Ga naar inhoud


UHD/4K tv card?


Melchiorskystar

Aanbevolen berichten


  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De stv0910B demod heeft beperktere mogelijkheden tov de pro stv0910A, maak zeker dat je zonder deze functies kan.

 

TBS 6905 is een quad tuner kaart met stv0910B demod 

 

Een kaart met die chip kost zo'n 90 euro meer om in huis te halen. Wat kan zo'n chip dan meer, dat het ook interessant voor de consument kan maken?

 

Dit gedeelte vertelt er iets over, maar ik snap niet wat daar staat "but also CCM, ACM, VCM, 16APSK, 32APSK, Multiple Transport Stream, Multiple Generic Stream, Combined Single Generic &Single TS, which most satellite receiving devices can’t support. With use of dedicated TBS tools, those special streams can be captured"

 

Wat zou ik daar in de prakijk mee kunnen?

 

Dit zijn de specificaties van een dvb-s2 pcie kaart met zo'n chip:

 

TBS6903, compatible with EUMETCast, is a Professional level digital satellite TV Tuner card with PCI Express interface. TBS6903 supports not only normal DVB-S2/DVB-S QPSK, 8PSK which is supported by normal satellite receivers, but also CCM, ACM, VCM, 16APSK, 32APSK, Multiple Transport Stream, Multiple Generic Stream, Combined Single Generic &Single TS, which most satellite receiving devices can’t support. With use of dedicated TBS tools, those special streams can be captured. The two advanced DVB-S2/S tuners enable you to watch TV channel from one satellite transponder, while recording channels from different satellite transponders from another tuner at the same time.

Main Features:

EUMETCast Compatibility

DVB-S2/S dual tuner

Watch & record satellite TV/ radio programs on PC

CCM, VCM, ACM and Multi Input Stream support

Generic stream mode Support

Blind scan support

EPG (Electronic Program Guide) support

Unicable/one cable compatible

High-speed data download via satellite

 

Applications:

Data receiving

IPTV streaming

Media monitoring

Digital content distribution

Specifications:

Frequency range: 950~2150 MHz

Dual channels DVB-S2/S 8PSK QPSK 16APSK 32APSK ACM/VCM

Demodulator

Symbol rate:

Maximum symbol DVB-S2 rate limitations (Msymb/s)

Msymb/s Demod LDPC Single Dual QPSK 67.5 135 67.5 67.5 8PSK 67.5 90 67.5 45 16APSK 67.5 67.5 67.5 33.7 32APSK 67.5 54 54 27

DVB-S QPSK +1/2,2/3,3/4,5/6,7/8

Support Data Burst & Tone Burst

Support DiSEqC2.X and Motor

 

System Requirements:

Windows XP / Vista/ 7/8/10, Linux

Available PCI Express x1, x4, x8 or x16 slot

Satellite dish and LNB

 

Package Contents:

1x TBS6903

1x Power cable

1x Low profile bracket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles hangt natuurlijk af wat je met een dergelijke kaart van plan bent.

 

Moest ik een nieuwe kaart aankopen van rond de 200 euro dan zou deze tenminste moeten compatibel zijn met programma's als EBS Pro , CrazyScan,enz...
Je heb er heel veel genot van bij het opzoeken van feedkanalen en alles erom rond.

 

Persoonlijk zou ik gaan voor een kaart die "full supported" is voor EBS Pro , zie de lijst hier :

 

http://ebspro.net/supported-devices/

 

Een Cine S2 V7 kost ongeveer 185 euro , Bij TBS heb je twee kaarten ( in die prijsklasse , +/- 210 euro ) die "CCM, ACM, VCM, 16APSK, 32APSK, Multiple Transport Stream" aankunnen en EBS Pro "full supported zijn ( 6925 & 6983 ) .

 

De Cine S2 V7 en de TBS 6903 werken volgens mij niet met EBS Pro.

 

Vraag is wat zijn je eisen , wil je kunnen ontvangen in 16apsk/36apsk of multistream of niet , moet deze kaart voor jou kunnen werken met EBS Pro of niet. Heb je voorkeur voor een single tuner of een dual tuner ?

 

Laat even weten.

 

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Crazy Sat: Ik heb niet echt eisen. Het begon er gewoon mee dat ik die 4k zenders wilde kunnen zien. Ik vroeg me daarbij ook af of zo'n kaart dat hardwarematig kon decoderen. Dat schijnt niet zo te zijn, dus ben ik meer op bijvoorbeeld een Skylake cpu aangewezen, die wel hardwarematig h.265 kan decoderen.

 

Het is dus hobby, maar ja, als ik dan toch een kaart zou kopen, dan kan het wel leuk zijn als die door ebs pro ondersteund wordt, zodat ik ook dat ultieme blind scannen en zo kan doen :)

 

Met alleen een nieuw pc-tje zou ik vast ook al een 4k stream (van sat. ontvanger) kunnen decoderen, zodat als het daarom gaat een kaart ook niet nodig is.

aangepast door Melchiorskystar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet echt bepaalde eisen hebt zou ik dan de mogelijkheid  "CCM, ACM, VCM, 16APSK, 32APSK, Multiple Transport Stream" laten vallen , dan val je meteen in een prijsklasse van een goeie 100 euro minder . In de praktijk kom je slechts nu en dan even een feed tegen in 16/32apsk. Ik doe dit enkel omdat het mijn hobby is en de Belgische VRT haar feeds op de 23,5°E uitzend in 16apsk.

 

In mijn post op #17 heb ik reeds aangegeven dat elke goeie S2 kaart die HD aankan ook kanalen in UHD kan ontvangen. Alles hangt af , ik herhaal  waarmee je dit op je scherm wilt zien. Niet alleen je moederbord/processor moet H.265 aankunnen maar ook je videokaart. Met een Intel Core i7 6700K Skylake zit je bvb prima.

Naar je videokaart toe kijk of deze DirectX 12 aankan ( of zal aankunnen ) en zeker UHD/4K , hiervoor ga je bij de Nvidia kaarten zeker boven de 900 versies dienen te kijken.

Uiteraard is het leuk dat je kaart ondersteund word door EBS Pro , je hebt er ontzettend veel mogelijkheden bij tijdens een blindscan die je naar eigen keuze in "ranges" van frequenties kan aanvullen. Zie daarvoor de handleiding bij de "vastgepinde" rubriek in de Feedhunter topic.

 

En als je van plan bent om via PC kanalen te bekijken in UHD , bedenk dan dat je toch een scherm dient te hebben die UHD aankan. Je kan altijd die 4K stream van bvb een VU+ 4K doorsturen naar je PC maar als daar een HD scherm aanhangt met een resolutie van 1980 x 1080 heb je er ook weinig aan . Hier onlangs een 4K feed gevolgd van de "El Classico" in Spanje op een gewoon HD scherm ( op mijn tweede PC ) en die in UHD op mijn huidige PC. Beide PC staan zo een meter van elkaar maar het verschil was enorm in beeldkwaliteit.

Maar uiteindelijk is het aan jou om de keuze te maken.

 

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

 

Op https://software.intel.com/en-us/blogs/2015/12/11/codecs-are-they-slowing-you-down staat:

 

6th Generation Intel Core processors (Skylake) Supports hardware accelerated HEVC 8-bit decode and encode.

 

De goedkoopste Core processor (Skylake) is de i3-6100 voor zo'n € 120.

 

Die heeft Intel HD Graphics 530, directx 12 en uhd-output. HDMI heeft 24 Hz output en displayport 60 Hz. Een displayport-monitor lijkt dus aan te raden te zijn. Ook voor de duurste Skylakes geldt 24 Hz HDMI output (op dit moment voor zover ik kan zien).

 

Voor een huis, tuin en keuken 4k-computer volstaat mogelijk zo'n i3-6100?

 

En ook al heb je geen 4k monitor, het is toch al aardig om zo toch die 4k zenders te kunnen bekijken. En het beeld zal mogelijk toch beter zijn dan als de bron HD is.

 

De opvolger van de Skylake is Kaby Lake. Die ondersteunt HEVC 10-bit.

 

Wat wordt nu de 4k standaard en welke cpu kan dat aan? Heb je dan toch zo'n Kaby Lake nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat technisch gezien nu wat te ver voor mij. Alles is bij mij samengesteld door een ervaren PC deskundige.

 

Bij mij zit deze erin : https://www.msi.com/Motherboard/Z170A-PC-MATE.html#hero-overview

 

Ik denk ongeveer in de prijsklasse van 125 euro , democratisch dus en vooral :  4K UHD Support: Ultra-high Definition Visual Experience.

 

Daarbij een GTX960 ( +/- 200 euro ) , gaat perfect.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk zal het perfect gaan met deze componenten. Voor de goedkoopste oplossing zonder een aparte videokaart, zal een ander moederbord waar wel displayport op zit noodzakelijk zijn als je 60 Hz. output wilt op je monitor met displayport ingang.

 

De goedkoopste (niet-asrock) met displayport én HDMI (stuitte ook op moederbord met displayport, maar zonder HDMI) is de Asus Z170 Pro Gaming.

 

Die heeft ook usb 3.1 en usb 3.1 type c.

 

Hierbij ging ik uit van de z170 chipset, zoals op het door jou genoemde moederbord.

 

Als ik die eis loslaat dan zakt de prijs van zo'n € 150 naar € 80. Vast goed genoeg voor zo'n i3-6100 :).

 

Dat is de Asus B150M-C, micro-atx formaat, dus past in kleinere behuizing.

aangepast door Melchiorskystar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Asrock heeft nu ook moederborden uitgebracht waarop al een "cpu"  zit die 4k-content hardwarematig kan decoderen.

 

Voor zo'n 110 euro heb je een micro-atx moederbordje met cpu onboard. Even je ddr3 geheugen overzetten en je kunt 4k spul bekijken... ;)

Asrock heeft ook 4 andere bordjes uitgebracht met cpu onboard, echter allen met ddr3 laptop geheugen en met (thin) mini-itx formaat en zo.

 

Ik ben benieuwd of je met zo;n boardje je 4k stream van je satellietontvanger kunt bekijken???

Wie koopt zoiets en deelt zn ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

he uhm

koop jij eens wat en vertel het ons

je vraag loopt al maanden

 

Blijkbaar kunnen sommigen moeilijk een knoop doorhakken. Ofwel ga je ervoor of je laat alles zoals het was . Zinloos om op deze manier advies te geven.

Ga gewoon voor een afzonderlijke Nvidia gebaseerde kaart , minimum GTX900.... als je vloeiend 4K/UHD wil bekijken.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch: als iemand anders het toch al wilde kopen, laat ik me graag informeren...
 
En ik heb op zich antwoord op mijn vraag, maar het heeft geen haast.
 
Het doel is om die 4k satellietstreams te kunnen bekijken, het doel is niet om geld uit te geven.
 
Ook blijkt dat hdmi een lagere verversingssnelheid biedt dan displayport; hdmi versie 2.0 biedt dan uitkomst.
 
Een odroid c2 heeft hdmi 2.0 en mogelijk dat dit bordje voldoende biedt. Dit bordje was ook een tijdje niet voorradig en nu weer wel. Voor Android 5.1.1 zijn er in 1 maand tijd ook al 3 nieuwe versies geweest, voor Ubuntu linux gaat het wat minder snel.
 
Dit zijn de relevante specificaties: * HDMI 2.0 4K/60Hz display
* H.265 4K/60FPS and H.264 4K/30FPS capable VPU
 
Met zo'n bordje kan ik wel 4k bekijken, zonder dat ik mn pc op stel en sprong hoef te updaten; ik kan gewoon wachten op Kaby Lake. Ik hoef niet per se een early adopter te zijn.
 

@Crazy Sat: met een i3-6100 kun je waarschijnlijk 8 bit 4k materiaal vloeiend afspelen.
 
En als het gaat om het kopen van een nieuwe videokaart; een nieuwe amd chip, de Polaris komt halverwege dit jaar uit, ook wat voor wat minder high-end.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...