Ga naar inhoud


Test Asrock J3455-ITX running Kodi (Windows) HEVC 10Bit


Melchiorskystar

Aanbevolen berichten

@Tonskidutch

 

Er zijn toch nog nog niet zoveel uhd zenders, zodat een uhd ontvanger voor mij nog onvoldoende meerwaarde heeft.

 

Als Canal Digitaal met een uhd ontvanger komt, dan is dat toch een teken dat zij een hd-ontvanger niet meer vinden voldoen.

 

Het gaat er mij niet om dat een (goedkoop) laptopje alles heeft wat ik wens, maar dat het tenminste een hdmi 2.0 uitgang heeft. Anders is het immers niet in te zetten als htpc voor een 4k-tv. Al kan dat laatste mogelijk vast ook goed via wifi. 

 

Enfin, ik heb geen haast.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Op 16-3-2019 om 12:02 zei Melchiorskystar:

Mogelijk dat er in september 2019 laptopjes uit komen met een Elkart Lake cpu en hdmi 2.0. Dan zal ik deze waarschijnlijk kopen en "testen".

 

Volgens Linuxreviews.org:

"Skyhawk Lake CPUs will target embedded devices, tablets and low-cost notebooks while Elkhart Lake targets ultra-low power servers. These are devices where more power-efficient wait instructions can make a real difference. Leaked Intel road-maps have indicated that these chips will be available second half of 2020. "

 

Volgens dit zul je een Skyhawk Lake in een goedkoop laptopje kunnen verwachten. Niet Elkhart Lake dus en niet in september 2019, maar in de tweede helft van 2020...

 

Wel komt er dit jaar een Gemini Lake refresh... sneller, maar op 14 nm, nog niet op 10 nm.

 

Nog even wachten dus, voordat zoiets getest kan worden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik denk dat je het lithografie procede bedoeld. J4105 wordt op 14 nm gebakken. 10 nm bij Intel is nogal tricky......dus zeker niet voor goedkope spullen

 

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/128989/intel-celeron-j4105-processor-4m-cache-up-to-2-50-ghz.html

 

op ark intel kun je info over hun spullen zien

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@moonchild In 2013 werden nog goedkope chips op 22 nm gemaakt, daarna op 14 nm. Waarom zou er geen overgang van 14 nm naar 10 nm kunnen volgen voor de goedkope spullen?

 

Er komen nu snellere Gemini Lakes op de markt in de herfst van dit jaar volgens guru3d, nog op 14 nm. In 2020 zou Skyhawk Lake op 10 nm gemaakt gaan worden.

 

Hier een stukje over de snellere Gemini Lakes: https://www.guru3d.com/news-story/intel-will-release-pentium-j5040-with-turbo-clock-speed-of-3-2-ghz.html

aangepast door Melchiorskystar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens wikichip: "Elkhart Lake (EHL) is codename for Intel's ultra-low power series of server SoCs serving as a successor to Denverton. Those chips are aimed at a wide array of markets such as ULP servers, networking, storage, edge, and IoT. Denverton chips are manufactured on Intel's 14 nm process and are based on the Goldmont microarchitecture."

https://en.wikichip.org/wiki/intel/cores/elkhart_lake

 

Voor low-cost servers, of maken die geen onderdeel uit van 'de uiterst lucratieve servermarkt'?

 

De Elkhart Lake krijgt de Tremont architectuur, net zoals de Skyhawk Lake cpu's, allebei op 10 nm, allebei onderdeel van het 'Jacobsville' platform:

 

https://en.wikichip.org/wiki/intel/microarchitectures/tremont

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@wapper

Volgens ark.intel.com ondersteunt de Apollo Lake J3455 inderdaad geheugen tot maximaal 8  GB:

Max Memory Size (dependent on memory type) 8 GB

Memory Types DDR3L/LPDDR3 up to 1866 MT/s; LPDDR4 up to 2400 MT/s

Max # of Memory Channels 2

 

Op de Asrock-pagina van de in het onderwerp genoemde j3455-itx zie ik wel staan dat er ondersteuning is tot 16 GB:

- Dual Channel DDR3/DDR3L Memory Technology
- 2 x DDR3/DDR3L SO-DIMM Slots*
- Supports DDR3/DDR3L 1866/1600/1333 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 16GB**

 

In de Memory QVL staat evenwel maar 1 mogelijkheid genoemd:

DDR3 Crucial 1600 16GB CT204864BF160B   DS   2pcs  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wapper

Ach ja, een Braswell Asrock J3710 matx bordje wekte de indruk bij mij ook uhd bestanden te kunnen afspelen, maar dat bleek niet te kunnen.

 

In het geval van de j3455-itx viel het mee, in het geval van de j3710m viel het tegen.

 

De 10nm belooft ook een nieuwe architectuur, eens zien wat de praktijk brengt (over ruim een jaar... ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 13-10-2019 om 08:09 zei Tonskidutch:

Nu las ik net nog een vergelijking over AMD versus Intel, ook betreffende die 14 10 7 Nanometer technologie .

Volgens wat ik las gaan ze stapelen en dan wordt een ander mobo ook weer noodzakelijk, zo blijf je wel bezig zeg!

 

op mijn ouwe kist loopt deze wel heel erg goed

 

Ja, hopelijk kunnen ze blijven innoveren, waarbij wel weer een ander mobo noodzakelijk is.

 

Hardware kwetsbaarheden zoals Spectre en Meltdown in intel cpu's zijn in bepaalde nieuwe cpu's ondervangen door een nieuw chip ontwerp:  https://www.extremetech.com/computing/275776-intel-discusses-cascade-lakes-improvements-hardware-mitigations-for-meltdown-spectre

 

Door software patches gingen de prestaties van de getroffen cpu's  naar beneden. Door de hardware aanpassingen zijn deze prestatie-verlagende software patches niet meer nodig.

 

Hopelijk geldt dit ook voor de opvolger van Gemini Lake. Daarnaast zouden de grafische prestaties sterk verbeterd zijn (van gen 9,5 naar gen 11).

 

Ja, je kunt blijven wachten en er zal steeds weer iets nieuws komen, maar deze keer lijkt het wel de moeite waard om nog even te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...