Ga naar inhoud


Linux, een drama om te installeren als dual boot, help


Con

Aanbevolen berichten

Waarom ga je niet eerst experimenteren met virtualbox om een werkende dualboot opzet te krijgen?

Als de boel dan omvalt ga je zo terug naar een vorig "snapshot" en onderneem je een nieuwe poging via een andere invalspunt.

Als het recept klaar is ga je het pas "live" proberen.

Resultaat: een werkende werkomgeving en ruimte om te experimenteren zonder de stressfactor.

 

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waarom ga je niet eerst experimenteren met virtualbox om een werkende dualboot opzet te krijgen?

Als de boel dan omvalt ga je zo terug naar een vorig "snapshot" en onderneem je een nieuwe poging via een andere invalspunt.

Als het recept klaar is ga je het pas "live" proberen.

Resultaat: een werkende werkomgeving en ruimte om te experimenteren zonder de stressfactor.

 

Beterschap!

Waanzinnig goeie tip, had ik niet aan gedacht, ik heb tenslotte wine geïnstalleerd, dank.

En dank voor je bezorgdheid.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bram;

Probeer mij eens duidelijk te maken wat nu het essentiële verschil is tussen KDE en Gnome.

Dat kwartje is bij mij nooit echt gevallen, nu draai ik volgens mij met KDE. . . . ( in  Mint)

Is het alleen maar de look of zijn er meer grotere verschillen?

 

Linux is een besturingsysteem dat in feite bestaat uit een commando structuur gebaseerd op tekst commando. Je kunt vrijwel alles ook doen in de terminal mode.

 

Om het voor de gebruiker gemakkelijker te maken kun je deze commando ook uitvoeren door er een grafisch schil om heen te maken.

 

De grafische schil is in feite niets anders dan een server die de grafische commando's vertaalt naar tekst commando's.

 

Er zijn bij Linux diverse grafische server opties beschikbaar.

 

De verschillen ? Ja, dat is een persoonlijke keuze. Er zijn ook heel lichte grafische servers.

 

Bij Mint kun je kiezen uit KDE, Cinnamon of Mate. KDE en Cinnamon lijken nog het meest op de Windows omgeving.

 

En als je voor KDE kiest wil niet zeggen dat je geen Gnome toepassingen kunt gebruiken. Of andersom.

 

Het is in feite puur een persoonlijke keuze, niet alleen qua bediening, maar ook de vormgeving en kleur.

 

De onderliggende Linux structuur is in feite hetzelfde.

 

Linux is modulair opgebouwd. Waarbij er diverse servers op de achtergrond draaien. Zoals bij voorbeeld Cups voor de printer aandrijving.

 

Met behulp van een Live DVD of USB stick kun je even proberen. Met mint kun je eenvoudig een USB stick formateren. Bijvoorbeeld met Ext4 file formaat. En hierop een img bestand van een bepaalde Linux versie opzetten. Kan eenvoudig met Mint.

 

En dan het systeem vanaf een usb stick (HDD) opstarten en je kunt zien hoe hoe de betreffende versie eruit ziet en werkt.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...