Ga naar inhoud


Test Asrock J3455-ITX running Kodi (Windows) HEVC 10Bit


Melchiorskystar

Aanbevolen berichten

ja leuk die tube kende ik al

dat zie je ook bij de familie peuters, heel lastig suiker te weerstaan

eigenlijk best wel Cru toch?

 

Op 14-10-2019 om 10:46 zei Melchiorskystar:

Door de hardware aanpassingen zijn deze prestatie-verlagende software patches niet meer nodig.

ik weet niet of je die effecten zelf waarneemt werkende aan de pC met zo'n vertraagde CPU...?  kan applicatie afhankelijk zijn!

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden zei Tonskidutch:

er staat windows tussen haakjes

De onderwerps-titel is een copy-paste van de naam van het filmpje van 29 oktober 2016; een filmpje van 3 jaar geleden dus!

 

Over de raspberry pi 4 wil ik dit zeggen:

 

- Er is een probleem met de usb-c implementatie (op te lossen in een revisie van de pi 4: https://arstechnica.com/gadgets/2019/07/raspberry-pi-4-uses-incorrect-usb-c-design-wont-work-with-some-chargers/)

- Er is een probleem met de temperatuur van de processor (nieuwe firmware van de rpi 4 lost dit deels op; extra koeling zou nodig blijven: https://www.tomshardware.com/news/raspberry-pi-4-firmware-update-tested,39791.html)

- Libreelec is nog in beta fase voor de rpi 4.

 

Volgens het tomshardware artikel zou het usb-c probleem ook in een firmware update ondervangen kunnen worden.

 

Wachten ;) op een revisie van de raspberry pi 4 levert op dat er geen usb-c bug meer is en mogelijk is dan ook het warmte-probleem ondervangen en is er een Libreelec-release voor de rpi 4!

 

Hier zijn de revision-codes voor de raspberry pi: https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/raspberrypi/revision-codes/README.md

De raspberry pi 4 zou met revisie-nummer 1.1 uitgekomen zijn.

 

 

aangepast door Melchiorskystar
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Melchiorskystar:

De onderwerps-titel is een copy-paste van de naam van het filmpje van 29 oktober 2016; een filmpje van 3 jaar geleden dus!

oké , stond dus op een verkeerd been door die titel.

 

omdat ik er wel een beetje in geïnteresseerd ben kan dat ook onder WSL2 van Windows 10 > klik

niet omdat het moet, maar omdat het kan

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tonskidutch:

omdat ik er wel een beetje in geïnteresseerd ben kan dat ook onder WSL2 van Windows 10

 

Wat kan ook onder wsl2 van windows 10? Linux?

 

Mijn doelstelling was om uhd streams van de hd-satelliet-tuner af te kunnen spelen op de pc, bij gebrek aan een uhd-satelliet-tuner.

Het filmpje was het enige filmpje dat ik kon vinden dat demonstreerde dat dit kon. Een appollo lake j3455 cpu was blijkbaar voldoende.

 

Een rpi4 kan ingezet worden als dvb-t2 server; als het dan ook meteen gebruikt kan worden om uhd-streams mee te bekijken, dan zou dat mooi zijn.

 

Op een rpi4 zou eventueel ook windows kunnen draaien; het verband met Linux is daarom geen vanzelfsprekendheid meer.

 

Waarom zou ik Linux onder windows gebruiken?

 

Wat heeft dit met het onderwerp te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder is een filmpje van iemand die in januari 2017 zocht naar een goedkope manier om toch 4k 10 bit af te kunnen spelen.

 

- Toentertijd was kodi 17 nog niet uit, terwijl kodi 17 nodig was om 10 bit af te kunnen spelen; kodi 17 zou een paar maanden later uit komen.

- Hij klaagt over het geluid van de fan van de videokaart. Volgens een vergelijkingssite is deze kaart actief en niet semi-actief. Een 1050 met een passieve fan zie ik zo snel niet. Zou een semi-passieve fan veel uitgemaakt hebben?

- In januari 2017 was de 1030 nog niet uit; de prijsvergelijker geeft aan dat er op 23 mei 2017 twee passieve 1030's in de prijsvergelijker kwamen.

 

Daar hij 10 bit wilde kunnen afspelen, had gewacht kunnen worden op de release van kodi 17 alvorens een nieuwe kaart te kopen.

Als geluidsproductie een punt van aandacht is... het bestaan van passieve koeling was in die dagen vast ook bekend.  Even wachten op een product met passieve koeling had gekund?

 

De beste stuurlui staan aan wal, natuurlijk. Zelf ben ik ook weleens ongeduldig geweest, wachten is soms toch echt de moeite waard. In dit geval kosste de evga kaart mogelijk 150 euro, terwijl een passieve 1030 zo'n 80 euro kostte. 70 euro goedkoper en compleet stil.

 

Ah, 100 dollar kostte de 1050 toen, geen idee voor hoeveel dollar de 1030 uitkwam.

 

Dit even omdat ik weer op zoek gegaan was naar een ander filmpje daar het onderwerp weer even op het filmpje gekomen was.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 20-8-2019 om 18:55 zei moonchild:

10 nm bij Intel is nogal tricky......dus zeker niet voor goedkope spullen

@moonchild:

https://liliputing.com/2019/10/intel-introduces-tremont-architecture-for-next-gen-atom-chips-promises-big-performance-gains.html

 

Volgens dit artikel: "The first Tremont chips are coming by the end of 2019. They’re based on Intel’s new 10+ nm  design, and Intel is promising a 30-percent boost in performance compared to its 2017-era Atom chips based on “Goldmont+” architecture."

 

Volgens dit artikel is het nog onduidelijk of Tremont Gen11 graphics krijgt.

 

Goldmont Plus chips werden ge-introduceerd op 11 december 2017 en het eerste Gemini Lake moederbord stond eind maart 2018  in een prijsvergelijker.

 

Als 'by the end of 2019' een introductie in december 2019 inhoudt, dan is het redelijk om te verwachten dat in april 2020 het eerste moederbord met de Tremont technologie zal verschijnen en mogelijk de eerste laptop in juli 2020.

 

Een reden om er wat maandjes bij op te tellen is dat er voordien ook nog producten met Gemini Lake Refresh vermarkt moeten worden, want wat hebben die nog voor waarde als ze tegelijk met hun opvolger uitkomen?

 

aangepast door Melchiorskystar
Link naar reactie
Delen op andere sites

@moonchild: Hij bevestigt zo in ieder geval dat de wet van Moore momenteel niet geldt ;) 

 

Het lijkt me ook sterk dat Moore's Law nog terug kan komen; des te kleiner, des te moeilijker lijkt me.

 

Wel zal het anders liggen als 'overgestapt' wordt van Silicon naar Gallium Nitride. Zag het zo snel niet in het artikel van Bob Swan, maar wellicht gaat dat in 2021 het geval zijn?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 31-10-2019 om 13:12, Melchiorskystar zei:

 

https://liliputing.com/2019/10/intel-introduces-tremont-architecture-for-next-gen-atom-chips-promises-big-performance-gains.html

 

Volgens dit artikel: "The first Tremont chips are coming by the end of 2019. They’re based on Intel’s new 10+ nm  design, and Intel is promising a 30-percent boost in performance compared to its 2017-era Atom chips based on “Goldmont+” architecture."

Het is toch wel 'by the end of 2019' en nu wordt duidelijk dat Jasper Lake op 10 nm de opvolger wordt van Gemini Lake (Refresh).

 

https://www.computerbase.de/2019-12/cpu-comet-lake-tiger-lake-japser-lake-intel/

 

Jasper Lake zou op 10 nm zijn en Gen.11 graphics. HDR zou het nu ook doen. Lancering dus niet 'by the end of 2019', maar 'volgens geruchten begin komend jaar'.

 

Voor servers zal er Elkhart Lake zijn, maar het schijnt onduidelijk te zijn of die op 10 of 14 nm gemaakt worden.

 

https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/raspberrypi/revision-codes/README.md

 

a03111 4B 1.1 1GB Sony UK
b03111 4B 1.1 2GB Sony UK
c03111 4B 1.1 4GB Sony UK
c03112 4B 1.2 4GB Sony UK

 

Raspberry pi 4B met 4 GB revision 1.2 staat nu ook in de revisie-lijst... Libreelec is nu ook niet meer in beta-fase voor de rpi4, maar de software-ondersteuning is nog niet volledig. Wellicht binnen een paar weken met ondersteuning voor de nieuwe revisie?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 26-12-2019 om 11:39, Melchiorskystar zei:
c03112 4B 1.2 4GB Sony UK

 

Raspberry pi 4B met 4 GB revision 1.2 staat nu ook in de revisie-lijst

 

Er is in februari ook een nieuwe Raspbian uitgekomen (vorige was van september 2019). Heeft dit ook betekenis voor de nieuwe revisie? Zou die nu voortaan door de shops verkocht worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Er is nu een rpi 4 revisie in de verkoop voor de 2 en de 4 GB versie.

 

Ook is gisteren Libreelec 9.2.1 uitgekomen, gebaseerd op Kodi v18.6, met de volgende  veranderingen:

- WireGuard support added to settings

- improvements for the RPi4

- serveral minor updates

 

Dit is nog met Linux kernel 4.19.x, terwijl kernel 5.2 nodig is voor HDR-ondersteuning.

 

De rpi 4 lijkt zo nog geen aanrader te zijn.

 

Kodi v18.7 is nog in de maak, maarzal die HDR-support hebben, of is dit pas aan de orde in v19.0?

 

Over 3 maanden zal er vast een nieuwe versie zijn.

 

12-14 mei 2020 is er de Anga beurs in Keulen, daar zal vast iets bruikbaarders uit komen dan de rpi 4 ?

 

Anga com 2020 Business platform for broadband & media

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
Op 11-3-2020 om 09:39, Melchiorskystar zei:

12-14 mei 2020 is er de Anga beurs in Keulen, daar zal vast iets bruikbaarders uit komen dan de rpi 4 ?

Anga com 2020 Business platform for broadband & media

 

Uiteraard is ook de ANGA beurs in Keulen uitgesteld; de nieuwe datum is 8 - 10 juni 2021:

 

https://angacom.de/en/homepage

 

Libreelec versie 9.2.2 kwam op 28 maart jl. uit. Dit betreft een hotfix-release voor met name Intel-NUC's.

 

Nog geen hdr-support voor rpi4 dus. Wel geeft minstens 1 shop nu aan dat ze versie 1.2 verkopen van de rpi4 2 GB en 4 GB.

 

Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...