Ga naar inhoud


28.2 icm duo LNB, hoe moet dit met diseqc?


koen_92

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Iemand die ik ken heeft momenteel CD met de standaard Triax schotel en DUO LNB.

Ze wil nu echter ook Engeland/BBC ontvangen en het liefst zo goedkoop mogelijk.

Omdat ze verder geen bezwaar heeft tegen het plaatsen van een extra schotel (buitengebied en grote tuin), en ik nog wel een 70cm schotel+LNB heb liggen, leek het mij een mooie oplossing die op 28.2 te richten en met een Diseqc-switch te koppelen aan de DUO LNB.

 

Volgens http://www.***ongewenste_url***.eu/handleidingen/DISEQCs%20manual/diseqcs.html is dit inderdaad mogelijk, hetzij je dan een uncommited diseqc switch nodig hebt:

duolnb-1lnb.gif

 

Nu mijn vraag: hoe kom ik aan een uncommited diseqc switch? Satshops zetten er niet bij of een switch commited of uncommited is. Verder heeft ze natuurlijk de standaard CD (M7) ontvanger. Kan die hiermee overweg?

 

Of weet iemand een ander goedkoop (max 50 euro) alternatief om dit geheel voor elkaar te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Canaldigitaal biedt ook een triple LNB aan, alleen is die wel duurder dan €50,-

Verder vraag ik me af of die M7-ontvanger wel overweg kan met uncommitted switches.

 

Committed of uncommitted switches hebben een verschillende naam. Bij Spaun bijv. SAR voor committed, en SUR voor uncommitted switches (zoals op jouw afbeelding).

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste koen_92


Een standaard duo-lnb van CanalDigitaal heeft minimaal 2 aansluitingen.
Is het de bedoeling dat er maar één aansluiting gebruikt wordt of worden beide aansluitingen gebruikt. In dat geval is het toch niet zo’n erg goedkope oplossing want dan heb je twee uncommitted switches nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de snelle reacties iedereen!

 

@Sprietje:

Er wordt inderdaad maar één aansluiting gebruikt, dus dat valt in ieder geval mee.

 

En ja de triple-sat set heb ik ook over nagedacht, maar werkt dat nog wel redelijk? (regen!) Zeker nu de footprint van Astra 2 een stuk kleiner is, zal dat een probleem kunnen worden (ik woon btw in Betuwe, midden van NL).

 

Maar goed dan rest nog steeds de vraag: kan een M7 receiver met een uncommitted switch omgaan? Volgens de website van CD kan hij wel met zowel Diseqc 1.0, 1.1 als 1.2 omgaan. Maar of hij zich ook netjes aan de 1.1 standaard houdt en uncommitted switches ondersteunt weet ik niet...

aangepast door koen_92
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste koen_92


Om de UK-beam van de Astra 2 te ontvangen, is er geen probleen met een 64cm-schotel in de Betuwe. Jij hebt het over een extra schotel van 70cm voor de Astra 28,2. Ik neem aan dat dat 70cm hoog is dus ook een Triax 64 is. Een triple-lnb doet dan zeker niet onder voor twee schotels met uncommitted switch omdat twee switches achter elkaar ook iets meer verlies oplevert.
Maar kortom, het kan allebei.

Een triple-lnb zie ik in Nederland te koop staan voor €89,-.

Wil je echt voor regenreserve, dan is een Triax 88 met 3 Inverto Black Ultra’s ideaal maar dat wordt dan wel een stuk duurder.

Als uit de website blijkt dat de M7 tuner met diseqc-1.1 om kan gaan, dan neem ik aan dat het met een uncommitted switch gaat werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkel de SAT801 van M7 doet het prima via Diseqc 1.1 aansturing - Heb daar ervaring mee...   

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Spiertje:

Hmm m isschien heb je wel gelijk ja, 2 switches leven inderdaad ook verlies op natuurlijk. Maar goed dan blijft wel staan dat zo'n set 89 euro kost. Ik zal in ieder geval volgende week (als ik er weer kom) navragen wat ze precies wil, mag ze zelf de keuze maken :)

 

@Marc-sim:

Als de SAT801 ermee om kan gaan, zullen de andere modellen wat waarschijnlijk ook wel kunnen? Nou ja dat blijft dan de gok.

 

Ik kom er pas ergens volgende week weer langs, tegen die tijd zal ik wel laten weten wat de uiteindelijke oplossing geworden is.

 

Nogmaals: iedereen bedankt voor de hulp/meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marc-sim:

Als de SAT801 ermee om kan gaan, zullen de andere modellen wat waarschijnlijk ook wel kunnen? Nou ja dat blijft dan de gok.

 

Volgens mij schrijft @marc-sim nou net dat enkel de sat801 met diseqc 1.1 om kan gaan. Ik weet verder niet hoe dat zit. Maar ik zou de gok niet nemen, voor zo'n gok is een uncommitted switch nogal duur. Of eerst verder navragen.

 

Voor het overige, als het goedkoop moet: Zoek dan de oplossing van @Trust nog eens op hier op sat4all.com, uit 2003 of zo.

Even zoeken (via Google!)....  Hier is-ie weer eens: http://www.sat4all.com/forums/topic/109616-oplossing-komb-monoblockdiseqc-switch/

 

Hij is uit 2004, zie ik. Werkt nog steeds, maar niet met alle merken switch zegt men.

 

Deze oplossing roept vaak het nodige commentaar op, omdat hij nogal onconventioneel is. Maar meestal reageren ook wel een paar mensen, bij wie hij al jarenlang probleemloos functioneert (zoals bij mijn buurman). Als het werkt: niks mis mee, zou ik zeggen.

Het onderwerp is al herhaaldelijk in topics hier op sat4all langsgekomen. In Portugal of Spanje hebben ze zelfs een zodanig aangepaste switch op de markt gebracht. Maar je kunt het dus gewoon zelf in orde maken.

 

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkel de SAT801 van M7 doet het prima via Diseqc 1.1 aansturing - Heb daar ervaring mee...   

Misschien word hier bedoelt dat M7 meerdere modellen heeft enkel type SAT801 goed werkt met een uncommitted switch .

 

Koen woont in de Betuwe , als hij het niet te ver van mij vind om het bij mij te testen , kan dat .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een goedkope gewone, committed switch voor een schotel met de duo lnb van TVV en een schotel  voor Astra 28.x en alhoewel niet conventioneel werkt dit  perfekt met een  Pace-Philips 7141 van TVV en een Samsung TV.  Het werkt ook op Venton 200. Gezien het prijsverschil het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een goedkope gewone, committed switch voor een schotel met de duo lnb van TVV en een schotel  voor Astra 28.x en alhoewel niet conventioneel werkt dit  perfekt met een  Pace-Philips 7141 van TVV en een Samsung TV.  Het werkt ook op Venton 200. Gezien het prijsverschil het proberen waard.

Weet je het merk nog , en is het een 2/1 of 4/1 switch ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit werkt met een triax switch of een spaun diseqc switch


deze oplossing werkt ook prima ,met  een M7ontvanger


post-40340-0-97298900-1381740027_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die 2e aansluiting van de DUO lnb niet in gebruik is , is het een mooie oplossing .

alleen is de tekening verwarrend omdat het lijkt of de 23.5 aansluiting door loopt , de ontvanger aansluiting ontbreekt op de switch .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...