Ga naar inhoud


Linux, een drama om te installeren als dual boot, help


Con

Aanbevolen berichten

ik moet big twin bijval geven (ofwel ook applaus voor jou Con)

 

bepalend is de dubbele complexiteit met en linux als beginner en een citrix server voor gevorderden

daar was ik naderhand pas mee gaan stoeien als linux (het is simpel te installeren) gereed was

 

ciao

MMm Sky Scrapers I Love You

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan die titel uiteraard (imo) niet meer wijzigen. Maar ik kies altijd zuiver voor de

titels en probeer met de tekst de juiste uitdaging te vinden bij Sat4all-genoten.

 

Daarnaast wordt Linux toch wel gepresenteerd als goed te doen voor een starter.

 

Con, volgens mij is je titel juist niet zuiver.

 

De titel gaat over het feit dat Linux een drama is om multiboot te installeren, terwijl je vragen steeds om inhoudelijke dingen en applicaties binnen Linux gaan, niet om de installatie. Die lukt je volgens mij bijzonder goed, al begrijp ik je keuze voor jouw distro niet zo goed.

 

En Linux is inderdaad wel goed te doen voor een starter, maar je moet er wel tijd in steken. Als je een oma van 80 die nog nooit achter een pc gezeten heeft, nu vraagt om met een Windows pc te gaan mailen, moet je ook iets uitleggen. Alles wat nieuw is, vraagt gewenning en enige uitleg... Dat is voor Linux niet anders dan iemand die op 18-jarige leeftijd zijn rijbewijs gaat halen. Is nieuw en moet je even leren...

 

En als je een moderator vraag je titel aan te passen, is dat volgens mij helemaal niet zo moeilijk...

 

Nogmaals, je titel vind ik niet goed. Schrikt mensen onnodig af, terwijl Linux wat mij betreft een verademing is, vergeleken met....

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je van het begin het draadje doorleest zul je er achter komen dat de basis installatie van Linux al op Nijntje niveau op de plaat ging.

Het is zeker niet afschrikken, gewoon een feit. Ik ben van mening dat Con tegen dingen aanloopt met Linux waar de gemiddelde gebruiker ook tegenaan zou lopen. Het mag feitelijk niet uitmaken met welk OS je werkt. Zowel Linux als windows valt prima mee te werken.

Uiteindelijk gaat het om de toepassingen en zorgt het OS samen met de hardware enkel voor een stabiel werkend geheel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als je als noob meteen mutiboot wilt gaan doen, ja, dat is niet de gemakkelijkste weg.

 

En waarom zou je multiboot met W XP willen... Dat ding is over de datum... Data backuppen we weg ermee!

 

Gewoon Linux installeren en alles is geweldig. Begin als noob maar eens met ubuntu. Daarna wordt het alleen maar nóg leuker!!!

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als je als noob meteen mutiboot wilt gaan doen, ja, dat is niet de gemakkelijkste weg.

 

En waarom zou je multiboot met W XP willen... Dat ding is over de datum... Data backuppen we weg ermee!

 

Gewoon Linux installeren en alles is geweldig. Begin als noob maar eens met ubuntu. Daarna wordt het alleen maar nóg leuker!!!

Hier moet ik even aan de handrem trekken. Ik heb gekozen voor een dualboot naast W7 teneinde eerst

te wennen aan de Linux omgeveing, en dat is ook een rode draad gebleven.

 

Van W7 bleef niets over dus werd min of meer gedwongen om def naar Linus over te gaan.

 

Voorts wordt redelijk een Dual-boot gepromoot door met name Computertotaal ware dat het

zeer goed te doen is.

 

Oké, dat met Windows ging mis. Dan maar alleen met Linux verder. Maar een dual-boot (hoe

eenvoudig zou het moeten zijn) ging ook radicaal mis, er bleef geen spaan van mijn oude

distributie over, en iedere keer was het tobben. Ne, die tekst is zo slecht nog niet. . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt het nu aan Linux of aan de handelingen van Con.

 

Zie elders de ervaring van Jürgen ook een nieuweling op het gebied van Linux.

 

Het is zeker niet moeilijk, maar je moet wel opletten wat je doet. Er zijn diverse mogelijkheden

daarin moet je wel bewust een keuze maken.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier moet ik even aan de handrem trekken. Ik heb gekozen voor een dualboot naast W7 teneinde eerst

te wennen aan de Linux omgeveing, en dat is ook een rode draad gebleven.

 

Van W7 bleef niets over dus werd min of meer gedwongen om def naar Linus over te gaan.

 

Voorts wordt redelijk een Dual-boot gepromoot door met name Computertotaal ware dat het

zeer goed te doen is.

 

Oké, dat met Windows ging mis. Dan maar alleen met Linux verder. Maar een dual-boot (hoe

eenvoudig zou het moeten zijn) ging ook radicaal mis, er bleef geen spaan van mijn oude

distributie over, en iedere keer was het tobben. Ne, die tekst is zo slecht nog niet. . . .

Nee die titel is nog steeds fout. Als je geadvanceerde zaken gaat doen, waar je geen verstand van hebt, moet je niet zeggen dat Linux slecht is, maar dat je er zelf een zooi van maakt! Linux kan veel, meestal meer dan de beginners kunnen bevatten. En als linux vraagt: weet je het zeker, gaat linux er van uit dat ja ook ja is. Al weet je misschien niet waar je ja op zegt...

 

Ik blijf me storen aan je titel, en zal je daardoor ook niet meer antwoorden.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het jammer de je zo reageert. Omdat ik nieuw ben in de Linux-wereld

leek het mij juist verstandig middels een dualboot Linux te verkennen

alvorens ik de grote stap zou gaan maken. Dat het mis is gegaan is nog maar

de vraag of dat aan Linux ligt, maar dat speekt de starttekst niet uit.

Ik heb bv ook gezeten met verkeerde bios (uefa) instellingen.

 

Het woord "drama" in de tekst sloeg ook op de ontstane tijdsdruk omdat ik

mijn PC meer dan 30 uur per week voor mijn werk nodig heb. En zit nu

regelmatig te stoeien met een laptop (met een veel te klein scherm . . . .)

 

En verder wil ik er dan ook meer niet over zeggen als dat ik de tekst al

meer dan een maand niet meer aan kan passen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Nee die titel is nog steeds fout. Als je geadvanceerde zaken gaat doen, waar je geen verstand van hebt, moet je niet zeggen dat Linux slecht is, maar dat je er zelf een zooi van maakt! Linux kan veel, meestal meer dan de beginners kunnen bevatten. En als linux vraagt: weet je het zeker, gaat linux er van uit dat ja ook ja is. Al weet je misschien niet waar je ja op zegt...

Ik blijf me storen aan je titel, en zal je daardoor ook niet meer antwoorden.

Ik vind deze reactie ook buitensporig onvriendelijk. Reageer dan gewoon helemaal niet!

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woord "drama" in de tekst sloeg ook op de ontstane tijdsdruk omdat ik

mijn PC meer dan 30 uur per week voor mijn werk nodig heb. En zit nu

regelmatig te stoeien met een laptop (met een veel te klein scherm . . . .)

 

Denk dat het daar een beetje fout ging.

Heb hier een soort van 'productie machine' en daaromheen meerdere 'playgrounds'.

De productie machine is de stabiele onverwoestbare omgeving, waarin ik getesten en bewezen zaken uit de playground invoer.

De playground kan ik tot de grond toe afbranden, maar zonder schade toe te dienen aan de productie.

 

Bij jou ging het maken van een dual boot ook op een aantal vlakken niet probleemloos, maar dat je dit alles deed was wel leerzaam maar ... elke omgeving was plotseling een playground geworden en dat heb je gemerkt.

 

De eerste keer dat ik een dual boot opzette in 2006/2007 zat ik ook met zweet in mijn handen.

 

Het advies wat ik mensen altijd meegeef als ze hieraan beginnen ... maak backups van je documenten, want er is niets ergers dan dat je bijvoorbeeld  al je vakantie foto's van al die jaren als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen.

Of belangrijke documenten die je met zorg had verzameld, nooit meer terug kan krijgen.

 

BACKUP backup BACKUP ... dat is de belangrijkste les!

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb één schijf (SSD) alwaar het OS en de programma's op staan.

Alle data, maar dan ook ALLE data staan op andere HD's.

Dat is in Windows altijd tobben, deze maakt eigen verzinsels.

Dus ik kan rustig mijn SSD verknoeien met behoud van alle data.

Ik heb uiteraard wel een kopie van mijn SSD gemaakt omdat ik

bijvoorbeeld op mijn bureaublad altijd wel wat heb staan.

 

Maar "mijn" zwaartepunt lag in het feit dat ik heel veel thuiswerk

en de pc nodig heb voor toegang tot Citrix., daat ontstond de druk . . .

 

De laatste stand is nu, dat ik afgelopen week even werkte met Ubuntu

maar dat was niet mijn ding. Ik kon gewoon niets vinden, de

menustructuren vond ik lastig totdat ik zag dat je Xubuntu er overheen

kon zetten die wél "ouderwets" voor mij bekende menutjes had.

Na het "updaten" . . . . . . . geen Citrix meer en ook niet meer aan

de gang krijgen. Dus weer verder tobben op mijn laptop, maar ik kon werken.

 

Afgelopen vrijdag heb ik dan toch maar weer Mint er proberen op te zetten,

dit was tenslotte de eerste distro waar ik mee begonnen ben.

Ik wist nu wel hoe ik mijn bios moest instellen om Mint (Linux) te

installeren.

Mint is nu het enige OS (en dat laat ik zo) en nu werkt alles weer althans;

- Citrix

- Chrome (Flyordie, Java)

- Thunderbird

- Twinkle (nog geen sms-jes)

En moet zeggen dat Mint er fraai en overzichtelijk uitziet. Tevens is

het redelijk te doorgronden. En ook heel belangrijk voor mij, er is

meer te vinden over Mint dan over Mageia.

 

En toch ging het installeren wéér niet helemaal goed. Na de installatie

wordt de cd eruit geworpen en Mint hangt. Na een reset ging verder alles goed.

 

Bij het installeren van een taalpakket ook een hanger en het opstartkeuzemenu

is inmiddels niet meer aanwezig.

 

Mint werkt overigens verders wel stabiel en ik ben redelijk tevreden.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met Citrix erg zitten knoeien, hoewel er tuts zijn afgestemd op

Mint werkte dat niet, dan moest ik weer grijpen naar oplossingen die

eerder alhier werden geboden. Ben daar toch wel weer 3 uurtjes mee

bezig geweest.

 

Voorts had ik de verkeerde Java (min of meer standaard aanwezig en aanbevolen)

geinstalleerd. Na het uninstallen en de (ik dacht Sun/oracle-Java) erop

gezet werkte Flyordie wél (voor de broodnodige ontspanning).

 

Maar Thunderbird en Libre ging vanzelf. Chrome ging bijna vanzelf. (niet

standaard aanwezig, en Chromium vind ik geen optie, wel standaard aanwezig)

 

Met Twinkle kan ik wel bellen (althans mijn mobiel gaat over) maar nog niet

sms-sen (voor mij belangrijk mbt mijn werk). Maar is geen halszaak, ik kan

nog via de webportal, daar heb ik echter geen historie van verzonden sms.

 

Maar het definitieve antwoord is ongeveer 5 uur voor hetgeen hiervoor omschreven.

 

Kortom, niet geheel ontevreden. Maar ik moet nog even verder.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SMS-sen blijft per definitie niet lukken, kan wel bellen maar niet SMS-sen.

 

Met Twinkle al een week aan het stoeien zoeken en weer stoeien, geen SMS.

 

Vanavond Wine geprobeerd in combinatie met een windows prog van Frrevoipdeal,

ook geen suc6. Maar goed ik heb de portal nog waar ik kan SMS-sen.

Het betreft een slordige 6 tot 10 SMSjes per dag zonder historie, beetje jammer.

Maar ik krijg dat voorlopig nog even niet spits.

 

Ik ga maar eens langzaam verder met mijn grafische performans die is ook

nog altijd tobben. Ik wacht even tot morgenavond, dan heb ik mij PC niet meer

nodig voor mijn werk en kan weer een nieuwe sprong wagen met betrekking tot

een grafische driver update, welke in mijn beleving een flinke impact kan hebben

op mijn systeem . . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nog steeds met een slechte respons grafisch gezien, schokkerig beeld.

Kan iemand mij vertellen of mij juiste driver is geactiveerd? 


~ $ inxi -Gx
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Trinity [Radeon HD 7560D] bus-ID: 00:01.0 
           X.Org: 1.11.3 drivers: vesa,ati (unloaded: fbdev,radeon) Resolution: 1920x1080@0.0hz 
           GLX Renderer: Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 0x300) GLX Version: 2.1 Mesa 8.0.4 Direct Rendering: Yes
 

 

Ik heb een AMD A8 5500 processor met "ingebouwde grafische kaart".

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...