Ga naar inhoud


Draadloos van schotel naar ontvangen?


rl1988

Aanbevolen berichten

Sinds een jaar ben ik een tevreden satelliet gebruiker. Alleen nu zit ik met het volgende probleem:

 

Tussen mijn schotel en de ontvangen zit ongeveer 2x 20 meter kabel. Deze zijn weg gewerkt door de schuur, onder de tuin door en dan naar binnen. Alleen nu heb ik sinds kort ergens een kabelbreuk die ik niet gevonden krijg.

 

Is er een manier om het signaal van de schotel draadloos naar de ontvanger te krijgen? Eventueel via het stoomnetwerk. De schotel hangt aan de schuur dus er is stroom in de buurt. Op google kom ik de Devolo dLan TV Sat kit tegen. Alleen hier zit ook een ontvanger bij, maar ik ben zeer tevreden met mijn VU+ Duo.

 

Of is er een manier om 2 tot 4 signalen door 1 kabel te laten gaan?

 

Ik maak gebruik van een 64 cm triax schotel met een Triple LNB Quad (canal digitaal).

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Alvast bedankt!

 

aangepast door rl1988
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat het beter is de kabelbreuk op te sporen. Misschien een leuk huis tuin en keuken middeltje als je ook een kabel TV signaal tot je beschikking hebt: Zet het FM signaal van de kabel TV op de coax in plaats van je ontvanger. Pak een fm radio en loop langs het kabeltraject afgestemd op een FM zender die alleen op de kabel TV wordt doorgegeven. Op het punt van de breuk treedt het signaal naar buiten en ontvang je het signaal sterk(er).

Ik heb ooit wel een echte draadloze schotel gehad met twee antennetjes. Dit was om een verplaatsbare schotel op een algemeen appartement balkon te zetten. Er was anders geen toegang tot de zuidkant. Ik kon het L-band signaal op die manier passief! over een afstand van 4 meter overstralen inclusief een raam naar binnen. De polarisatie was op afstand schakelbaar d.m.v. een infrarood signalering gevoed uit de coaxkabel van de ontvanger. Nadeel was wel dat geen satelliet zenders te bekijken waren die op GSM frequenties vielen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

een kabelbreuk in de 2 kabels? Dit is dan geen toeval maar te wijten aan bijvoorbeeld graafwerken en dus zichtbaar. Bovengronds zou er schade kunnen zijn door knaag- of roofdieren (marters). Ik raad aan eens alles goed te controleren en eventueel eens te testen met een tijdelijke bovengrondse coax. Indien dit wel zou werken moet je de connecties nog eens nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een kabelbreuk kan ook ontstaan door een bast of scheurtje in de buiten isolatie van de kabel.

Er komt dan op den duur vocht in de kabel waarna de kabel letterlijk doorroest.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik lees nergens dat er 2 kabels tegelijk defect zijn.

Er wordt zelfs gevraagd hoe je meerdere signalen over een kabel kunt laten lopen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor alle reactie's!

 

Er is maar 1 van de 2 kabels kapot. Maar omdat de oplossingen die ik gevonden heb via de "homeplug" vrij prijzig zijn, ga ik gelijk 4 nieuwe kabels door de tuin leggen in een pvc pijp of een tyleen slang. Dan kan ik altijd nog een nieuw kabel trekken.

 

Iemand verder nog tips waar ik rekening mee moet houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, gebruik een goede coax kabel, bijvoorbeeld Hirschmann Koka 799.

Wanneer je mantelbuis groot genoeg is voor de toekomst een extra trekdraad meetrekken voor wanneer je later een extra kabel wilt meetrekken.

Gebruik een mantelbuis, ook wel kabelbescherminsbuis of wachtbuis, deze zijn relatief goedkoop en in grotere diameters van 40 tot 200 mm te koop.

 

Wanneer je de mantelbuis in rotsachtige grond legt, een zandbed in de greppel leggen en de buis zelf met zand afdekken voordat je de grond terug aanbrengt.

Waar de buis de grond uitkomt eventueel iets langer maken en met een bocht naar beneden boven de grond laten hangen waardoor de buis niet kan inregenen.(dus een soort omgekeerde U.) De uiteinden dichtstoppen zodat er geen ongedierte in de mantelbuis terecht komt.

 

Wanneer het graven veel werk is erover nadenken of je er niet meteen een 2e loze mantelbuis naast legt voor de toekomst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rl1988

 

Ik ben blij dat je zelf tot de conclusie bent gekomen dat nieuwe kabels leggen het beste is.

Ik gebruik al jaren bij vele mensen tyleenbuis om daar coaxkabels doorheen te leggen, die van 15mm buitenwerks voor een enkele coaxkabel en een 25mm tyleenbuis voor 4 coaxkabels.

Het voordeel van tyleenbuis is dat deze zeer sterk is en dat je er normaal gesproken met een schep bijna niet doorheen komt, dus de coaxkabels liggen behoorlijk veilig.

Het voordeel t.o.v. pvc-pijp is dat deze buis flexibel is.

PVC-leidingen zijn nagenoeg niet te buigen en je zult dus met bochten moeten werken om een buis van een horizontale positie naar een verticale positie te krijgen. Of je nu een 90 gradenbocht of twee maal 45 gradenbochten gebruikt, bij zo’n bocht is een coaxbabel er bijna niet doorheen te trekken, zeker niet bij twee bochten. Dit is nu juist het voordeel van tyleenleiding (of tyleenbuis zoals het ook genoemd wordt). Deze buis is zodanig te buigen, dat je hem goed van een horizontale positie naar een verticale positie kunt buigen maar zonder dat er te scherpe bochten in komen waardoor je de coaxkabel er nagenoeg niet doorheen kunt trekken.

Je moet van deze tyleenbuis de dunwandige versie nemen. Dat is de tyleenbuis die voor bevloeiingsdoeleinden wordt gebruikt. Die kan een maximale druk van 4 bar hebben. Gebruik je de KIWA waterleidingsbuis die tot 10 of 16 bar druk kan hebben, dan heb je zoveel wanddikte, dat er geen 4 coaxkabels doorheen kunt trekken over grotere lengtes omdat je te weinig ruimte hebt, zie de twee bijlages waarvan afbeelding 1 de bevloeiïngsbuis is met een wanddikte van 1,9mm.

 

Zoek maar eens op Google naar “Tyleenleiding LDPE 25 x 1,9 mm”.

Deze leiding is per meter te koop.

 

Om te voorkomen dat bij de twee opstaande delen waar de leiding boven de grond komt regenwater in de leiding kan lopen, moet je daar twee stukken flexibele (electriciteits) buis overheen schuiven en deze een bocht van 180 graden omlaag laten maken zodat de vier coaxkabels aan de onderzijde uit de leiding komen.

post-60869-0-75352500-1390154045_thumb.jpg

post-60869-0-87033500-1390154051_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Tyleen lijkt me inderdaad het fijnste materiaal voor kabels. Zelf heb ik het in de tuin liggen voor de beregeningsinstallatie. Zoeken op tuinberekening levert je voldoende leveranciers.

Er zijn ook waterdicht dozen verkrijgbaar die je kan ingraven. Die worden gebruikt voor de magneetschakelaars van de tuinsproei installatie.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...