Ga naar inhoud


Linux, een drama om te installeren als dual boot, help


Con

Aanbevolen berichten

Hier nog even een detail van de meldingen;

 

post-36489-0-20285800-1397678079_thumb.png

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


AMD/ATI kaarten hebben al een lange history dat de drivers hiervoor niet optimaal willen werken.

Heb daarom in het verleden ook direct gekozen voor een Nvidia kaart, om video problemen voor te blijven.

 

Hier weer zo'n voorbeeld over jouw kaart, ook problemen met schokkende beelden.

 

Mint heeft als basis ook Ubuntu, dus je zou de help voor Radeon Driver eens door kunnen lezen.

Of eventueel deze pagina over AMD kaarten.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wiz

@donpedro

 

Beide bedank voor de reacties.

 

@wiz

Ik heb gisteren weer een poging gedaan, maar doe een shot van hetgeen jij vroeg,

let dus op de situatie is veranderd. Ik had jockey.log en jockey1.log.

 

beide als bijlage.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jockey1.txtjockey.txtoops, hierbij . . .

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog ff dit schermpje, hetgeen mij aan het twijfelen brengt. . . .

 

post-36489-0-85683100-1397763179_thumb.png

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik zou die beta verwijderen en die er boven staat installeren. Het lijkt erop dat dat niet helemaal goed gegaan is.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar mijn vraag is uiteraard dat het stuurprogramma geinstalleerd is maar niet in gebruik.

 

Hoe breng je dat in gebruik?

 

Ik ben gisteren aan  ´t klooien geweest en resulteerde in de instellingen zoals het

screenshot aangaf. De kwaliteit met het spel Snooker is duidelijk verbeterd maar

het blijft vreemd dat waarschijnlijk ´iets´ niet in gebruik is . . . . . ?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ligt het nu aan Linux of aan de handelingen van Con.

 

Zie elders de ervaring van Jürgen ook een nieuweling op het gebied van Linux.

 

Het is zeker niet moeilijk, maar je moet wel opletten wat je doet. Er zijn diverse mogelijkheden

daarin moet je wel bewust een keuze maken.

Beste verkerkbr, je haalt in dit oude berichtje "de ervaringen van Jürgen".

Ik heb hierop gezocht maar kon het niet vinden.

 

Zou jij mij de link nog kunnen geven, ben wel geinteresseerd in dat artikel.

Bij voorbaat dank.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con,

 

kun je aangeven waar dit betrekking op had ?

 

Verder nog het volgende:

 

Inmiddels draait hier alles op Linux Mint 17 64bits Cinnamon versie. Werkt werkelijk fantastisch goed, hoewel het een RC versie is.

 

Nu heeft onze dochter een ouder ShuttleX systeem met Pentium4 en 2 G geheugen. Ik dacht hier ook snel Mint 17 versie op te zetten.

 

Echter steeds een probleem met de video aandrijving. Werkte wel, maar erg traag. Met steeds een melding dat een geaccelleerde video mode niet mogelijk was. Ook vielen soms gedeelte van letters weg.  In dit systeem zit ook AMD video.

 

Omdat ik nog een DVD had liggen (meegekregen bij Linux Magazine) met 32 bits Mint versie LMDE (dit is Linux Mint volledig gebaseerd op Debian) met de Mate grafische schil.

 

Deze versie geinstalleerd en alles werkte direct perfect. Opstarten was wat traag maar de video werking was verder prima.

Kennelijk bevat deze versie wel de drivers voor de AMD Radeon video.

 

En voor haar werk ook de Citrix Icaclient erop gezet.

 

Er was daarna nog wel een hele waslijst van updates. Maar na voltooing hiervan werkt alles, zeker voor zo'n ouder systeem, buitengewoon goed.

 

Mogelijk dat Debian versie met Mate wel direct goed werkt.

 

Uiteraard ligt het ergens aan de drivers, mogelijk in combinatie met Cinnamon. Maar dat heb ik verder niet uitgezocht.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con,

 

kun je aangeven waar dit betrekking op had ? . . . . Je schreef dit in het huidige onderwerp.

 

Verder nog het volgende:

 

Inmiddels draait hier alles op Linux Mint 17 64bits Cinnamon versie. Werkt werkelijk fantastisch goed, hoewel het een RC versie is. . . . .

Als je een RC versie installeert, moet je dan bij de volgende RC versie weer alles opnieuw installeren, waaronder ook je

programma's?

 

Nu heeft onze dochter een ouder ShuttleX systeem met Pentium4 en 2 G geheugen. Ik dacht hier ook snel Mint 17 versie op te zetten.

 

Echter steeds een probleem met de video aandrijving. Werkte wel, maar erg traag. Met steeds een melding dat een geaccelleerde video mode niet mogelijk was. Ook vielen soms gedeelte van letters weg.  In dit systeem zit ook AMD video.

 

Omdat ik nog een DVD had liggen (meegekregen bij Linux Magazine) met 32 bits Mint versie LMDE (dit is Linux Mint volledig gebaseerd op Debian) met de Mate grafische schil. . . . .

Hoe gaat Linux om met de omvang van bestanden en het geheugen als je een 32 bit installeert.?

 

Deze versie geinstalleerd en alles werkte direct perfect. Opstarten was wat traag maar de video werking was verder prima.

Kennelijk bevat deze versie wel de drivers voor de AMD Radeon video.

 

En voor haar werk ook de Citrix Icaclient erop gezet.. . . . klinkt goed . . .

 

Bram

Zie tussen de regels door. . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con,

 

de oudere versies van Mint hadden een beperkte levensloop. Bij een nieuwere versie moest je het gehele systeem vervangen.

 

Mint LMDE (Debian) versie is een semi rolling versie. Hetgeen inhoudt dat je het systeem steeds kunt opwaarderen. Je moet bij het installeren wel opletten met de partities en het aangeven van / en /home partitie.

 

Linux Mint 17, Qiana genaamd, is een long term support release untill April 2019. Zo staat dit aangegeven. Dus met beide kun je voorlopig een tijdje vooruit lijkt mij.

 

Qua omvang maakt het volgens mij niet veel uit. Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu of op Debian. En Ubuntu is eveneens gebaseerd op Debian. Een en ander is echter niet compatibel met elkaar.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con,

 

de oudere versies van Mint hadden een beperkte levensloop. Bij een nieuwere versie moest je het gehele systeem vervangen.

 

Mint LMDE (Debian) versie is een semi rolling versie. Hetgeen inhoudt dat je het systeem steeds kunt opwaarderen. Je moet bij het installeren wel opletten met de partities en het aangeven van / en /home partitie.

 

Linux Mint 17, Qiana genaamd, is een long term support release untill April 2019. Zo staat dit aangegeven. Dus met beide kun je voorlopig een tijdje vooruit lijkt mij.

 

Qua omvang maakt het volgens mij niet veel uit. Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu of op Debian. En Ubuntu is eveneens gebaseerd op Debian. Een en ander is echter niet compatibel met elkaar.

 

Groet,

 

 

Bram

Beste Bram;

Probeer mij eens duidelijk te maken wat nu het essentiële verschil is tussen KDE en Gnome.

Dat kwartje is bij mij nooit echt gevallen, nu draai ik volgens mij met KDE. . . . ( in  Mint)

Is het alleen maar de look of zijn er meer grotere verschillen?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels werkt Draftsight in mijn beleving helemaal perfect. Ik heb echter de beleving dat het installeren

schade heeft aangebracht. Citrix werkt niet meer, Chrome is zijn Java plugin kwijt en nog wat meer kleine

dingen. Let wel ik ben best wel blij met Mint.

 

Daarom overweeg ik om, daar gaat hij wwer een dualboot aan te maken met Mint 17, beetje geinspireerd

door verkerkbr (Bram) en dan kan ik tevens eerst dingen uit proberen voordat ik het definitief installeer.

Feit is dat Mint nooit 100% geïnstalleerd is geweest, dat valt allemaal na te lezen in dit onderwerp.

Ook het opstarten nu duurt zomaar 70 a 80 seconden, in het begin nog geen 25 seconden, er is dus

blijkbaar shit aan de knikker . . .

 

Maar, een dual-boot daar ben ik inmiddels uiteraard huiverig voor het is al zo vaak misgegaan.

Ik zeg twijfel, twijfel en nog eens twijfel. wie trekt mij over de streep?

momenteel ben ik ziek thuis dus ik kan nu veel tijd stoppen in een eventuele nieuwe (tweede)

installatie, tijd dus geen gebrek.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...