Ga naar inhoud


wie heeft zonnepanelen ?


mapi

Aanbevolen berichten

. . . De ligging van de panelen is toch wel erg van belang. Hier 6 panelen op het dak van 220 watt per stuk. . . .

Laat ik er dan toch nog maar even op terugkomen . . . over de ligging.

 

Ik had geen keuze, laat dat duidelijk zijn, mijn panelen konden alleen maar op het oosten maar . . .

In het top-seizoen staat de zon op op NNO, dan is die bij mij al "vol" op mijn panelen. Daarentegen

liggen de panelen op het zuiden dan nog zwaar in de schaduw tot een uur of 11. Omstreeks 10

a 11 uur is het bij mij superbingo, dat is echt de top-tijd waarbij de zon haaks op mijn panelen staat.

Goed beschouwd komen mijn panelen pas om een uur of vier smiddags in de schaduw.

 

Voorst geldt dat hoe kouder de panelen zijn hoe hoger het rendement is. Sochtends is het in ieder

geval nog niet zo heet als het midden op de dag dus zou je zeggen dat mijn rendement met

betrekking tot de warmte van de dag, het beter doen.

 

Bij verschillende log's die ik doe zie ik dat de panelen tot ruim boven de zeventig graden komen!!

Kun je nagaan als de zon dan blijft doorfikken, de panelen worden heter en minder rendabel.

 

LET WEL, ik verklaar mijn situatie zeker niet heilig maar ik wil in ieder geval nuanceren dat je je

panelen op het zuiden moet leggen omdat het anders niet financieel haalbaar is zoals door velen

worden beweerd.

 

Het hoogste wat ik heb gehaald is 2942 W uit een installatie van 3000Wp. En dat was nog niet

in de beste maand, mei en vooral juni schijnen een streling voor mijn oog en portemonnee te zijn.

En . . . het staat o zo leuk in mijn grafieken.

 

Maar goed, je hoort wel vaker overigens dat de WP wordt voorbijgegaan. Lei=uke hobby die ook

nog wat oplevert.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ Con

 

 

Zonder verder in te gaan op jouw verhaal moet mij van 't hart dat het Europese

hof heeft bepaald dat je een ondernemer bent indien je energie levert . . .

 

Heb je ergens hier een bron van of waar vind ik ergens deze uitspraak ?

 

 

 

 

Ter info voor de Belgen onder ons , dit bericht van deze morgen in de krant "De Standaard" :

 

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140116_048

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

@Tonskidutch

Helaas ik moet je teleurstellen (of wellicht blijmaken). Ik ben 100% particulier

(weliswaar in Nederland) en ook als particulier kun je de belasting terugvorderen,

nogmaals in Nederland, geïnspireerd door het Europese hof.

 

Ik verwacht dan ook zeer binnenkort een slordige 1000 euries.

. . . . . :grin: 

 

Dat is toch fijn om te weten, ja met belastingen ben ik niet zo goed :P

 

ciao ciao

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maximale-opbrengst-is-afhankelijk-van-da

Heb je hiermee iets proberen te bewijzen?

 

Niet alleen de zonne-uren in Duitsland zijn anders ook ook de hoek van de zon is niet gelijk.

 

Op het eerste terugkomend zijn het aantal zonne-uren in Nederland zelfs per provincie anders.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Dakhelling

Oriëntatie   0°  15°  30°  45°  60°  75°  90°

oost/west   90%   88%  85%   79%  71%    62%   52%

zuidoost/zuidwest   90%   95%   96%   93%   87%   77%   65%

zuid   90%  97%    100%  98%    92%  83%   70%

Ideaal (= 100 %) is een dak dat op het zuiden is gericht en een dakhelling heeft van 30°.

 

uit de link van Crazy Sat

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Dakhelling

Oriëntatie   0°  15°  30°  45°  60°  75°  90°

oost/west   90%   88%  85%   79%  71%    62%   52%

zuidoost/zuidwest   90%   95%   96%   93%   87%   77%   65%

zuid   90%  97%    100%  98%    92%  83%   70%

Ideaal (= 100 %) is een dak dat op het zuiden is gericht en een dakhelling heeft van 30°.

 

uit de link van Crazy Sat

Je hebt mijn relaas niet begrepen.

 

Een zonnepaneel op het zuiden heeft natuurlijk 100% ontvangst, dat wil ik niet bestrijden.

 

Tabellen kan ik ook ophoesten . . . .

 

Het gaat om de praktijk, blijkbaar was ik niet compleet genoeg maar ik leg uit.

 

Mijn panelen worden zo'n 70 graden, panelen op het zuiden mogelijk meer dan 100 graden Celsius.

Het rendement van een paneel zakt flink en kan tot 20% zakken wanneer de temperatuur oploopt.

 

En dan luidt mijn vraag wat is beter, daar ging het om. Er zijn bij vele hobbyisten al kreten geslaakt

om de panelen licht te koelen met water en dan krijgen weer een nieuwe discussie, want met dat water

kun je je tapwater weer verwarmen . . . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De panelen derhalve altijd vrijhangend monteren, zodat de lucht er goed onderdoor kan circuleren.

 

Bij een pannendak met wat verhoogde montage rails is dat vanzelfsprekend. De zwarte panelen van Con nemen uiteraard meer warmte op dan de wat lichter getinte panelen.

 

En de panelen nemen energie op, die anders op het aardoppervlak zou komen. Dus een klein beetje reductie van het broeikas effect.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En de panelen nemen energie op, die anders op het aardoppervlak zou komen. Dus een klein beetje reductie van het broeikas effect.

Ben je niet in de war met bomen en planten?

Die nemen CO2 op onder invloed van zonlicht.

 

Anders hier een leuke overweging over zonnepanelen en CO2  http://www.energiepodium.nl/nieuws/item/zonnepanelen-verlagen-onze-co2-uitstoot-niet

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Con

 

 

Heb je ergens hier een bron van of waar vind ik ergens deze uitspraak ?

 

 

 

 

Ter info voor de Belgen onder ons , dit bericht van deze morgen in de krant "De Standaard" :

 

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140116_048

Dit antwoord was ik je nog schuldig . . . . maar eerst een citaat en daarna de link . .

Uitspraak Europees Hof
In juni besliste de Europese rechter dat een particuliere eigenaar van zonnepanelen gezien moet worden als ondernemer in de zin van de BTW wetgeving. De rechtszaak was aangespannen door een Oostenrijker, de heer Fuchs. De heer Fuchs wekt 12.000 kWh per jaar aan elektriciteit op met zijn zonnepanelen (4x het gemiddeld gebruik van een Nederlands gezin). Hij vond dat hij als leverancier van elektriciteit ondernemer was en dus de over de aanschaf van zijn zonnepanelen betaalde BTW terug mocht vorderen. Het Europese hof in Luxemburg gaf hem daarin gelijk.
 
 
Ik hoop voor jou dat dit ook in Belgie is overgenomen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je niet in de war met bomen en planten?

Die nemen CO2 op onder invloed van zonlicht.

 

Anders hier een leuke overweging over zonnepanelen en CO2  http://www.energiepodium.nl/nieuws/item/zonnepanelen-verlagen-onze-co2-uitstoot-niet

 

Het gaat in principe over het nadeel van opwarming van de aarde. Als je nu een deeltje van de zonneenergie wegvangt en omzet in electriciteit. Dan kun je hier vervolgens kinetische energie mee genereren. En je auto en allerlei apparaten CO2 vrij aandrijven. Je kunt er ook nog waterstof mee produceren voor dezelfde doelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik hoop voor jou dat dit ook in Belgie is overgenomen.

 

Dank u voor de info Con.

Zal maandag even mijn licht gaan opsteken bij mijn vroegere collega's van de BTW diensten , zal wel een antwoord krijgen hoever het hiermee staat in België.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gaat in principe over het nadeel van opwarming van de aarde. Als je nu een deeltje van de zonneenergie wegvangt en omzet in electriciteit. Dan kun je hier vervolgens kinetische energie mee genereren. En je auto en allerlei apparaten CO2 vrij aandrijven. Je kunt er ook nog waterstof mee produceren voor dezelfde doelen.

Dat laatste, er waterstof mee produceren is inderdaad iets waardoor je energie bespaart.

Waterstof kan gebruikt worden om bijvoorbeeld bij te mengen bij het gasnet of benut worden voor aandrijving in brandstofcellen voor transport doeleinden.

Wanneer je er elektriciteit mee opwekt welke je in het net voedt bespaar je geen CO2.

Op dat moment stookt een elektriciteits- centrale nog steeds brandstof, alleen wordt de opgewekte elektrische energie dan niet verkocht.

Het enige wat er dan gebeurt is dat je op dat moment de totale energierekening voor alle gebruikers duurder maakt.

 

In Duitsland is die prijsverhoging om deze reden  voor de consument ondertussen 6 Cent per kWh. en uitgerekend vandaag is dat aanleiding voor de Duitse overheid om op de rem te trappen.

 

Laat er geen misverstand over bestaan, dat iedereen die zonnepanelen op zijn dak wil schroeven dat vooral moet doen.

Ik kan mij voorstellen dat het hardstikke leuk is om zelf je eigen energie op te wekken.

 

Oja, en dan nog dit, In Engeland hebben de geleerden na bestudering van de periodieke 11 jaarlijkse zonnevlekken cyclus de indruk dat er een Maunder minium aan zit te komen. Zoiets hadden we ook tussen 1645 en 1715, de tijd dat de Nederlandse meesters winterse taferelen schilderden.

En dat betekent dat er een nieuwe ijstijd aan zit te komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste, er waterstof mee produceren is inderdaad iets waardoor je energie bespaart.

Waterstof kan gebruikt worden om bijvoorbeeld bij te mengen bij het gasnet of benut worden voor aandrijving in brandstofcellen voor transport doeleinden.

Wanneer je er elektriciteit mee opwekt welke je in het net voedt bespaar je geen CO2.

Op dat moment stookt een elektriciteits- centrale nog steeds brandstof, alleen wordt de opgewekte elektrische energie dan niet verkocht.

Het enige wat er dan gebeurt is dat je op dat moment de totale energierekening voor alle gebruikers duurder maakt.

 

 

 

Bovenstaande is onzin natuurlijk, je kan geen stoom opwekken die niet gebruikt wordt. Dan gaat de netfrequentie omhoog. Er is een perfecte balans tussen opwek en verbruikt vermogen.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...