Ga naar inhoud


In cascade aansluiten unicable multiswitch aan convent. multiswitch mogelijk?


bartstamper

Aanbevolen berichten

Beste forumgebruikers,

Inmiddels woon ik al een paar jaar centraal in de alpen. De vorige bewoner van mijn huis heeft an sich een prima satellietinstallatie laten aanleggen: een 100cm schotel met 2 quattro LNB's, en een WISI DY08 Disecq-multiswitch waardoor ik op vijf plaatsen in het huis een prima satellietsignaal heb. Het enige dat ik ooit heb veranderd, is het verplaatsen van de LNB's van Astra 19.2/Hotbird naar Astra 19.2/Astra 23.5-posities.

Deze installatie voldoet niet meer, nu ik een veelzijdige PVR sat-receiver voor de huiskamer wil aanschaffen: ik kan per plek in huis slechts de zenders van één kwadrant van een enkele satellietpositie tegelijk ontvangen, omdat er maar één coax-kabel ligt. Ik denk dat in mijn situatie een unicable-switch voor het signaal naar mijn huiskamer een perfecte oplossing zou zijn, zodat ik daar een Vu+ Solo4K kan neerzetten. Maar tegelijkertijd wil ik dat de andere aansluitingen in huis nog steeds het 'oude' satellietsignaal blijven ontvangen. 

Kan ik straffeloos een unicable-switch in cascade zetten op de reeds bestaande conventionele multiswitch? Deze multiswitch heeft 8 sat-ingangen + 1 terra, 8 uitgangen, en verder 9 uitgangen voor cascade naar een volgende multiswitch. Ik wil de unicable aansluiten op de multiswitch aansluiten met 8 coax-kabels met F-connectoren (waarbij ik uiteraard de terminators die nu op de cascade sat-aansluitingen zitten verwijder). Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Bijv. dat de voedingen van beide switches het signaal kunnen storen? Heeft er verder iemand nog tips of aanraders voor het uitzoeken van een unicable-multiswitch? Ik heb als bijlage een foto geplaatst van de multiswitch zoals die nu in mijn meterkast zit.

Alvast erg bedankt voor jullie reacties en tips!

post-105829-0-89763800-1491531226_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kan dat straffeloos? Ja dat lijkt mij wel.

 

Wel moet je met unicable altijd bedacht zijn op wat voor aansluit-dozen (en splitters) je gebruikt, en dat je liefst precies één diode in het signaalpad van een receiver opneemt, wanneer je met één kabel meerdere receivers bedient.

 

In jouw geval zit ik ook te denken aan de mogelijkheid van een Spaun SUS-21F, omdat je nog uitgangen van de multiswitch ongebruikt hebt? Dan krijg je ook twee unicable frekwenties beschikbaar bij je ontvanger, en als ik het goed heb kan die ook gewoon twee satellietposities (19 en 23 oost) aan (maar dat moet je dan nog wel even checken).

Edit: Bij de beschrijving staat het inderdaad duidelijk:

Mit der Mini-Einkabellösung SPAUN SUS 21 F können entweder zwei Receiver oder ein Twin-Tuner über
eine vorhandene Antennenleitung mit allen Satprogrammen von bis zu zwei Orbitpositionen versorgt werden.

 

Nog een andere mogelijkheid is om de hele multiswitch te vervangen door een combinatie unicable/legacy multiswitch. De 'legacy' uitgangen zijn dan de uitgangen die je ook nu hebt, voor de NIET-unicable ontvangers. Dat scheelt weer een extra stroomverbruiker.

 

Groet,

A33

 

Edit2: Een stacker/destacker wordt op duitse forums inmiddels 'verouderde techniek' genoemd, dus dat noem ik niet meer als mogelijkheid. :)

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het meedenken, a33! :-)

 

Wel moet je met unicable altijd bedacht zijn op wat voor aansluit-dozen (en splitters) je gebruikt, en dat je liefst precies één diode in het signaalpad van een receiver opneemt, wanneer je met één kabel meerdere receivers bedient.

In mijn huis liggen de bestaande kabels in ster-topologie vanaf de multiswitch (dus zonder splitters). Per aansluiting sluit ik hooguit een receiver aan, dus dan hoef ik aan de aansluitdoos niets te veranderen, toch?

In jouw geval zit ik ook te denken aan de mogelijkheid van een Spaun SUS-21F, omdat je nog uitgangen van de multiswitch ongebruikt hebt?

Ik had ook hier even naar zitten kijken, maar ik wil juist meer dan twee kanalen tegelijkertijd kunnen ontvangen. De receiver die ik op het oog heb kan er tot 8 gelijktijdig ontvangen.

Nog een andere mogelijkheid is om de hele multiswitch te vervangen door een combinatie unicable/legacy multiswitch. De 'legacy' uitgangen zijn dan de uitgangen die je ook nu hebt, voor de NIET-unicable ontvangers. 

 

Goed punt om te kijken naar lager energieverbruik. Het probleem waar ik tegenaanloop is dat een switch die groot genoeg is en die 8 kanaals unicable/Single cable distribution zijn, enorm aan de prijs is.

Een stacker/destacker wordt op duitse forums inmiddels 'verouderde techniek' genoemd

 

Zoals ik het begrijp kan het signaalverlies bij deze techniek aanzienlijk zijn, zeker bij langere kabels. Bij mij is er sprake van een afstand van tenminste 20 meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het meedenken, a33! :-)

In mijn huis liggen de bestaande kabels in ster-topologie vanaf de multiswitch (dus zonder splitters). Per aansluiting sluit ik hooguit een receiver aan, dus dan hoef ik aan de aansluitdoos niets te veranderen, toch?

 

Nee, dat lijkt me ook.

Maar houd het in de gaten, als je je installatie wellicht gaat veranderen. De techniek van Unicable is net weer even anders dan gewone satellietontvangst, en heeft dus ook een iets andere hardware-opzet ten gevolg.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou simpelweg een stacker-destacker toevoegen in je installatie.

Bijvoorbeeld de stacker / destacker johansson 9645kit.

 

Achter de bestaande switch gaan twee coax kabels naar de stacker ingang. Vervolgens

gebruik je de bestaande coax naar je huiskamer. In je huiskamer komt dan de

de-stacker, vanwaar twee coax kabeltjes naar je box gaan.

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Stacker-destacker werkt alleen met diseqc 1.0 bevelen, wanneer je diseqc 1.1 nodig hebt werkt het niet meer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan ik niet tegelijk een programma opnemen op NPO1 en RTL4 (23.5HH en 23.HV) en ook nog naar de ARD op de Astra 19.2 kijken. Maximaal twee kwadranten is niet genoeg in ons gezin.

Waar heb je gelezen dat een stacker-destacker dat niet aan zou kunnen in je huidige installatie?

Die acht kanalen komen nog steeds uit 1 kwadrant als je standaard Quattro LNB's gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Uiteindelijk is het een Spaun SUS 41F geworden, het zwaardere broertje van de SUS 21F, die gebruiker a33 aanraadde. Deze kan aan vier poorten van mijn conventionele multiswitch gehangen worden en heeft geen extra, losse voeding nodig. Met een ontvangst van vier zenders tegelijk kan ik prima uit de voeten. De kabelafstanden zijn bij mij vrij lang. Als bijkomend voordeel, komt dankzij de AGC van deze 41F (die ongeveer halverwege zit) het transpondersignaal nu zo'n 2dB sterker binnen op mijn receiver! 

De redenen om niet voor een aanvullende/vervangende 8-kanaals unicable switch te gaan, was allereerst de vrij hoge prijs voor een goed apparaat. Verder speelde het energieverbruik een rol: een aanvullende unicable-switch zou ik op de cascade uitgangen van de bestaande multiswitch moeten zetten. Deze bestaande multiswitch, die op standby gaat als er niet om signaal gevraagd wordt, zou ik dan op altijd continu moeten zetten omdat hij niet niet detecteert wanneer een volgende multiswitch signaal nodig heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie oplossing voor jouw situatie!

 

En fijn dat je het resultaat nog even meldt. Dat levert een betere afronding van het topic, dan een 'open einde'. :)

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...