Ga naar inhoud


Linux, een drama om te installeren als dual boot, help


Con

Aanbevolen berichten

Goed, de dual boot werkt (nog steeds met W7) moesteff de schijfletters aanpassen

in verband met verwijzingen vanuit W7 maar dat was het dan globaal.

 

Inmiddels thunderbird geïnstallerd, dat gin probleemloos.

 

Ik krijg echter Google Chrome niet geïnstalleerd.

 

Ik download de 64bit versie "64 bit .deb (voor Debian/Ubuntu)" en kies voor opslaan.

daarna, als het binnen is ik kies voor "Openen met softwareinstallatie".

ik krijg de vraag of ik het wil installeren, ja dus.

En dan de foutmelding: Installeren van bestand is mislukt.

 

Wie het weet mag het zeggen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Chrome geïnstalleerd na een paar uurtjes, toch weer gevonden, nu nog ff Java . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Software bij voorkeur ophalen vanaf de lijsten van de Linux distributie en er erg in houden welk formaat. .deb voor Ubuntu etc en .rpm voor Magaiea (is een vork van Mandriva) en Redhat.

 

Je hoeft in het algemeen niets de compileren. De bestanden staan vrijwel allemaal op de software lijsten en is het kwestie van aanklikken. Sommige codecs moet je soms apart ophalen, omdat men geen procedures wil hebben over rechten. 

 

Het is allemaal even wennen. Maar alles zit logisch in elkaar. En bij een upgrade worden alle pakketten opgewaardeerd.

 

Veel plezier ermee,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Software bij voorkeur ophalen vanaf de lijsten van de Linux distributie en er erg in houden welk formaat. .deb voor Ubuntu etc en .rpm voor Magaiea (is een vork van Mandriva) en Redhat.

 

Je hoeft in het algemeen niets de compileren. De bestanden staan vrijwel allemaal op de software lijsten en is het kwestie van aanklikken. Sommige codecs moet je soms apart ophalen, omdat men geen procedures wil hebben over rechten. 

 

Het is allemaal even wennen. Maar alles zit logisch in elkaar. En bij een upgrade worden alle pakketten opgewaardeerd.

 

Veel plezier ermee,

 

 

Bram

Maar nu lomt er wel heel veel op me af dan zie je de bekende bomen niet meer.

Voorts zie ik softwarebeheer ook geen extensie (formaat) RPM, wordt dus een beetje lastig.

 

Ik ben al uren bezig geweest om flyordie in de lucht te krijgen, daar heb je Java voor

nodig en een of andere plugin icedtea. Beide volgens Mageia geinstalleerd maar

blijf een error krijgen. Linux blijft een stijle leercurve hebben en ben daar nog niet uit.

 

En dan moet ik nog een Citrix installeren, uiteindelijk ging het daar allemaal om,

ik hou mijn hart vast als ik dat oppak. ik had daar al een poging voor ondernomen

met Mint, dat is helemaal niets geworden . . . . maar goed, nieuwe kansen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werk hier met Ubuntu en heb Citrix hier werkend.

Veel voorkomende error waar men vooral tegenaan kan lopen is de overbekende error 61

 

De basis voor het probleem is niet de Citrix ICA client maar de beveiligings certificaten die niet standaard mee geinstalleerd worden.

De oplossing is net zo simpel als basaal.

 

Je hebt twee mogelijkheden:

  • Je plaats een copy van alle certificaten uit je Firefox folder naar de ICA client certificaten folder of
  • Je maakt een symbolic link naar de Firefox certificaten folder

Voor gebruikers onder Ubuntu geef ik meestal deze pagina mee om de certificaten over te nemen.

Of voor ubuntu deze : https://help.ubuntu.com/community/CitrixICAClientHowTo

 

Zal eens even jouw gekozen distro onder de loop nemen hier in Virtual box ... altijd leuk zo'n experiment  :grin:

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het drama is compleet, hoe het kan weet ik niet maar het ziet er naar uit dat zelfs mijn Windows schijf

grote nukken vertoond.

 

Ik kreeg geen Flyordie lopend, Citrix al helemaal niet en nu blijkt met alle acties dat

ik zelfs op mijn W7 omgeving ook grote problemen heb.

 

Dat wordt W7 opnieuw installeren en als ik dan nog de moed heb een Linux versie die wat dichter

bij de gebruiker staat. Volgens mij heb ik gewoon ongelofelijke pech . . . . wat een getob, vandaag

0% verder gekomen en me helemaal suf gelezen op WWW.

 

fyi Flyordie is een site tot snokkeren alwaar ik graag een spelletje speel, en nu begon het te zeuren

over java, Icedtea en nog meer, nu zelfs in W& werkt het niet meer, dan ontgaat je de moed.

Op een andere PC werkte het wel dus geen ban oid  :grin:

 

Kortom, volgend weekend verder . . . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs wijzigen van mijn eigen bericht lukt niet meer (stonden een paar storende foutjes in). . . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con,

 

Een aantal weken terug heb ik mij ook eens op Linux gestort en kwam ook veel apen en beren tegen.

Ik werk nu met meerdere harddisk drives waarop ik installeer, alleen Linux en op een andere Windows en Linux samen.

 

Op een bepaald moment liep bij mij alles vast op een Linux schijf waar 3 weken werk in zat.

Ergens wel leuk, het alles opnieuw installeren duurde na formateren een paar uur.

 

Conclusie, ik had er toch wel iets van opgestoken.

 

Maar ook ik kom nog steeds apen en beren tegen, maar dat heeft er meer mee  te maken dat ik er een media PC van probeer te maken. Op dit moment heb ik wel beeld met schotel van ongecodeerde zenders, maar werken met de kaartlezer lukt mij nog niet.

 

Gewoon de moed er in houden zou ik zeggen.

 

Voor het formateren en partitie's aanmaken heeft Acronis mij erg geholpen.

Doe dit vooraf, dus voordat je Linux installeerd.

 

Gebruikte versie Linux hier is Ubuntu, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik overweeg ook naar Ubuntu (wellicht Kubuntu) te gaan, is volgens mij wat laagdrempeliger.

Althans jaren terug ben ik wel eens aan de gang geweest met Kubuntu . . .

 

Maar goed eerst weer Windows een beetje fatsoenlijk vlot trekken. Heb gelukkig nog een laptop

waar xp op staat als back-up om morgen te kunnen werken.

 

Het probleem is ook dat ik alleen in het weekend dit soort zaken kan ondernemen omdat

mijn werk hierdoor niet onder druk komt te staan.

 

Maar vandaag, vanaf 1100 uur tot 1730 0% gevorderd.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gek op dingen die niet werken. Maar deze problemen ben ik nog nooit tegen gekomen.

 

Nu je schijf goed ingedeeld is kun je zonder problemen een andere distributie installeren. Ik gebruik hier Mint, die is afgeleid van Ubuntu. Heeft alleen geen automatisch indeling van de HD.

 

Misschien wil je teveel tegelijk. Eerst de zaak goed opzetten. Is een uurtje werk. Dan de upgrades toepassen. En vervolgens eens even met het systeem werken en dan stap voor stap het systeem uitbreiden. Bovendien heeft het toch gewerkt ?

 

Flyordie werkt volgens de gegevens in de browser en heeft derhalve weinig te maken met het OS. Met Opera schijnt het beter te gaan.

 

En software bij voorkeur installeren van de lijsten die gegarandeerd werken op je betreffende distributie. Andere zaken kun je later alsnog toepassen.

 

Je moet wel even kijken welke grafische omgeving je voorkeur heeft.

 

We horen wel van je verdere avonturen. 

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mojo,

ja idd dat was de bedoeling. Omdat ik XP niet geinstalleerd kreeg heb ik die stap overgeslagen

en verder gegaan met mij fixeren op Linux.

 

verkerkbr,

uiteindelijk had ik mijn 2e ssd voor elkaar en heb daar redelijk probleemloos Mageia op gezet.

Toen begon de ellende, het is niet zo als bij windows dat je iets zomaar installeert.

Dat begint al bij Google chrome, deze staat bij Mageia niet als standaard te downloaden.

En dan kun je Chrome downloaden en krijg je vervolgens 3 mogelijkheden waarvan 1 uitpakken

en 2 varianten om hem te installeren. Dan denk ik waarom nou zo moeilijk, geef mij alsjeblieft

GEEN keus in deze nieuwe wereld.

 

Uiteindelijk wel gelukt maar volgens mij met heel veel bagger waarmee zaken in Google niet meer

werkte, dan begin je al fout. Dat is dan ook de reden waarschijnlijk dat flyordie niet meer opstartte.

 

Maar even losgelaten en toe gestort op het Cytrix gebeuren, daar kwam ik helemaal niet uit.

ik denk dat dat kwam door de bewuste certificaten.

 

Maar goed, dit alles achter me gelaten zal ik binnenkort helemaal overnieuw beginnen grrrrrrrrrrr. :grin:

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Ubuntu naast W8.1 op m'n laptop draaien. Fysiek op één HD.

Na de partitie van de HD binnen W8.1 verkleind te hebben, installeerde Ubuntu zich keurig op de vrijgemaakte ruimte.

Het enige waarmee ik aan het worstelen ben geweest, was de dual boot. Met rEFInd is me dat gelukt.

René.
 

aangepast door ReneBee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, Mageia opnieuw geinstalleerd, en nu 100% foutloos.

 

Dus een nieuwe aanpak. Ik heb via Firefox Java geinstalleerd.

Ik denk dat dat goed is gegaan maar waar Java is neergezet is mij een raadsel.

Dat is nodig om te weten omdat FireFox de pluginn niet ziet er moet dus

een verwijzing komen.

 

Kortom, waar vind ik de geinstellerde versie van Java en hoe maak ik die

verwijzing?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zo trots als een aap met 7 lullen, Flyordie draait.

 

Ik had een tut gevonden die stap voor stap uitlegde

hoe Java te vinden en te koppelen, als een speer.

 

Nu op naar citrix (sprak hij dapper . . .).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...