Ga naar inhoud


Wavefield T55 uitrichten


Loek2

Aanbevolen berichten

Ik heb deze dish al 1 jaar maar krijg geen hoge waardes te zien als ik de dreambox laat scannen... Tussen de 60 en 70 is het meest haalbaar. Ik heb 4 lLB's erop alle in gebruik, ik ontvang ook alle 4 goed, maar dus met lage waardes...

 

Hoe moet ik de sateliet nu precies afstellen? Ik heb ook nog een analoge ontvanger, kan daarop makkelijk 19.2 afstemmen, is dat een goed begin? Moet de lnb's in een rechte lijn naast elkaar (waterpas) of iets schuin? Het gaat mij om de satelieten : 13.0, 19.2. 23,5 en 28,2

 

Misschien heeft iemand een voorbeeld hoe hij / zij het heeft afgesteld...

 

Ik wil binnenkort naar HD, maar vraag me ook af wat ik op de hd kanalen zoal kan vinden, maar daar snijd ik wel een apart onderwerp voor aan :P

aangepast door Loek2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Loek2


De waardes die een satelliettuners aangeven, zeggen niet zo veel. Het kan best zijn dat als je er een andere satelliettuner op aansluit de waardes 20% hoger liggen.
 

Hoe je alles precies af moet stellen is ook een beetje afhankelijk in welke regio de schotel staat.


Op deze site kun je berekenen hoe de schotel en lnb’s afgesteld moeten worden:

http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc.html


De skew van de lnb’s kun je hier uitrekenen:
http://www.***geen-reclame***/nl/azel_calc.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, alleen word ik daar niet zoveel wijzer van ;)

 

Ik heb met mijn vorige dish betere cijfers gehaald dan deze.. Ik dacht dat ik er met deze uiteindelijk wel op vooruit zou gaan... Het lukt me overigens wel op 19.2 een goede ontvangst te krijgen (rond de 80) maar dan verminderen de andere posities drastisch, terwijl deze dish daarvoor is gemaakt...

 

Ook geeft de dreambox aan dat er veel fouten zijn (de balken onder de ontvangst indicatie)

 

Mijn vraag is eigenlijk : Hoe monteer ik de lnb's? En hoe zoek ik 28.2 op aangezien dit een digitaal kanaal is en ik niet kan opzoeken via een analoge ontvanger. 13.0 is ook met een gewone ontvanger te scannen, 23,5 komt tegen de 19.2 aan, dus gaat er vooral om dat ik 28.2 ontvang (ik kijk veel bbc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Loek2


Als je op de 19,2 wel goede ontvangst kunt krijgen maar dat dan de andere minder worden, betekent dat de lnb’s niet goed staan afgesteld. Daarom had ik je de site gegeven waar je precies kunt zien hoe ze afgesteld kunnen worden. Maar als je dat zelf niet kan, geef dan even aan in welke plaats je ongeveer woont, dat geef ik je de gegevens wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met mijn vorige dish betere cijfers gehaald dan deze..

 

De T55 geeft te weinig signaal kwaliteit. Men laat zich meestal misleiden door de sub reflector. Een betere oplossing is een triax 88cm icm triax multi feed houder, visiosat bisat G4 of een E-85. Deze geven meer signaal kwaliteit dan de T55.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Ventura, een T55 is in feite maat een 55cm-schotel maar je moet daar bij normale weersomstandigheden de vier satellieten toch goed mee kunnen ontvangen.

Maar laat Loek2 eerst maar eens aangeven waar hij ongeveer woont, dan kan hij zijn schotel eerst eens beter afstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De belangrijkste afstelling bij een T55 is de polarisatie van de schotel. Doe je dat niet goed, dan krijg je één satelliet goed en al de anderen slecht. Je kunt de juiste waarden uitrekenen met bijvoorbeeld een spreadsheet (zie http://www.duwgati.com/wavefrontier/) of je kunt proefondervindelijk bepalen. Als je proefondervindelijk wilt bepalen zet je de 19 oost op de nulpositie van de arm, stelt dan de schotel af totdat je goed signaal hebt, neem je dan bijvoorbeeld de 28 oost, en ga je de polarisatie aanpassen totdat 28 oost goed signaal heeft.

 

Is dat geregeld, dan kun je de LNB's op de arm zetten. De LNB zet je in een cirkeltje waarbij je ze laat wijzen naar het midden van de subreflector. Dan ga je ermee schuiven tot ze signaal geven, en dan fijnafstellen tot het perfect is. Let ook op de polarisatie van de LNB zelf, zet de LNB scheef gedraaid in zijn houder en hij geeft slecht signaal.

 

Met T55 moet je bij goed weer waarden kunnen halen van 12-15 dB, afhankelijk van de specifieke transponder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben me nog aan het verdiepen in al die termen (scew etc.) Ook weet ik niet waar ik nou precies op moet afstemmen... 

 

Dus hulp is zeer wenselijk!

 

Ook besef ik dat dit schoteltje een beetje te klein is... Ik wou nog een rotor kopen, maar ben bang dat dit helemaal niet zal lukken... Al heb ik die wens om te hebben wel altijd gehad (meer te ontvangen)

 

Ik ga ook even zoeken naar de suggesties van Ventura :)

 

Ik woon op de Menadostraat te Amsterdam

 

Bedankt allen, ik ben erg blij met de hulp!

 

1ste stap: een satfinder moet ik denk ik wel hebben? Is dit dan een goede keuze ? (http://www.levelelectronica.nl/satelliet-and-digitenne-nl/toebehoren-nl-2/konig-satfinder-signaalsterktemeter-voor-het-uitrichten-van-satelliet-schotels-met-geluid-satfind-ac.html)

aangepast door Loek2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Loek2


Hier staan je afstelgegevens voor je T55
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.38%2C4.90&la=52.36&lo=4.94&country_code=nl

Je ziet dus dat je de elevatie van de schotel moet instellen op 28,4 graden om de satelliet te zoeken.

De schotelskew moet op 100.23 graden staan. Dat is dus 10,23 graden schuin tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je naar de satelliet kijkt

De posities van de lnb-klemmen staan in de tabel voor de Astra 28,2, 23,5 19,2 en Hotbird 13.0.
 

Let verder op dat je de lnb ook net zoveel draait met de lnb-klem als de positie op de rail. Bijv., de lnb
van de Astra 28,2 staat op Links -7,9. Je moet dan de lnb-klem ook 8 graden naar het midden van de schotel draaien, zie het voorbeeld in de bijlage.


De skew van de lnb’s moet ook ingesteld worden. Dat kun je uitzoeken op deze site:

http://www.***geen-reclame***/nl/azel_calc-params.html?satlo=28.2&user_satlo=&user_satlo_dir=E&location=52.38%2C4.90&la=52.38&lo=4.90&country_code=nl&diam_w=75&diam_h=80


Je ziet dat de skew voor de Astra 28,2-lnb 9,95 graden moet zijn (afgerond 10 graden)
De skew voor de overige satellieten moet zijn:
Astra 23,5 = 6,81 (afgerond 7 graden)
Astra 19,2 = 3,78 (afgerond 4 graden)
Hotbird 13 = 6,2 (afgerond 6 graden)
Maar zoek ook de maximale signaalkwaliteit door ze nog iets te verdraaien.

post-60869-0-79849600-1373181500_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel hartelijk dank :)  Ik ga er rond begin augustus aan beginnen, dan gaat mijn vriendin 3 weken naar haar geboorteland en heb ik de tijd om er hier een rotzooi van te maken :P

 

Ik moet me dus nog verdiepen in de termen, maar dat doe ik nog voor 3 augustus :)

 

Nogmaals dank en ik zal je adviezen bestuderen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je eigenlijk met schotelskew? Is dat de horizontale richting waar ik de schotel moet afstellen?

 

Ik heb het fout, ik zie nu een afbeelding dat ik de hele schotel moet kantelen... Dus naar links-onder als ik voor de schotel sta, soort draai beweging... kun je dit bevestigen?

aangepast door Loek2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze foto van de T90 kun je zien wat schotelskew is. De instelling waarmee je de schotel rechts- of
linksom kunt verdraaien. Op de foto is de schotel rechtsom gedraaid. Er zit een schaalverdeling op waar de de gradenstanden kunt aflezen.

post-60869-0-54814300-1373191200_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...