Ga naar inhoud


Mediabrowser3 brengt voordelen bij losse server / client setup (win7 / DVBlink)


Bohemi

Aanbevolen berichten

De nieuwe versie van Mediabrowser welke dit jaar is uitgekomen heeft inmiddels een leuke meerwaarde gecreëerd voor je Windows Mediacenter setup in het geval je met een losse Win7 server PC werkt icm DVBlink TV server.

 

Zoals waarschijnlijk andere ook hebben ondervonden, had ik altijd het probleem dat ik moest kiezen tussen 2 opties :

 

1: Opnamen plannen via de TV gids van Windows mediacenter. Dit werkt zeer prettig voor de gebruiker en is ook flexibel.

Voordelen:

-Je kan zonder probleem een opnamen kijken welke nog aan het opnemen is.

-WMC .wtv opnames geven een zeer goede support voor fast forwarding, rewind en resume.

-WMC gebruikersinterface.

Nadeel:

-Onnodige belasting van het netwerk. De client PC haalt de stream van de server PC om vervolgens op te slaan op de lokale HDD.

-Doordat de client PC opnamen bevat zal deze ook benaderbaar moeten zijn door andere clients, hierdoor wordt deze regelmatig ontwaakt uit de slaap modus door andere clients. (Je kan er voor kiezen om transacties te plannen waardoor de opnames naar de server verplaatsen maar dat zijn ook weer extra stappen...niet efficient)

 

2: Opnamen plannen met DVB Link server software. Dit is efficiënter maar het gebruikersgemak is onder de maat.

Via een Web interface met de DVBlink software op de server kan je een TV gids benaderen en programma's opnemen rechtstreeks op de server in TS / mpeg2 formaat.

Voordelen:

-Een zeer efficiente manier van werken, je belast de totale setup minimaal omdat je rechtstreeks op de server opneemt waar de tuners zitten.

 

Nadelen: 

-Het opgenomen formaat geeft geen ondersteuning voor fast forwarding, rewind en resume.

-Je kan geen opname bekijken terwijl deze nog opgenomen wordt. Dat zorgt voor conflicten.

-Je dient vanuit het start menu van WMC door 3 schermen te gaan voor je in de folder met opnamen bent terwijl dit voor de .wtv opnames al na 1 scherm is.

 

Conclusie:

Geen van beide is ideaal, het zou prettig zijn om de voordelen van beide te benutten.

Wel tot zover lijkt mediabrowser 3 dat mooi te doen icm Server WMC.

 

Ik heb de mediabrowser server software geïnstalleerd op de server samen met Server WMC.

Server WMC is een plugin welke communiceert met wmc op de server, dwz dat je TV signaal wel moet opgezet zijn in wmc op de server anders werkt het niet. 

Als je mediabrowser volledig hebt ingesteld incl Server WMC, kan je via een webinterface de TV gids benaderen en opnamen plannen. De opnames zullen uiteindelijk uitgevoerd worden door wmc op de server waardoor dit in .wtv formaat gebeurt in de normale opnamen folder.

Voordelen:

-Efficiente setup aangezien opnamen direct op de server worden opgenomen.

-Prettige web interface welke goed werkt op zowel een laptop als een tablet voor het plannen van opnames.

-.wtv formaat opnames welke zeer prettig werken met wmc. goed fforward/rewind/resume support.

-kijken terwijl de opname nog bezig is.

 

Nadelen:

-2 extra programma's draaien op de achtergrond op de server, tot zover geeft dit bij mij geen problemen.

 

Onder aan de streep is dit voor mij toch een hele verbetering, ik ben eindelijk op het punt gekomen dat de server de opnames voor de rekening neemt zonder aan gebruikersgemak te verliezen. Alle clients nu zijn ingesteld dat ze niet ontwaakt kunnen worden via het netwerk waardoor nietsmeer spontaan ontwaakt. Het netwerk is veel minder belast doordat er enkel nog gestreamt wordt wanneer er via een client PC door een user naar media wordt gekeken/geluisterd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...