Ga naar inhoud


Antenne autoradio


Aanbevolen berichten

daar hangt 12 volt aan zo simpel is het post-41606-0-89917000-1406748962.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op ***geen-reclame*** kan je op zeer voordelige wijze antennes aanschaffen. De antenne van mijn Peugeot brak af en binnen drie dagen werd een deftig nieuw exemplaar mijn brievenbus ingestopt.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een antenne korter is dan de golflengte dan gedraagd hij zich capacitief. Je kunt in principe iedere antenne die te kort is weer in resonantie brengen door een (verleng)spoel. Het beste in het midden. Dit is wat omslachtig en daarom zit ie meestal in de voet van de antenne. Dus een antenne die wat te kort lijkt hoeft niet slecht te presteren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektrisch gezien wel maar praktisch heb je geen effectieve ontvangst lengte. ;)  Onbegrijpelijk dat die autofabrikanten dit soort rotzooi op hun auto's zetten, esthetisch en optisch misschien wel mooi maar technisch totaal niet. Peugeot en nog een paar Franse merken hebben dit goed gezien en een 'lange' antenne op de auto gemonteerd. Ik betaalde er €7.50 voor  bij de dealer dus de kosten zijn het niet.

Bij mijn Suzuki zat er standaard een niet al te gevoelige autoradio in en men klaagde steen en been dat dit kreng zo ongevoelig is.

Toen ik op het Suzuki forum deze tip gaf over de langere Peugeot antenne verstomde daar gelijk de klachten over de 'ongevoelige' autoradio, dat valt best wel mee met een langere antenne. :/

Maar toch bleven enkele gebruikers nog zeuren over dat de antenne dan te lang en niet mooi is. :cry:

 

Dat Franse autofabrikanten langere antennes verkopen heeft een heel andere reden. In Frankrijg geldt met name de langegolf band als een van de belangrijkste voor nationale ontvangst. Mijn tweedehands Scenic had een antennetje van 24 cm lengte waardoor ik o.a. niet meer naar Deutschlandfunk op lange- en middengolf en ook de BBC op lange- en de RTBF op middengolf kon luisteren. Na lang zoeken vond ik een antenne met hetzelfde schroefdraad van 40 cm lengte op de sloop en direct werd de ontvangst 200% beter. Nog steeds onvoldoende in vergelijking met een echte antenne maar in elk geval bruikbaar.

 

Maar helaas zijn we in een tijdsbestek terecht gekomen waarbij uiterlijkheden vóórgaan op functionaliteit. Het liefste zette ik een antenne van minstens 80 cm of nog liever 120 op mijn autodak maar dat is gezien de constructie niet echt haalbaar zonder forse schade op te lopen door verwijdering van het huidige systeem. Ik ben aangewezen op het schoefdraad van de antennevoet en dat beperkt de keuze kennelijk reusachtig.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet zo. Waarom zou je dat willen? Met mijn antenne van 15 cm heb ik geen enkel ontvangst probleem.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Franse autofabrikanten langere antennes verkopen heeft een heel andere reden. In Frankrijg geldt met name de langegolf band als een van de belangrijkste voor nationale ontvangst. Mijn tweedehands Scenic had een antennetje van 24 cm lengte waardoor ik o.a. niet meer naar Deutschlandfunk op lange- en middengolf en ook de BBC op lange- en de RTBF op middengolf kon luisteren. Na lang zoeken vond ik een antenne met hetzelfde schroefdraad van 40 cm lengte op de sloop en direct werd de ontvangst 200% beter. Nog steeds onvoldoende in vergelijking met een echte antenne maar in elk geval bruikbaar.

 

Maar helaas zijn we in een tijdsbestek terecht gekomen waarbij uiterlijkheden vóórgaan op functionaliteit. Het liefste zette ik een antenne van minstens 80 cm of nog liever 120 op mijn autodak maar dat is gezien de constructie niet echt haalbaar zonder forse schade op te lopen door verwijdering van het huidige systeem. Ik ben aangewezen op het schoefdraad van de antennevoet en dat beperkt de keuze kennelijk reusachtig.

 

Dat klopt...korte antennes presteren heel slecht op midden en vooral op de lange golf. Maar de meeste mensen weten al niet eens meer wat dit is. Vroeger in de 75 ohm autoradio´s had je nog een antenne trimmer op de voor of achterkant en daarmee kon je de antenne op de hoge middengolf frequentie (ca. 1500 Khz) goed aanpassen. Dit omdat zo´n veel te korte antenne zich capacitef gedraagd.

Nu met de 50 ohm techniek vind je die trimmer niet meer en ik weet eerlijk gezegd niet waarom.

 

In mijn Audi A4 is er helemaal geen antenne meer op het dak en ik geloof dat ie ergens in de achterruit zit. De ontvangst is uitstekend zowel op FM als op midden & -langegolf. Voor de Deutschlandfunk op 153 Khz hoef ik me geen zorgen te maken want ik kan de reuzenantennes bijna zien staan op het hoogplateau bij Donebach. Maar ook de andere langegolvers komen werkelijk goed door.

 

Laats was mijn zwager op bezoek en ik moest een tijdje wachten in zijn auto, een Peugeot -weetikveel- een grote bak en IJzerbout moest even met de autoradio spelen. De langegolf was waardeloos. En dat voor een Franse wagen. Teleurstellend. De middengolf in mijn omgeving is zo goed als dood behalve dan nog de DLF op 1422 en RTL op 1440 Khz. Die komen hier goed door maar in dat Franse "gedonder op wielen" waren ze nauwelijks te vinden. Treurig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb een degelijke Duitser en luisterde onderweg in Frankrijk altijd naar de Nederlandse middengolf zenders,afhankelijk van het moment van de dag, of naar de Wereldomroep op de korte golf.

De Nederlandse zenders zijn nagenoeg verdwenen, er zitten alleen nog een paar "thema" zenders.

 

Maar ze bestaan anno 2014 nog wel, autoradio's met midden, lange en kortegolf, waarop nog wat te ontvangen is.

In de achterruit zitten meerdere antenne,s en die zijn aangesloten op verschillende ingangen van een antenne versterker.

Vanaf die plek gaat het met 50 Ohm naar de radio, door het toepassen van de antenne versterker vervalt de trimmer in de radio.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dochter heeft een gloedje nieuwe Suzuki Swift gekocht 3 maanden geleden. En wat schetst mijn verbazing...?

Op de autoradio zit langegolf..!!!! En dat voor een Japaner. Ik was stom verbaasd. De ontvangst is redelijk tot goed...had ik natuurlijk gelijk uitgeprobeerd. Op het dak zit een "stompie" van zo´n 20 cm.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...