Ga naar inhoud


Linux, een drama om te installeren als dual boot, help


Con

Aanbevolen berichten


oké, ik heb nu een 240GB ssd. En . . . ik heb windows op mijn oude 60 GB SSD.

 

Ik ben voornemens W7 opnieuw te installeren en daarnaast Linux, wat is nu de

beste aanpak? De oude 60GB SSD wellicht loskoppelen en gewoon W7 en daarna

Linux installeren op de nieuwe 240GB SSD of de(oude) SSD laten zitten?

 

Wie weet de juiste oplossing? 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik Migrate Easy van Acronis..  dan kun je in een paar minuten je Windows installatie overzetten. Laat een gedeelte van je SSD ongepartioneerd dan ziet Linux dat als te gebruiken ruimte en dan moet het bijna automatisch goed gaan.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar gaat hij dan. Ik ben een poosje uit de lucht  . . . .  :D 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con, woon je in (of in de buurt van) gelderland? Wil ik je wel helpen...

Ja, in het o zo schone Echteld :)

 

Maar ik ben nu bezig een back-up te maken van Windows opdat ik geen (eventuele) data kwijtraak.

 

Voorts ga ik clonen, voor zover dat lukt, en desnoods installeer ik W7 overnieuw en daarna Mint.

Het wordt een beetje krap, maandag moet ik weer in de lucht zijn voor mijn werk, desnoods een

nachtje doorgaan . . .

 

Maar goed, eerst even proberen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom nou...  ik heb vrijdag een server gekloond van harddisk naar SSD. Kostte me 20 minuten en hij startte op van SSD (ingebouwd en wel) Een backup heb je eigenlijk niet nodig, je maakt immers een kopie van het origineel.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeerde te clonen maar het proces bleef hangen . . . dus voor alle zekerheid maar een kopie gedraaid.

 

Sommigen hebben geluk (die snappen het allemaal) en sommigen hebben pech. Die laatste ben ik . . . . .

 

Ga Suse 13 proberen, misschien dat ik dan snap wat ze vragen bij het toewijzen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat cloonen is een apart verhaal, maar daar kom je wel uit.

 

het installeren van de distro is met de grub van linux easy, die vindt automatisch elke windows (t/m 7) partities op disk en zal die mee opnemen in de dualboot. (dus niks aan de hand)

 

(andersom kan het lastiger worden linux eerst en dan window7, want windows wil als er al linux op staat de bootmanager vernaggelen)

 

als je direct Nederlandse taal kiest bij de installatie zullen alle aanduidingen en aanwijzingen heel makkelijk te volgen zijn.

(ik adviseer je wel vooraf de laptop aan een ethernetkabel te hangen verbonden met de router <> wegens de updates die hij zal willen downloaden)

 

en zoals boven reeds vermeld denk even bij het voorstel van de installatiewizard voor de partitionering na,

als er een unallocated aandeel op de harddisc over is voor de installatie van linux zal het voorstel van linux zijn om deze capaciteit  voor / en /home in maximale grootte te gebruiken.

Dat hoeft natuurlijk niet bij zoń grote SSD disc, maar is ook nog achteraf aanpasbaar als de distro voor de eerste keer start (bij opensuse via yast / partitionering)

 

veel succes.

ciao

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè hè, de hele installatie doorlopen, eindelijk gelukt en dan aan het eind opnieuw opstarten, cd rolt eruit en de pc HANGT snik.

 

Ook geen dual boot aangemaakt, we gaan door . . . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het te maken heeft met mijn eerder genoemde BSOD wat soms voorkomt.

 

Ik ben er nog niet uit waardoor dit ontstaat.

 

Hoe start ik verbose op?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan natuurlijk zo zijn dat W7 de BSOD veroorzaakt, immers Linux past de MBR aan het eind

van de installatieprocedure aan en dan komt windows weer even om de hoek kijken.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...