Ga naar inhoud


advies gezocht bij (unicable) setup


herrJones

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Kan iemand me wat advies geven rond te gebruiken hardware ivm een dual-tuner setup?

Ik doe effe mijn situatie uit de doeken:

 

  • ik heb een linux-gebaseerde opstelling (xbmc / tvheadend (laatste versie = bleeding edge))
  • ik heb een DVB-T -kaartje (werkt perfect)
  • ik heb een dual-tuner DVB-S / S2 kaartje (Cine S2 dual v5.5)(werkt eveneens perfect)(althans: 1 tuner)
  • via mijn schotel ontvang ik via een 2-poorts diseqc-switch astra S19E2 en S28E2

 

Vermits ik vrij veel BBC / Engelstalige zenders kijk wilde ik mijn (momenteel ongebruikte) 2e tuneringang  gebruiken. Ik las iets rond unicable en dat lijkt me de ideale oplossing om mijn 2 tuners te voeden via 1 coax.

 

Bon, in alle euforie kocht ik mezelf:

  • een nieuwe twin-lnb (voor S28E2)
  • een inverto black unicable multiswitch met terrestrial input (reden: kan zonder power afgeschermd buiten gemonteerd worden, DVB-T doorvoer)

 

... tot ik met die unicable switch begin te testen en niets lijkt te lukken...

... tot ik in die handleidingen merk dat er overal sprake is van een quattro-lnb, niet van meerdere aparte lnb's...  

 

Kan ik mijn opstelling met deze hardware doen werken?

Indien niet: enig advies over de te gebruiken switch?

 

Alvast bedankt,

 

    Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste herrJones

Welkom op dit forum
Tsja, dat gaat zo niet lukken.

Ten eerste is het de vraag of je satelliettuner overweg kan met Unicable. Heb je dat eerst uitgezocht? Welke satellietontvanger heb je?
Ten tweede kun je geen gewone lnb's op een Unicable-switch aansluiten.
Welke multiswitch kocht je van Inverto? Graag het type nummer.

Het meest eenvoudige om signalen voor twee aparte tuners via één coaxkabel te sturen is om gebruik te maken van de Johansson Stecker / déStacker, zie bijlages.
 

post-60869-0-46977400-1395048340_thumb.jpg

post-60869-0-05933200-1395048357_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een Inverto Black Unicable multiswitch daar heb je wel een quattro-lnb

voor nodigpost-40340-0-55654000-1395051110_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm,

 

Heb net gezien dat ik (met enige vertraging) antwoord gekregen heb van inverto-support, welk vorig bericht van satencom bevestigt.  :angry:

 

@Sprietje: ja ik had ergens gelezen dat mijn tunertje compatibel was.

Had op een andere site trouwens gelezen dat het niet zozeer de hardware dan wel de sturing is die maakt dat je tuner unicable 'spreekt'. Om verder op je vraag te antwoorden: het is een zelfgebouwde htpc met gentoo-linux en daarop tvheadend / xbmc.

 

@satencom: kan je op die multiswitchen ook gewone lnb's aansluiten? Of heb je telkens een quattro lnb nodig? (heb momenteel 2 single-lnb's waarvan ik er eentje wil vervangen door een duo-lnb). Hiervoor 2 quattro-lnb's aankopen is nogal overkill...

Zijn er alternatieven? (liefst zonder actieve voeding) (had ook eens gekeken naar Spaun maar raak niet echt wijs uit hun catalogus)

 

Alvast bedankt! Ben tot mijn scha en schande toch al wat wijzer geworden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die EMP kun je wel twee schotels op aansluiten, zie:  http://www.emp-centauri.cz/index.php?lang=en&page=prodview&id_kateg=1&id_pkateg=18&id=283
Hier kun je geen kabel van de kabelprovider op aansluiten.
Ook moet je die switch buiten in een regenbestendige kast plaatsen en er een 230V-voeding naar toe leggen.
Maar weet je nu wel zeker dat je zelfgebouwde ontvanger wel met Unicable overweg kan? Heb je dat via het menu al uitgeprobeerd? Kun je de bandfrequenties 1210MHz en 1420MHz instellen?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

natuurlijk heb ik eerst in het menu nagekeken of de mogelijkheid tot selectie van unicable bestond.

 

Maar nu weet ik nog steeds niet of ik

  • 2 nieuwe quad lnb's nodig heb
  • mijn huidige lnb's kan hergebruiken (en ongebruikte poorten gewoon afsluiten)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste herrJones

Op een multiswitch moet je altijd quattro-lnb's gebruiken of quad-lnb's maar quad-lnb's zijn aanzienlijk duurder dan quattro-lnb's dus je zult wel gek zijn om quad-lnb's te gebruiken. Verder maakt het niet uit of het nu een gewone multiswitch is of een Unicable-multiswitch.
Een quattro-lnb herken je aan de vier gemerkte aansluitingen die verdeeld zijn in de hoge band horizontaal en verticaal gepolariseerd en de lage band horizontaal en verticaal gepolariseerd. Zie de bijlage van een ALPS-quattro-lnb. Deze kenmerken op de lnb moeten precies aangesloten worden met dezelfde kenmerken op de multiswitch.
 

post-60869-0-14865700-1395181801_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Mijn schotel is volledig vernield door stormweer.  Er stonden 4 twin LNB's op, gekoppeld aan 2 DiSEQC 4/1 switchen.  Er gaan dus 2 coaxkabels van buiten naar binnen.

 

Ik ga nu dus een nieuwe schotel plaatsen, en aangezien ik graag meer dan 2 receivers wil aansluiten (en ik geen kabel wil bijtrekken), had ik aan unicable gedacht.

 

Ik zou dus 4 quattro LNB's moeten hebben en een unicable multiswitch, met liefst 2 unicable uitgangen, zodat ik op beide coaxkabels tot 4 receivers kan aansluiten.

 

Maar ik vind zo niet meteen unicable multiswitchen met zoveel ingangen en uitgangen...

Iemand wel?

 

PS. Bestaat er geen oplossing met minder kabels?  Als ik unicable LNB's zou nemen, zou dat in princiepe toch ook moeten kunnen werken, mits een passende "unicable to unicable switch"?  Of bestaat zoiets niet?  Dan zou ik maar 1 kabel moeten hebben tussen elke LNB en deze switch.

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...