door hun goedgekeurde ontvangers supporten.

Ik zie niet in hoe daar wat te halen is.

 

Mijn ervaring in het algemeen is dat vele kleine details het eindproduct bepalen.

Ik denk dan aan fazeruis, jitter etc. van de diverse componenten in de keten.

Daardoor blijkt dat sommige gebruikers baat hebben bij het vervangen van een LNB, anderen bij het optimaliseren van de uitrichten van de schotel.Het vervangen van de tuner in de ontvanger voor een exemplarisch stabielere VCO in het module kan ook helpen.

 

Hoe schoner en stabieler het signaal in de gehele keten, hoe beter het eindresultaat.

 

Feit is dat de technische ontwikkelingen sneller gaan als de technische levensduur van de ontvangers.

Ik kan mij voorstellen dat je met wat moeite bij Canaldigitaal een aanbieding kan krijgen bij een verlenging van je abo voor 2 jaar.

Je zal dan een goedgekeurde Canaldigitaal ontvanger ter beschikking gesteld krijgen, met alle voor en nadelen die daaraan kleven.

 

Vrije ontvanger keuze is binnen de satelliet provider wereld niet vanzelfsprekend.

In de omliggende landen en bij verschillende Nederlandse providers is er een gedwongen afname van hun ontvanger. 

Canaldigitaal zou maar wat graag de markt dichtgooien en je verplichten alleen nog maar hun dichtgetimmerde ontvangers te gebruiken. Dan zou dit probleem niet ontstaan.

 

Een ding is mij alleen niet duidelijk, is de waarde die Kingofsat opgeeft de werkelijke datarate of is het de specificatie van de transponder.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij in dit hele verhaal opvalt dat er helemaal niemand naar de specificaties van de RE-8000/RE-9000 kijkt. In de handleiding staat te lezen bij de technische gegevens:

 

Input Symbol Rate

2 ~ 45 Ms/s(QPSK of DVB-S)

2 ~ 45 Ms/s(QPSK of DVB-S2)

2 ~ 37 Ms/s(8PSK of DVB-S2)

 

Kijk ik bij King Of Sat bij de "probleem-transponders" dan blijken deze inderdaad 8PSK te zenden met een symbolrate van 54.5 Ms/s.

 

Dit is ver buiten de specificatie van de ontvanger, en dat het merendeel van de ontvangers het blijft doen mag een wonder heten. Het verklaart ook waarom een deel van de ontvangers het beter gaan doen als ze zijn opgewarmd: kennelijk gaat de maximaal te verwerken symbolrate dan wat naar boven, wat in marginale gevallen het verschil is tussen goed beeld en problemen.

 

CanalDigitaal heeft ten aanzien van deze groep ontvangers dus niet zo'n geweldige zet gedaan met deze hoge symbolrate.

 

Technisch is hier niet zoveel aan te doen als je een probleem-exemplaar hebt. Het een beetje te vergelijken met een auto die een opgegeven topsnelheid heeft van 150 km/h, maar waarvan de bestuurder verwacht dat hij harder wil dan 220 km/h: dat gaat nu eenmaal niet zonder de techniek aan te passen.

Ik zou klagen bij CanalDigitaal, die waarschijnlijk zullen antwoorden dat je dan maar een gecertificeerde ontvanger had moeten kopen. Bij de gecertificeerde RE-4000 (waar niemand over dit probleem klaagt, maar die dezelfde specificatie aangaande dit aspect heeft) houdt dat antwoord natuurlijk geen stand.

 

Een modernere Rebox zoals een RE-2200 schopt het bij 8PSK tot maximaal 52.5 Ms/s. Bij deze ontvanger zit CanalDigitaal een fractie boven het maximum.

 

Groeten,

 

Audioniek.

 

 

Transponder 11856 doet het (altijd direct) wel prima, maar wel het zelfde - 8PSK bij 54.5Ms/s - . Ik had daar ook al naar zitten kijken.  

Rebox RE9000HD PVR - Loader 1.54 - Firmware v1.11.30

Archsat DJ70E - Triple Quad CanalDigitaal LNB 19,2 GR + 23,5 GR + 28,2 GR

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CeesV : ik heb ook meerdere malen aangegeven dat ik niet beschik over eigen vervoer om naar Haarlem te rijden, de box ondertussen 2+ jaar oud is en daarbij de basis-garantie imho vervalt, ik geen vervangende ontvanger heb, noch de middelen om mijn ontvanger op te sturen. 

 

Het is een spijtig iets dat CDS op deze manier onder de consumentenbond vastgelegde regels duikt mbt 'een verwachte levensduur' als het gaat om 'wat nu werkt gaan we verpesten zodat het NIET meer werkt' .. 

 

De bitrate lijkt me de bitrate van de transponder die naar beneden suist, waar je box de door jouw ingegeven *ID oppikt die je de betreffende zender laat zien. Hierdoor valt dus zo'n 17mbps weg, wat de blokvorming verklaren kan. Ook al staat schotel goed, ook al heb je een gloedhagelnieuwe-kogelhard-signaal-doorsturende-LNB, ook al heb je al je bekabeling vervangen. In mijn persoonlijke geval heb ik gewoon de pech dat ik niet over de middelen beschik om de oplossing, die aangeboden werd door "Haarlem" te kunnen doorvoeren. 

Da's pech .,. NL-HDTV weg...

 

ReBOX RE-8000HD PVR - Firmware v1.11.30 Loader v1.54
2x WD PP Elite 320gb - TRIAX 88 - Moteck SG-2100A
W - 45-30-27.5-24.5-22-18-15-12.5-11-8-7-5-4-1
E - 4.8-7-9-10-13-16-19.2-21.5-23.5-26-28.2-31-33-36-39-40.1-42-45

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat niet doen, want de ontvanger gaat op die manier nooit uit. Logbestanden blijven groeien, en mochten er processen draaien met een geheugenlek dan krijgen die optimaal de kans de boel te verzieken. De elektriciteitsmeter loopt ook harder door (> 20W vs. < 1W). In sommige gevallen gaat ook een ingebouwde harde schijf nooit slapen en sprokkelt zo ook een berg nutteloze draaiuren bij elkaar. Onderdelen zoals elco's hebben een eindige levensduur en die wordt nu grotendeels nutteloos opgebruikt. En dit alles om per inschakeling 20 seconden tijd te winnen?

 

Met deep sleep start de hele ontvanger iedere keer met een schoon geheugen op en het is al vaak gemeld: met duidelijk minder problemen.

 

Groeten,

 

Audioniek.

Op zich valt dit wel mee hoor, de decoder en HD blijven aardig in tact als deze geruime tijd aanstaat.

Ik heb twee decoders die eigenlijk al 2 jaar aanstaan en echt soms even gereboot worden. De ene staat altijd aan, de andere zet ik alleen in Warm Standby en staat dus ook gewoon altijd aan. In het begin ging dit ook niet lekker vanwege onstabiele firmwares, maar tegenwoordig gaat dit OK. Het spul blijft dus toch aardig goed werken, ook na een ruime tijd dat deze aanstaat. Ik verwacht dat CD eerder iets wijzigt waardoor het niet werkt, dan dat mijn decoder stukgaat :)

aangepast door CronoS
  • Like 1

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CeesV : ik heb ook meerdere malen aangegeven dat ik niet beschik over eigen vervoer om naar Haarlem te rijden, de box ondertussen 2+ jaar oud is en daarbij de basis-garantie imho vervalt, ik geen vervangende ontvanger heb, noch de middelen om mijn ontvanger op te sturen. 

 

Het is een spijtig iets dat CDS op deze manier onder de consumentenbond vastgelegde regels duikt mbt 'een verwachte levensduur' als het gaat om 'wat nu werkt gaan we verpesten zodat het NIET meer werkt' .. 

 

De bitrate lijkt me de bitrate van de transponder die naar beneden suist, waar je box de door jouw ingegeven *ID oppikt die je de betreffende zender laat zien. Hierdoor valt dus zo'n 17mbps weg, wat de blokvorming verklaren kan. Ook al staat schotel goed, ook al heb je een gloedhagelnieuwe-kogelhard-signaal-doorsturende-LNB, ook al heb je al je bekabeling vervangen. In mijn persoonlijke geval heb ik gewoon de pech dat ik niet over de middelen beschik om de oplossing, die aangeboden werd door "Haarlem" te kunnen doorvoeren. 

 

Da's pech .,. NL-HDTV weg...

 

 

Waar kom je vandaan? Misschien zijn er forumleden die bereid zijn de box op te halen en brengen naar Rebox aan de Hendrik Figeeweg 1X |   2031 BJ Haarlem en visa versa. Misschien ik zelf wel.

VU+ Uno 4K SE
Zgemma 7HS
4x Duo Alps-LNB, Visiosat Bisat G4B
Netgear ReadyNAS 426, Netgear ReadyNAS 4 Ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...