Ga naar inhoud


SatFinder waardeloos?


jazzer

Aanbevolen berichten

Om mijn TVVlaanderen-schotelantenne preciezer naar Astra-3 te richten, kocht ik me zo'n goedkope satfinder. Volgens de handleiding bij dat toestelletje moet je aan de knop draaien tot je 'n uitslag krijgt rond het midden van de schaalverdeling en moet je daarna zoeken naar een schotelpositie waarbij de uitslag groter wordt. Hoe ik die schotel ook draai of keer, de satfinder blijft steeds hetzelfde signaal afgeven.

 

Doe ik iets verkeerd, is zo'n satfindertje waardeloos speelgoed, of zou het ermee te maken kunnen hebben dat ik reeds enkele dagen alleen Astra-1 ontvang (via 'n duo-LNB) en voor Astra-3 steeds de melding "geen of onvoldoende signaal" krijg)?

 

Sinds de overschakeling van QPSK naar 8PSK kreeg ik die melding en heb ik de ontvanger (M7 SAT801) gereset naar de fabrieksinstellingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


zet je ontvanger bij je schotel met een kleine tv 

dat vind ik nog altijd de beste oplossing 

zo kan je de schotel wel afstellen op de signaal meter van je ontvanger 

en heb je de lnb  schuin staan 

maak anders eens een foto van jou opstelling?

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om mijn TVVlaanderen-schotelantenne preciezer naar Astra-3 te richten, kocht ik me zo'n goedkope satfinder. Volgens de handleiding bij dat toestelletje moet je aan de knop draaien tot je 'n uitslag krijgt rond het midden van de schaalverdeling en moet je daarna zoeken naar een schotelpositie waarbij de uitslag groter wordt. Hoe ik die schotel ook draai of keer, de satfinder blijft steeds hetzelfde signaal afgeven.

 

Doe ik iets verkeerd, is zo'n satfindertje waardeloos speelgoed, of zou hemet ermee te maken kunnen hebben dat ik reeds enkele dagen alleen Astra-1 ontvang (via 'n duo-LNB) en voor Astra-3 steeds de melding "geen of onvoldoende signaal" krijg)?

 

Sinds de overschakeling van QPSK naar 8PSK kreeg ik die melding en heb ik de ontvanger (M7 SAT801) gereset naar de fabrieksinstellingen.

Je moet je ontvanger op een bepaalde TVV frequentie zetten (bv 12722 op Astra 1) en daarna het signaal zoeken en maximaliseren.

Daar kan een satfinder prima bij helpen.

Zelf geef ik de voorkeur aan een satbeeper, omdat ie via het  hoger wordend geluid heel precies kan aangeven wat de beste afstelling is.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jazzet


Ach een satfinder is een leuk apparaatje om een satelliet te vinden, bijv. op de camping maar je mag er niet al te veel van verwachten anders zouden schotel-installateurs zo’n ding ook wel gebruiken.
 

De meter slaat verder uit en gaat harder piepen naarmate er meer signaal ontvangen wordt maar het gaat niet om de signaalsterkte maar om de signaalkwaliteit.


Als dat ding bij jou als maar blijft piepen, dan heb je de knop te veel rechtsom gedraaid. Je zult hem dus iets terug moetem draaien totdat hij niet meer piept. Dan ga je de schotel draaien en de elevatie aanpassen totdat hij wel piept. Dan draai je de knop weer iets terug totdat hij weer net niet piept en probeer de schotel dan optimaal af te stellen zodat hij weer maximaal uitslaat en piept.


Beter is je satellietontvanger en een klein TV-tje naast de schotel te zetten en te kijken wanneer je maximale signaalkwaliteit hebt. Hierbij moet je echt elke procent die je kunt winnen benutten maar op het dak is dat geen optie.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat gaat wel over zo een buitje haha

neem gewoon je tijd ervoor als het goed weer is 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat een Satfinder verzwakt hij zit tussen je lnb en en je ontvanger, er zou eigenlijk een soort bypass op moeten zitten, of hem er even tussenuit halen en dan rechtstreeks op je ontvanger kijken. Een satfinder is niet selectief maar meet de hele signaal bundel van de satelliet.

Maar dat maakt voor het zoeken en maximaliseren toch niet uit?

Zodra je hem verwijdert, komt het signaal weer sterker binnen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem opgelost. De melding "slecht of geen signaal" kreeg ik in de periodes van technisch onderhoud door TV Vlaanderen. Na de reset naar de fabrieksinstellingen was dat probleem natuurlijk niet opgelost en heb ik door naar het signaal van de verschillende transponders te kijken wellicht ook de DiSEqC-instelling voor Astra-3 veranderd naar #3 (logisch passend bij het voorgeprogrammeerd lijstje Astra-1 Astra-2 Astra-3 Hotbird).

Omdat de schoteluitrichting blijkbaar geen effect had, vermoedde ik dat een of andere instelling foutief was. Na verandering naar #2 (en #3 voor Astra-2 ... die ik evenwel niet ontvang met mijn duo-LNB) werkt gelukkig alles weer prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trucje met natte vod op lnb om te verzwakken is al in veel topics gezegd geweest.Vergeet zeker ook de lnb-skew niet.

Hoe was't nu weer,bij A1 12722 H de H verzetten naar V.Je moet de lnb verdraaien dan tot zo weinig mogelijk signaal.Je H komt zo goed mogelijk binnen dan.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trucje met natte vod op lnb om te verzwakken is al in veel topics gezegd geweest. Vergeet zeker ook de lnb-skew niet.

Hoe was't nu weer, bij A1 12722 H de H verzetten naar V. Je moet de lnb verdraaien dan tot zo weinig mogelijk signaal.J e H komt zo goed mogelijk binnen dan.

Oke, bedankt voor de praktische tips. Met zo'n fine tuning wacht ik voorlopig op beter weer. De ontvangst van Astra-1 en 3 lijkt me echter nu reeds uitstekend.

 

Ik ben er mee begonnen,ik kan nu niet meer zonder mn SATLOOK G2

Kan ik best inkomen : lijkt mij aantrekkelijk speelgoed. Voor dezelfde prijs koop ik wel 33 satfinders - hoewel 1 schijnbaar volstaat  ;) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Voor dezelfde prijs koop ik wel 33 satfinders - hoewel 1 schijnbaar volstaat  ;) .

Je komt er verder mee dan menigeen denkt als je eenmaal weet hoe je er slim mee kunt finetunen in combinatie met de signaalzoeker op je ontvanger..

Uiteraard kan finetunen tot achter de komma, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan voor de komma.

Het is maar net hoe belangrijk je die extra procentjes signaal vindt. Een grotere schotel is vaak goedkoper.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Helaas geeft niet elke ontvanger de BER weer, waardoor er geen finetuning mogelijk is.

Of er staat BER 0, bij waarden lager dan 1.

Vooral de juiste plaats van de LNB in het brandpunt van de schotel en bijbehorende skew leveren net dat beetje extra reserve bij slecht weer situaties.

Ik heb nog steeds veel plezier van mijn Satlook Digital NIT.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Digisat Pro, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn satbeepertje niet koester die mij al bijna 10 jaar lang veel diensten heeft bewezen.

Al was het alleen maar doordat ik hem in de binnenzak mee kan nemen en nooit met lege handen sta als ik ergens een schotel bij wil draaien.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...