Ga naar inhoud


Kijkhoek lnb


trust

Aanbevolen berichten

Zoals eerder in dit topic http://www.sat4all.com/forums/topic/329206-verzoek-aan-sprietje-4-lnbs-op-90-cm-funke/page-3 verwonder ik me over de verschillen in kijkhoek van de lnb op verschillende schotels .

Met een in een lager gemonteerde , onder een hoek verstelbare laserpointer in de lnb klem , tast ik de bovenrand van een schotel af .

 

In ruststand tekent deze pointer exact een spot op het focus punt .

Bij het roteren van de laserpointer tekent de spot een ovaal die naar verwachting de gehele schotelrand zou moeten volgen .

http://www.youtube.com/watch?v=VJQJ8sveHks&feature=c4-overview&list=UUXSc8WauhQ-oedsNAn4MILg

Gisteren  was ik in de gelegenheid de test te doen bij een Triax TDS 110 (100cm br X 111 cm h  recht gemeten effectief oppervlak) 114 cm met het meetlint  de schotelvorm volgend .

De focus spot stond op 46 cm vanaf de onderrand gemeten de schotelvorm volgend . Bij deze schotel volgde de randspot exact de gehele rand .

 

Op die lokatie was ook een Laminas OFC-1200 P  , de focus spot stond bij deze schotel precies in het midden ! en bij het roteren van de laserpointer tekende deze een ovaal welke  21 cm  boven de onderkant bleef .

Wat opviel was dat de hoek van de laserpointer voor de Laminas groter gesteld moest worden dan bij de TRIAX .

We hebben het niet gemeten maar in verhouding lijkt de lnb arm van de Laminas ook korter wat voor het groter stellen van die hoek spreekt .

 

Kortom grote verschillen tussen diverse merken / types maar welke theoriieën zitten er achter ?

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste trust

Leuk dat je nog eens uit hebt gezocht waar de lnb nu precies naar kijkt op de schotel.
Zoals je waarschijnlijk al wel eens gelezen hebt wat ik hier eerder over geschreven heb, is dat er veel mis is bij de schotelfabrikanten.
Ik heb al vaker aangegeven dat er een afspraak is bij offsetschotels, dat deze een f/D-verhouding moetem hebben van 0,6. Zou die afspraak er niet zijn, dan wordt het een chaos wat betreft de lnb-fabrikanten want dan komen er ook allemaal lnb's op de markt met verschillende kijkhoeken.
Dat is nu ook het geval met primefocus schotels. Niet voor niets dat daar de scalar-ring instelbaar is om deze in te kunnen stellen voor de primefocus schotel die normaal gesproken een f/D-verhouding hebben die ligt tussen de 0,32 en 0,43. Maar wat blijkt, schotelfabrikanten maken zelfs primefocus  schotels met een f/D-verhouding van 0,5 tot 0,55. Daar is eigenlijk geen goed passende lnb voor te koop.
We mogen ons gelukkig prijzen dat er bij de offset schotels dus wel afspraken zijn gemaakt waar de meeste schotelfabrikanten zich ook aan houden. De feedhorns die in de meeste offset-lnb's zijn ingebouwd, hebben dus een openingshoek die er voor zorgt dat bij een f/D-verhouding van 0,6 precies heel de schotel wordt afgetast.
Dan is het wel de bedoeling dat de lnb-houder zodanig gemaakt is, dat dat ook gebeurt. Ik heb al lang geconstateerd dat met de kijkrichting van de lnb veel mis is bij flink wat schotelfabrikanten en ook andere leden hebben dit geconstateerd.
De vorm van de Triax-schotels klopt bij alle schotels tot de TD-88. De hoogte is 9% hoger dan de breedte maar bij de Triax 110 gaat het mis. Die is 100cm breed en slechts 105cm hoog en dat deugt niet. Frapant is dat Triax ook een schotel maakt waar de verhoudingen wel van kloppen, de Triax 115, zie de bijlage en dat is ook de schotel die jij in handen hebt gehad. Ook in Spanje gebruik ik deze Triax 115 en die presteert uitstekend.
De Triax 110 is gewoon een misvormde offsetschotel en ik snap ook niet waarom ze daar mee in Nederland op de markt komen. In Polen kun je de Triax 115 wel kopen en bij sommige zaken in Nederland.

Dus de vorm van de offsetschotel is één maar er voor zorgen dat de lnb naar de goede plek op de schotel kijkt is twee en ook daar mankeert het er nogal eens aan.
Kijkt de lnb naar het midden van de schotel, dan mis je dus een deel van de signalen van het onderste deel van de schotel maar ook kijkt de lnb veel te ver boven de schotel uit waardoor je ongewenste signalen opvangt. En hier speelt volgens mij het verschil tussen een kwaliteitsschotel en een goedkope schotel.
 

post-60869-0-49834900-1393765268_thumb.png

post-60869-0-69400800-1393765309_thumb.png

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust,

Wat een mooi machientje- ik wou dat ik zoiets kon maken!
Als het mocht helpen - ooit heb ik wat wiskunde losgelaten op de parabool en die in een java scriptje gestopt. Ik heb de getallen voor de Triax 115 ingevuld - zie bijgesloten screendump.
Triax_115_dimensions.gif
Als je touwtjes zou trekken vanuit het brandpunt naar de omtrek van de schotel krijg je een kegel. De as van die kegel komt iets onder het midden van het apertuur van de schotel, in punt B uit. De lijn FB is de bissectrice van hoek UFL.
De bundel vanuit de satelliet is een cilinder, waarvan de diameter gelijk is aan de breedte van de schotel.

Je zou dus zeggen dat, aangenomen dat de schotel een zuivere offsetschotel is, er altijd een punt te vinden is waarbij de laser de buitenkant van de schotel volgt. Maar dat moet hij wel in het brandpunt staan en gericht zijn op punt C.
Ben

aangepast door bcw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust,
Nog even een gedachte. Zo'n roterende laserpointer is natuurlijk erg mooi, maar - voor mij in elk geval - wat lastig te maken.
Wat dacht je van het volgende gereedschapje om de geometrie van de schotel te checken?
Je neem een cilindrisch stuk kunststof of hout, met dezelfde diameter als een LNB, waarin in het hart een gat is geboord van, zeg, 10 mm.
Daarin een lange buis, met een punt aan een eind en een schaalverdeling langs de zijkant. Als je dan dit geheel in de LNB houder stopt, en de buis zover naar voren drukt totdat hij de schotel raakt, kun je kijken of de LNB  naar het juiste punt kijkt. Het punt op de schotel (punt B uit bovenstaande tekening) en de afstand van de houder tot de schotel kun je uitrekenen. De afstanden naar de randen van de schotel zou je met touwtjes kunnen controleren.
Allemaal aangenomen dat het een echte offset schotel is, natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust is dus bij mij geweest en heeft bovengenoemde schotels "gelaserd". :)

 

Sprietje, ik denk dat je nog eens precies uit moet zoeken welke Triax 110 of 115 versies er zijn of waren, en vooral onder welke naam die verkocht werden!

Op zowel de verpakking als de montage instructie (die ik nog heb) staat TD 110.

Met datum 05.2006 en een code: 896955E (even googlen dan geeft de eerste hit het manual als pdf).

Dat gaf destijds (ca. 5 jaar geleden) meteen reacties als "kan niet, het is TDA 110 of TDS 110".

Maar hij is dus van staal, anthraciet kleur. En hij presteert uitstekend!

Dat bleek al in vergelijking met ontvangsten bij anderen, maar ook omdat ik nog geen noemenswaardig betere prestaties uit de Laminas 120 kan halen...

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ BCW het is wel hogere wiskunde voor me maar ik probeer het te begrijpen .

De proeven bij Hvdh zijn gedaan met een verbeterde versie laserpointer . de laser zit kantelbaar in de houder en geeft , indien niet gekantelt , de focus-spot weer .

Dat is precies punt B , eenmaal gemarkeerd is het eenvoudig van daaruit te meten .

Sprietje gebruikt een lange dunwandige 40 mm pvc buis om het focus punt te controleren (maar daar kun je geen punt aan zuigen) :)

Ik zie bij jouw tekening een aantal afwijkingen , de afmetingen uit de specs van Sprietje , zijn de buitenmaten .

Het door ons gemeten effectieve deel is 111 cm hoog en 100 cm breed , bovendien zie ik op de tekening de schotel voorover gekanteld staan en dan bij de hoogte 103 cm.

Die 111 cm is gemeten van rand tot rand .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust,

Ik heb de door jou gemeten maten ingevoerd, en de schotel ook gekanteld richting satelliet. Ik heb ook de afstand van de onderkant van de schotel (exclusief de rand, dus) tot punt B erbij gezet. Deze afstanden zijn langs de schotel gemeten. (De totale hoogte van de schotel - ook langs de schotel - zou dan 113.3 moeten zijn.)

De afstand van punt B tot de onderkant (exclusief rand en langs de schotel) zou dan 44.1 zijn. Twee cm minder dan wat jij hebt geconstateerd.

 

Ik heb verder de blauwe lijnen weggelaten - die geven de cilinder aan van de stralen die van de satelliet worden ontvangen. 103 cm is de diameter van die cilinder, en de as van de cilinder snijdt de schotel in punt C

Sprietje's truc zou inderdaad net zo goed gaan en is wel zo makkelijk. Misschien kan er een soort prop in worden getimmerd met een spijker oid in het midden. Dit begint langzamerhand binnen mijn knutselvaardigheden te liggen.

 

Triax_115_dimensions_2.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust,

Nog even een vraag. Kun je de hoek waaronder de laserpointer staat aflezen?

Nog niet direct , maar het is wel iets wat al op mijn lijstje stond .

Ik had al wel een meet-hulpstuk gemaakt van die RVS  baleinen die langs auto ruitenwisser rubbers zitten .

De hoek verstelbaar en de benen uitschuifbaar .

Het scharnierpunt druk ik in de feedhoorn (lnbf zonder beschermkap) zodanig dat de benen alle  rillen raken .

De nagemeten hoek is 66º bij een Inverto BlackUltra single lnb .

De foto's gemaakt met de TDS64 .

post-30993-0-52668700-1393837174_thumb.jpg

post-30993-0-65327800-1393837192_thumb.jpg

post-30993-0-22073700-1393837204_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust,

Nog even een vraag. Kun je de hoek waaronder de laserpointer staat aflezen?

Om de spot aan de boverand van de Laminas te krijgen , moest ik de stelschroef helemaal indraaien , dan nog bleef de spot 2 cm van de rand .

Ik heb nu de hoek gemeten in die stand en die is 33º omdat die eigenlijk nog iets groter moet zijn , denk ik dat de openingshoek ± 67º is 

Ter info , het draaipunt van de laser zit 5 mm voor de lnb klem , op de vorige versie laser pointer zat die veel verder richting schotel.

Deze positie komt m.i. beter overeen met het brandpunt in de feedhoorn .

post-30993-0-32629600-1393972262_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust,

Gemeten vanuit het brandpunt zou die hoek 38 graden moeten zijn. (In bovenstaand plaatje: (PhiB - PhiL)/2 )

Heb je de plaats waar het draaipunt zit al eens gecontroleerd met de afstand tot boven, onder en zijkant van de schotel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust,

Gemeten vanuit het brandpunt zou die hoek 38 graden moeten zijn. (In bovenstaand plaatje: (PhiB - PhiL)/2 )

Heb je de plaats waar het draaipunt zit al eens gecontroleerd met de afstand tot boven, onder en zijkant van de schotel?

Bovenstaande tekening is van de Triax , ik weet niet meer exact welke stand de pointer op die schotel had , maar de hoek was zeker kleiner als bij de Laminas .

Hvdh zou eigenlijk van beide schotels de afstand moeten meten vanaf de lnb klem tot het punt waar de focus-spot stond .

Hij merkte n.l. op dat het leek of de feedarm van de Laminas korter was dan die van de Triax 110 .

Ik begrijp even niet wat je bedoelt met het draaipunt controleren , ik plaats het app. In de lnb klem en kantel met de stelschroef de pointer zodanig dat de spot op de bovenrand van de schotel zichtbaar is .

Roteer ik dan de pointer in de lnb houder , blijft de spot bij de Laminas enige cm's van de zijrand , links en rechts evenveel en zelfs 21 cm van de onderrand .

Als de lnb/ pointer lager zou richten dan in het midden , moet de ingestelde hoek uiteraard groter worden om devspot op de rand te laten verschijnen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust,

Excuses. Bij de Laminas OFC-1200 zou die hoek volgens de berekeningen 40.2 graden moeten zijn.

 

Wat ik bedoelde met het controleren van het draaipunt is dat, als je de geometrie van de schotel wilt checken het draaipunt in het brandpunt moet staan.

Mogelijk is de LNB arm wat doorgezakt, of staat juist te hoog. Door de afstanden te meten tot de boven en onderkant van de schotel kun je dat checken.

Als je erg precies wilt zijn, zou je ook de brandpuntsafstand nog kunnen checken door de parabool op te meten met de methode van John Legon of Paul Wade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ik de laser spot posities goed herinner!

 

Met 1,5 cm ruimte tussen Black Ultra single kraag en LNB klem, en gemeten vanaf de LNB kap:

OFC-1200 P: 84,5 cm, laser spot in het midden tussen de 4 bevestigingsbouten (halverwege, boven- en onderrand op 66 cm)

TD-110: 71,0 cm, laser spot 46 cm van onderen (edit: gecorrigeerde positie).

 

Ik vond de Laminas arm trouwens alleen relatief kort (qua verhouding van 100 naar 120 cm schotel), niet absoluut!

Klopt ook wel want de Laminas F/D is 0,583, en die van de TD-110 is 0,6.

 

Zojuist heb ik 2 RVS M6 draadeinden op de Laminas gemonteerd i.p.v. de originele zijstangen van 88 cm, zodat de lengte nu instelbaar is.

 

@ bcw, die maten had ik je via PM al gegeven toch?

kapje - onderkant 70 cm

kapje - midden 86 cm

kapje - bovenkant 122 cm

Alleen was de LNB hierbij helemaal tegen de steun gedrukt, vandaar 86 cm i.p.v. 84,5 cm naar het midden.

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Wat ik bedoelde met het controleren van het draaipunt is dat, als je de geometrie van de schotel wilt checken het draaipunt in het brandpunt moet staan.

Mogelijk is de LNB arm wat doorgezakt, of staat juist te hoog. Door de afstanden te meten tot de boven en onderkant van de schotel kun je dat checken.

Als je erg precies wilt zijn, zou je ook de brandpuntsafstand nog kunnen checken door de parabool op te meten met de methode van John Legon of Paul Wade.

Dat is nu het het punt waarom ik deze discussie ben begonnen .

Jij ( en anderen) geven aan door berekeningen , waar het brandpunt in de schotel behoort te zitten , ik (vond doorleren niet leuk , ik wilde met mijn handen werken) moet het met mijn ogen doen . Dus maak ik hulpmiddelen waarmee ik het inzichtelijk maak .

Geloof me , toen ik de pointer op de gebruikte Triax TDS64 uit probeerde , dacht ik , de arm zal wel verbogen zijn .

Maar met de pointer ben  ik in een satzaak  op een nieuwe Triax en SAB , tot dezelfde conclusie gekomen .

Bij een satvriend die een kunststof Hirschmann had liggen , volgde de spot mooi de gehele rand .

De ronddraaiende spot geeft een openings-hoek weer ,indien te groot , dan kan hij nergens de schotel raken , te klein , dan zou hij overal even ver van de schotelrand moeten blijven , het boeit me dat de praktijk weerbarstiger is .

Ook bij Hans op de spiksplinternieuwe Laminas met zeer stijve feedarm met 2 schoren kijkt de hartlijn (laser) veel hoger dan verwacht .

Om nog maar niet te spreken van de ± 60 cm baumarkt schotel die Hans had liggen , in verhouding veel te hoog voor de breedte .

Daar bevond zich het geprojecteerde ovaal bijna geheel op de bovenste helft , toch zal het ding voor voldoende signaal hebben gezorgd .

Ik heb een in meerdere richtingen verstelbare steun samengesteld , en hoop dat Hans met de Laminas naar hier komt en jouw maten er op los laten qua lnb positie .

Die test had ik al eerder willen doen met mijn TDS64

post-30993-0-84105600-1394050649_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...