Martind Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Vandaag hele dag bezig geweest om de schotel op de 23,5 graden te krijgen, maar het lukt niet. Schotel stond op de 19,2 graden, gebruik Geen duo lnb, maar een enkele. Dacht dat ik deze, wanneer ik voor de schotel sta en er tegen aan kijk, zo'n 4 cm naar rechts moet draaien (richting oosten). Sta ik er achter, dan dus zo'n 4 cm naar links. Kreeg de schotel wel op de astra 28 graden en op de 19,2 graden. Moet de schotel nog drastisch verticaal gedraaid worden? Gebruik een Topfield TF7700HCSI.... welke ook wel lastig is met instellen: Selecteer ik de astra 3, vindt hij iedere keer slechts 21 kanalen, welke feitelijk op de 19,2 staan. Iemand tips? Andere ontvanger? Of kan 1 naaldboompje de boosdoener zijn.... deze lijkt wel een beetje in de lijn te zitten van de 23 graden, maar ja zie ze ook bij de 28 en 19 graden, enkele boompjes staan...
Sprietje Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 (aangepast) Als je op een gegeven moment de Astra 28,2 had, dan heb je de schotel al twee maal te ver naar het oosten gedraaid.Als de elevatie van de schotel voor de Astra 19,2 precies goed stond, dan moet hij voor de Astra 23,5 maar 1 graad lager ingesteld worden.Eén en ander hangt wel af van in welke regio de schotel staat.Bedoel je trouwens de Topfield TF7700hsci 7 juni 2014 aangepast door Sprietje
Martind Geplaatst: 7 juni 2014 Auteur Geplaatst: 7 juni 2014 Dank voor de reactie....! Ja ik had al door dat ik veel te ver was 'doorgedraaid' omdat ik bij de 28 uit kwam Maar op de weg terug, geen 23,5 tegen komen, wel weer de 19,2...( waar die nu weer op staat). Dus de schotel moet dus 1 graad lager (= 1 cm?), maar ook ca 4cm naar rechts ( als je voor de schotel staat)? Het kwam trouwens ook voor dat ik wel die 21 zenders kon ontvangen ( dat volgens de Topfield op de astra 3 zit), maar niet de zenders van de astra 1 ( zoals ned 1 )... maar wanneer ik de astra 1 zenders kon ontvangen , kon ik ook die 21 andere zenders ontvangen.. vandaar mijn veronderstelling dat die 21 zenders eigenlijk op de 19,2 staan...... Ja klopt bedoel de topfield TF700HSCI O ja, regio waar ik verblijf is Noorwegen... misschien heeft dat er veel mee te maken?
Sprietje Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Ik zou zeggen, richt je schotel uit m.b.v de zonnestand, 100% zuiver en meteen raak maar dan moet ik wel op 25km nauwkeurig weten waar de schotel staat. Dan kun je hem morgen al afstellen als de zon dan tenminste bij je schijnt.
Mojo Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Of.... Markeer waar de schotel op 19,2 staat. Daarna naar het oosten draaien. Kom je de 28.2 tegen markeer deze dan ook. In het midden van de 2 markeringen (gebruik geen dikke stift hiervoor) moet je de 23.5 kunnen vinden. Even een zenderzoek doen en dan finetunen. You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Martind Geplaatst: 8 juni 2014 Auteur Geplaatst: 8 juni 2014 Nog even verder er op in gaan, maar nu met de duo lnd. Er is iets wat ik niet begrijp: Mijn schotel staat op het zuiden gericht, wanneer ik nu acher de schotel sta en dus ook naar het zuiden kijk, moet ik de schotel naar links draaien ( oosten), en dan kom ik eerst bij de 19 graden uit, daarna bij de 23 graden.... klopt dat? Echter , kijk ik op de duo lnb (van achteren gezien), dan staat links de 23,5 graden en rechts de 19 graden, zoals op deze foto: http://nl.wikipedia.org/wiki/Duo_LNB_60#mediaviewer/Bestand:Duo_LNB_60_Twin.jpg Aldus precies omgekeerd???
dvbs Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 (aangepast) Vanachter de schotel naar de lnb kijkend, moet A1 links en A3 rechts. (cfr fysica/reflecties ). -Ben je zeker dat je bij het zoeken naar de 23.5 een "werkende" transponder gebruikt? 8 juni 2014 aangepast door dvbs Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
Martind Geplaatst: 8 juni 2014 Auteur Geplaatst: 8 juni 2014 Vreesde al dat er van zoiets al sprake was. Als je naar het zuiden kijkt en je wilt naar het oosten moet je links, kijk je echter naar het noorden, dan moet je naar rechts. Neem je het noorden als referentie dan moet de schotel dus naar rechts gedraaid worden wanneer je er achter staat (dan trek je dus de lijn door: Noord-Zuid lijn). Ik draai de schotel dan richting het westen, wanneer ik naar het zuiden kijk ( daar staat de schotel op gericht nu) Toch?
dvbs Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Euhm, ... Het was simpel met een single-lnb. Hij stond op A1 (19.2), je draaide naar A2(28.2). Daartussen lag dus A3 (23.5). Bekijk het van boven de opstelling. Wil je meer westelijk, draai je met de klok. Wil je meer oostelijk, draai je tegen de klok. Hopelijk is dit duidelijk. succes Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
Martind Geplaatst: 8 juni 2014 Auteur Geplaatst: 8 juni 2014 Uitgaande van de single-lnb (welke dus nu op de 19 graden staat), welke kant draai ik het uit om het op de 23 te krijgen, en dan bekijk ik het van achter de schotel? Wat betreft die 28 graden... heb nu ernstig mijn twijfels op ik wel op de 28 zat...hoewel ik wel zenders kon ontvangen die op de 28 zaten ( maar goed die zenders zitten wellicht ook op een andere sat).
dvbs Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Van achter de schotel,Naar links. Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
Tonskidutch Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 (aangepast) ik zoek als ik geen meetapparaat ter hand heb liever met mijn timmermansoog op lokatie Nu kan dat niet zomaar... daarvoor misbruik ik dishpointer.com met actuele android of gewoon een printje van de locatie de richting naar de satpositie die je wenst kun je ook laten zien met een duidelijk waarneembaar / zichtbare "landmark" zoals een schoorsteen of hoek van een gebouw of dakkapel die de groene lijn richting 23,5 Oost raakt op die manier kun je met een paar handelingen heel snel in de juiste richting komen dan pas ga je finetunen... milimeter werk edit: o ja dat snapt men natuurlijk, het voorbeeld was 19,2 oost <maar> principe is idem 8 juni 2014 aangepast door Tonskidutch More Than I Can Bear Matt Bianco
theparasol Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Als je een smartphone of tablet hebt kun je ook satellite director gebruiken. Ik heb dat voor paar weken terug op de camping gebruikt en ik was in no time klaar. Met deze app stel je in welke satelliet je wilt hebben, legt apparaat langs de arm en draaien maar. Als je spul goed hebt staan gaat het vrolijk piepen. Daarna is het een kwestie van finetunen met bv zo'n piepertje.
Sprietje Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Beste MartindMisschien dat de tekening in de bijlage je vraag in bericht 7 duidelijk maakt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen