Ga naar inhoud


Linux, een drama om te installeren als dual boot, help


Con

Aanbevolen berichten

Hier vanaf mijn lappie;

 

Mageia is gecrasht, een zwart scherm en niet meer op te starten.

Ben hem wéér opnieuw aan 't installeren, je hebt wel eelt op je ziel

nodig hoor . . . :grin:

 

Maar ik weet iig dat ik GEEN Chromium maar Chrome moet installeren

dat scheelt weer een paar uur klooien en Citrix, ik denk dat dat nu vlot

gaat (hoop ik).

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo, alles draait weer, en Citrix(wiz) en Java(tonskidutch) en Thunderbird (Con).

 

Morgen lekker werken op mijn nieuwe omgeving . . . .

 

Van de week maar eens kijken naar dat acceleratieverhaal, dat loopt nog

niet lekker, schokkerige beelden met snooker.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit had ik beloofd, een volgorde om alles (aan  mij gerelateerd) werkend te krijgen, eerst Citrix, daarna Java . . .

Het meeste van Citrix heb ik te danken aan "wiz" en met Java "tonskidutch", beiden bedankt voor de support

en het geduld met mij.

 

Vooraf vinkjes weghalen bij cd-rom Core release en Cd-rom Nonfree release.
Dan een update van de software via Softwarepakketten/opwaardering.
Daarna een softwarebron release-non release update gedaan.
 
Download en installeer;
libopenmotif4-2.3.2-1mdv2010.0.i586.rpm
(niet alles wordt gevonden, is geen probleem)
 
Download en installeer;
ICAClient_12.1.0-0.x86_64.rpm
(niet alles wordt gevonden, is geen probleem)
 
Toen naar de console en ingetikt: 
[genius@localhost ~]$ /opt/Citrix/ICAClient/wfica.sh /tmp/launch.ica
Gtk-Message: Failed to load module "canberra-gtk-module"
/opt/Citrix/ICAClient/wfica.sh: regel 4: 12806 Segmentatiefout         $ICAROOT/wfica -file $1
[genius@localhost ~]$ 
 
En vervolgens de raad opgevolgd van wiz . . . om die libcanberra te fixen doe je het volgende:j
als root: urpmi lib64canberra-gtk0 en urpmi libcanberra-gtk0
 
En toen nog ff de volgende tip van wiz . . . die was blijkbaar niet meer nodig na alle drama's . . .
[root@localhost genius]# cp /etc/pki/tls/rootcerts/* /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/
cp: ‘/opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/1ec4d31a.0’ overschrijven? ^C
Maar ff geannuleerd. Was blijkbaar in voornoemde volgorde niet meer nodig.
 
En gaan met die banaan wat betreft Citrix. zowel FF als Google Chrome gaan als een speer.
 
Java installeren
Dit ging voortreffelijk. met ondersteuning van tonskidutch.
 
Vervolgens Thunderbird . . . met ondersteuning van mijzelf :)
Zie onder /home/genius(oftewel jouw naam)/thunderbird/profiles.ini
 
Deze aanpassen naar de laatste locatie . . .
 
[General]
StartWithLastProfile=1
 
[Profile0]
Name=default
IsRelative=0
Path=/media/win_/Thunderbird/Profiles/5cinxuiz.default
 

Iedereen bedankt voor de ondersteuning, maar ik ben er nog niet, oops.

Maar daarover in het volgende bericht, ben van mening dat dit hoort onder

hetzelfde topic, de Video-driver, daarover later meer.

aangepast door Con
  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al had aangehaald verloopt videobeelden schokkerig, wat ik Windows volstrekt

niet van toepassing was. Ik heb inmiddels weer veel gelezen maar half begrepen door

mijn beperkte hoeveelheid Engelse kennis.

 

Wat ik wel heb begrepen is dat Mageia in de basis geen beta drivers ondersteund maar

dat er een alternatieve mogelijkheid was om middels Catalyst een en ander spits te krijgen.

 

Je leest al, ik hou het heel globeel want dat heeft te maken met een klok en een klepel . . .

 

Hier mijn vragen, wie weet hoe je de alternatieve drivers in Mageia krijgt (middels Catalyst?)

maar vooral kun je zomaar van driver veranderen zonder dat je een chrash krijgt met de

wetenschap dat je alles wéér opnieuw moet installeren, begin ik een beetje zat te worden . . . gek hè?

 

Ik heb een AMD processor met geintegreerde gaphics de radeon HD 7560 dacht ik.

Hier wordt er wat over geschreven: https://forums.mageia.org/en/viewtopic.php?f=7&t=4433

Maar ook hier: http://linuxg.net/tag/how-to-install-the-amd-catalyst-drivers-on-mageia/

 

De eerste link gaat met name over Mageia 2, de tweede link heeft het over Linux in zijn algemeen,

beide niet treffend voor mijn situatie Mageia 4.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

als je per ongeluk een driver installeert die niet werkt dan start alleen je grafische schil niet meer, of hij springt terug naar low graphics.

 

dit is wat de eerste link zegt:

 

Open Mageia Control Centre>Software>ConfigureMedia

zet een vinkje in de non-free en de non-free updates

(als je geen media hebt geselecteerd druk dan op add media en kies "full set if sources")

ga naar Control Centre>Hardware>Set up Graphical Server

doorloop de wizard om je grafische kaartdriver te installeren

het systeem vraagt dan of je de propriatary driver wilt gebruiken, bevestig met yes.

Daarna moet je rebooten en als het goed is gegaan zal de ati driver na een reboot actief zijn.

 

Hoewel deze beschrijving is gebaseerd op mageia 2 zal dat in mageia4 niet heel erg veel anders gaan denk ik.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik heb ook een bto laptop, en ik heb expres een oudere kernel versie draaien. Met de oudere kernel kan ik kiezen of ik de intel of de nvidia gpu. Met de nieuwe drivers en kernel haal(de) ik nog geen 2 uur op een batterij terwijl dat met de oude met gemak 5+ uur is...

 

Maar ik denk dat Con's uitdaging is om de propriatary drivers te installeren en te activeren, dat zal denk ik niet bij default geinstalleerd worden. Dit omdat de meeste distributies geen propriatary drivers zullen installeren omdat dat nou eenmaal geen open source is.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gevolgd wat je omschreef maar dat had geen effect,

de driver was al geïnstalleerd en ik ben bang dat niet de

nieuwste en laatste "unbugde" versie is opgehaald.

 

post-36489-0-69602400-1395761494_thumb.png

 

En hier wat AMD heeft staan op hun site;

post-36489-0-20659000-1395761556_thumb.png

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik heb hem even gedownload (de niet beta versie). In de zip zit een auto installer (amd-catalyst-13.12-linux-x86.x86_64.run). Als het goed is zou je deze kunnen uitpakken, en met chmod a+x het ding executable kunnen maken en dan zou het ding eerst moeten testen of installatie succesvol zou kunnen zijn (hij test of alle libraries die nodig zijn beschikbaar zijn, en of je een ati kaart gebruikt), en dan krijg je de keuze of je hem wilt installeren of niet.

 

Ik weet niet exact hoe hij zich installeert, de nvidia installeert zich als een dkms (dynamic kernel module support) installatie zodat als je een keer een nieuwe kernel installeert nadien de dkms installatie wordt afgetrapt hetgeen ervoor zorgt dat de drivers opnieuw worden gecompileerd zodat na de reboot met de nieuwe kernel deze drivers meteen weer zullen werken.

 

Zou de ati installatie dit niet doen, dan heb je dus kans dat je na een kernel update met een low graphics gui zit en je handmatig de installatie weer opnieuw moet starten om de drivers weer te installeren. In de installatie procedure zal de driver worden gecompileerd met de running kernel denk ik.

 

Installeren doe je door na chmod a+x ./amd-catalyst-13.12-linux-x86.x86_64.run als root uit te voeren.

 

Of het goed zal gaan weet ik niet, de laatste ati die ik had zat in een laptop die ik net had gekocht, en twee weken later annonceerde ati dat ze gingen stoppen met de mobile radeon chip, en sindsdien heb ik NOOIT meer een ati kaart gekocht...

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst ff de kippen, eenden en ganzen naar binnen doen en dan ga ik ervoor.

Weetje, Mageia opnieuw installeren, ik draai er mijn hand er niet meer voor om  :grin: .

 

Positief is dat ik mijn oude W7 schijf leven in heb kunnen blazen, het bleek een

dynamische schijf te zijn hetgeen Linux niet kon lezen.

Ding in mijn vrouw gedouwd, ik bedoel natuurlijk haar PC, de bende gekopieerd,

een logisch station van gemaakt alles weer teruggezet en nu wordt hij gelezen pfffffffffffffffff.

 

Maar goed, eerst de dieren naar binnen. Dank allen weer voor de respons,

jullie stimuleren mij wel iedere keer om verder te gaan. Dank daarvoor.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

wat je ook kan doen, als je ergens een externe usb disk hebt, is even naar www.clonezilla.org gaan en even een clonezilla cd downloaden. Dan booten van die disk, en dan een image van je systeem maken en wegschrijven op die usb disk.

 

Ik heb het hier zo ingeregeld dat ik elke pc die ik aansluit op het netwerk die pxe boot ondersteunt kan starten, dan krijg ik een menutje of ik linux wil installeren (32 /64 bit), of dat ik een live cd wil starten vanaf de nas, of dat ik clonezilla wil starten. Clonezilla werkt ideaal, gewoon met menutjes, dus dat is wellicht iets voor de toekomst.

 

Zelfs je windows systemen kan je er mee imagen en terugzetten. Op mijn nas heb ik van alle systemen die hier staan images staan zodat als er een disk sneuvelt het een kwestie is van andere disk erin schroeven, booten vanaf het netwerk, clonezilla kiezen, aangeven waar de image staat en welke, en na een minuutje of 10 is het systeem weer in de lucht.

 

Meestal doe ik dat bij de verse installatie, dus daarna nog de windows updates erop of de linux updates, maar het scheelt in ieder geval zoeken naar drivers en dat soort ongein.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent precies op tijd, ik had al een unzippper gedownd, ben ff naar zilla . . .

 

Moet ik dan de Ubuntu of de Debian based version hebben?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dat maakt niet zo gek veel uit, beiden doen hetzelfde, alleen de ene is gemaakt met ubuntu, de andere met debian.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weet ik het ff niet meer . . .

De volgende pakketten:
  dkms-2.0.19-31.mga4.noarch
  kernel-desktop-devel-3.12.8-2.mga4-1-1.mga4.x86_64
zijn nu wees, gebruik "urpme --auto-orphans" als u ze wilt verwijderen.
The AMD proprietary driver has been uninstalled.
/usr/share/ati/amd-uninstall.sh completed with 0
Errors during DKMS module removal
Errors during DKMS module removal

Creating symlink /var/lib/dkms/fglrx/13.251/source ->
                 /usr/src/fglrx-13.251

DKMS: add Completed.

Preparing kernel 3.12.13-desktop-2.mga4 for module build:
(This is not compiling a kernel, just preparing kernel symbols)
Storing current .config to be restored when complete
Running Generic preparation routine
make mrproper.....
using /proc/config.gz
make oldconfig....
make prepare....

Building module:
cleaning build area....
cd /var/lib/dkms/fglrx/13.251/build; sh make.sh --nohints --uname_r=3.12.13-desktop-2.mga4 --norootcheck....(bad exit status: 1)
[Error] Kernel Module : Failed to build fglrx-13.251 with DKMS
[Error] Kernel Module : Removing fglrx-13.251 from DKMS

------------------------------
Deleting module version: 13.251
completely from the DKMS tree.
------------------------------
Done.
[Reboot] Kernel Module : dracut

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

hmmz, dat lijkt mij niet succesvol. Geen idee wat je hier nu verder aan zou kunnen doen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...