Ga naar inhoud


voor Belgen: mistlicht op een fietsendrager wettelijk verplicht?


dvbs
Ga naar oplossing Opgelost door wanderer,

Aanbevolen berichten

Goede middag

 

Nu probeer ik te weten te komen of bovenstaande correct is.

 

Helaas lees je veel op internet; maar helaas ook veel tegenstrijdigheden. :(

(die ook niet gestaafd kunnen worden) ...en dus niets waar je kan op vertrouwen.

 

Kan er iemand (met een eventuele link naar een officiele site (want ook die vind ik helaas niet)) hier een antwoord op geven?

 

Alvast bedankt!

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

Dat wordt dan zwaar trappen! Een mistlamp is vaak 65Watt 12V. Dat wordt dus 130Watt op 6V. Zal een beste dynamo (Belgen noemen dat trouwens een alternator) worden :) Of gaan ze eisen stellen aan de grootte van de accu op de bagagedrager? :):):)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

:)

 

allez, voor de nederlanders: het gaat om een fietsendrager op de trekhaak van de wagen (auto dus). :P

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

dit kwam ik tegen op een ander forum:

 

als je in belgie zou belanden... hier is het dus wel verplicht op een werkend mistlicht te hebben op een fietsdrager.

 

ik voeg een artikel erbij wat op het forum over wegcode staat

 

In België is het mistlicht achteraan verplicht (op een fietsendrager).

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe fietsdrager komt ik steeds veel goedkoper uit als ik deze zou aankopen via een webwinkel in Nederland (tot meer dan 100 € goedkoper op een fietsdrager die in België 400 euro kost)

Er is echter één grote maar , in Nederland hebben de verkochte fietsdragers (meestal) géén achtermistlicht.

Als je met dergelijke fietsdrager in België rondrijdt met fietsen achterop ben je dus in overtreding (zie hieronder)

Het technisch reglement stelt het volgende:

 

Artikel 28

3° Indien de inrichting bedoeld in artikel 18 p 4, de zichtbaarheid van de lichten en reflectoren vermeld in dit artikel, schaadt of wegneemt moet die inrichting uitgerust zijn met een verlichtingssysteem dat elektrisch op het voertuig aangesloten wordt en de werking van de lichten van het voertuig ontdubbelt.

 

Artikel 18

p4. Inrichtingen bestemd om fietsen en rolstoelen te dragen, mogen achteraan op de voertuigen bevestigd worden, indien ze:

lading inbegrepen, niet meer dan één meter achter het voertuig uitsteken;

uitsluitend gebruikt worden om fietsen en rolstoelen te vervoeren.

 

Conclusie: de lichten van de auto die niet meer zichtbaar zijn, moeten aanwezig zijn op de fietsendrager.

Indien het mistlicht van de auto niet gehinderd wordt door de fietsendrager, moet het hierop dus niet aanwezig zijn.

Een (reflecterende) kopie van de nummerplaat moet eveneens aanwezig zijn indien de nummerplaat van de auto niet meer duidelijk zichtbaar is.

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fietsendrager valt onder de aanhangerwet, zodra er fietsen op staan zijn de lichten van het voertuig niet meer te zien, dit moet je dus oplossen met de verlichting die er wettelijk(aanhanger) voor staat, dus ook de mistlamp,of kenteken plaat, dat geld ook voor de Nederlanders of Duitsers onder ons.

 

Bron  bovag http://www.bovag.nl/faq/?categoryID=12:

 

Sinds1 juli 2006 moeten aanhangwagens tot 750 kg verplicht voorzien zijn van een of meer mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhanger. Wel geldt er een uitzondering: indien de trekkende auto geen mistachterlicht heeft, dan hoeft de aanhangwagen die ook niet te hebben. Voor aanhangwagens die zwaarder zijn dan 750 kg (dus voorzien van een eigen kenteken) geldt dat zij één of twee mistachterlichten moeten hebben, als ze zijn gebouwd na 31 december 1997. Als de aanhangwagen eerder is toegelaten, is een mistachterlicht niet verplicht.

aangepast door alias haha

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

wanderer & alias haha

 

Bedankt voor jullie replies.

 

Alles wijst er dan toch op dat het verplicht is; en niet is zoals verkopers en garagisten me willen doen geloven.

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duitsers niet in ieder geval, die stoppen al bij oranje, ik hing toen achter op die duitser met mijn aanhanger met cross auto achterop ;)

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In hoeverre is een mist achterlicht dan verplicht?

Tenminste de meeste mensen krijgen juist een boete omdat ze hem (al dan niet per ongeluk) gebruiken terwijl het niet mistig genoeg is en volgens mij geldt er ook geen verplichting dat je hem moet gebruiken als het zicht minder is dan 50m maar dan pas mag gebruiken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hoeverre is een mist achterlicht dan verplicht?

Tenminste de meeste mensen krijgen juist een boete omdat ze hem (al dan niet per ongeluk) gebruiken terwijl het niet mistig genoeg is en volgens mij geldt er ook geen verplichting dat je hem moet gebruiken als het zicht minder is dan 50m maar dan pas mag gebruiken.

 

suc6

 

Gerrit

..tja uiteindelijk is een mistlamp aan bij weinig mist, erg storend voor de achterligger (zeker in de stad)... dus dat begrijp ik wel; maar het gaat idd puur om het feit dat er eentje wel of niet moet opzitten.

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een verplichting om je verlichting aan de voor en achterkant te gebruiken, er is een verplichting om je knipperlichten te gebruiken maar voor zover ik weet geen verplichting om je mistlamp te gebruiken.

Als er dan geen verplichting is om je mistlicht te gebruiken waarom zou er dan wel een verplichting zijn om zo'n ding op je auto of fietsdrager te hebben zitten?

Hetzelfde geldt voor je claxon, er wordt gesteld dat je zo'n ding moet hebben en bij de APK wordt hij ook getest, maar pas op als je hem gebruikt, mocht toevallig een diender horen dat je hem gebruikt dan moet je  wel een erg goede reden hebben om geen boete te krijgen.

 

Op zich toch wel vreemd.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...