Ga naar inhoud


Test Asrock J3455-ITX running Kodi (Windows) HEVC 10Bit


Melchiorskystar

Aanbevolen berichten


5 uur geleden zei wapper:

Precies upgraden naar apollo lake heeft weinig nut meer voor 10tje meer ofzo heb je nu opvolger.

 

Ja, ook omdat bijvoorbeeld instappen met een ddr2 moederbord, er later voor zorgde dat je niet met slechts een nieuw moederbord kon upgraden.

 

Met Gemini Lake kun je ddr3 laten voor wat het is en instappen met ddr4, zodat je later makkelijk kunt upgraden naar een Gemini Lake Plus moederbord.

 

1 uur geleden zei moonchild:

Gemini Lake als opvolger van Apollo Lake, kan enkel bij Intel. Als de volgende generatie dan Mercury Lake gaat heten dan zijn de rapen echt gaar. 

De opvolger lijkt Gemini Lake Plus te worden, al vond ik dat op fool.com, wat niet zo heel betrouwbaar klinkt ;). En waarom enkel de toevoeging Plus? Wellicht omdat nog niet overgegaan wordt op 10 nm techologie, maar op 14 nm++ (Apollo Lake 14nm+) technologie.

 

Mogelijk wordt dan, volgens fool.com, LTE toegevoegd... Volgens fool.com dus, so don't let them fool you ;).

 

Gespeculeerd wordt ook over de gpu; of deze meer Gen. 9 cores krijgt of dat overgegaan wordt op Gen. 10.

 

Als ik dan ook even mag speculeren, zou ik door die 'Plus' eerder denken aan meer cores dan aan een nieuwe Generatie Gen. 10 ;).

 

Die Gen. 10 kunnen ze dan bewaren voor de opvolger van Gemini Lake Plus, te weten Mercury* ;).

 

* grapje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asrock komt met de moederborden ASROCK J4105-ITX en ASROCK J4105B-ITX met de Gemini Lake Intel Celeron J4105 processor.

 

Deze bieden ondersteuning voor maximal 2 x 4 GB DDR4-S0Dimm geheugen, oftewel maximaal 2 keer 4 GB laptop geheugen.

 

Gigabyte daarentegen komt met het Gemini Lake moederbord Gigabyte J4005N D2P met een Intel Celeron J4005 processor.

 

Deze heeft ondersteuning voor maximaal 2 x 8 GB DDR4 geheugen, 2 keer zoveel dus als de 2 Asrock-moederborden.

 

Deze informatie is nu ook terug te vinden op de Gigabyte website.

 

Jammer genoeg nog Celeron.

 

Wat wordt het ideale Gemini Lake HTPC systeempje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Pentium j5005 is wel het snelst van de Gemini Lake processoren ;) Het verschil zit 'm vooral in de graphics. uhd 600 voor Celeron en 605 voor pentium

Zo heeft de celeron j4005 2 processorkernen en de j4105 4 kernen, net als de pentiums.

 

Hmm, 2x4 ddr4-2133 vanaf 83 euro. 2400 vanaf 89 euro., (2666 vanaf 99...)

2x8 ddr4-2400 vanaf 149. (2666 vanaf 158...)

 

(2666 wordt niet ondersteund, maar kan toch betere keuze zijn voor de langere termijn, als ie tenminste netjes naar 2400 wordt teruggeschakeld)

 

Dus 16 GB is niet meer dan 2 keer zo duur als 8 GB. 

 

Maar als ik naar die laatste prijs kijk, ooit kon je dat dus voor de helft kopen. Best wel een verschilletje inderdaad...

 

Kan toch niet door die miners komen? Of wat is het probleem? Update: probleem is de grote vraag naar geheugen door smartphone-fabrikanten. Die verlangen wel een lagere prijs, dus misschien komt het weer goed? high-end geheugen zou in q4 2017 vijf procent in prijs zijn gedaald.

 

Maar goed, als htpc wil ik graag dat ie  hdmi 2.0/hdcp 2.2 kan.

 

En als hdmi 2.0 dus native is, zou een laptop dus ook hdmi 2.0 moeten hebben. Want anders zou een converter hdmi 2.0 --> hdmi nodig zijn bij native.

 

Een laptopje zou dus een leuke htpc kunnen worden.... 

 

Ah, 16 GB laptopgeheugen S0dimm is zelfs ietsje goedkoper dan Dimm... Dus dat is geen reden om voor de Gigabyte te gaan.

 

Eerst maar wachten op de laptopjes. Nog in februari wordt er zo eentje verwacht, al heb ik nog niet 2.0 achter hdmi zien staan...

 

Op heise.de een test van de asrock j4105-itx. HDR doet ie niet en SGX doet het ook (nog) niet...

 

SGX moet zorgen voor blue ray uhd ondersteuning... bordje was geleverd met een vroege bios, dus wellicht dat een nieuwere bios SGX kan doen laten werken?

 

https://www.heise.de/ct/artikel/Intel-Celeron-J4105-Gemini-Lake-legt-eine-Schippe-drauf-3962770.html

 

Uiteindelijk moet ie gewoon uhd satellietzenders kunnen laten zien... en dat moet sowieso geen probleem zijn.

 

aangepast door Melchiorskystar
Update reden voor prijsstijging geheugen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Acer komt met Aspire 1 en Aspire 3 modellen met een Gemini Lake cpu. Een Aspire 1 A114-32 met een N4100 cpu zou vanaf volgende week te koop zijn.

De Aspire 3 kan een N5000, een N4100 of een N4000 herbergen.

 

In de gezamenlijke pdf handleiding staat echter:

 

HDMI-poort: Ondersteunt High-Definition digitale videosignalen

 

High-definition, dus niet Ultra high definition, volgens de handleiding... hopelijk is dit de uitzondering.

 

 

aangepast door Melchiorskystar
n4100 ipv n4000
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de één of andere reden kan ik de Gemini Lake processoren niet meer op ark.intel.com vinden???

 

Deze geeft nu een 'page not found' bijvoorbeeld:

 

https://ark.intel.com/products/128984/Intel-Pentium-Silver-Processor-J5005-4M-Cache-up-to-2_80-GHz

 

Is er iets mis met deze racemonsters?

 

De NUC's met Gemini Lake processoren zijn daar wel te vinden; de 'june canyon' lijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou de Gemini Lake lijn van ark.intel.com gehaald zijn omdat ze problemen hebben met het dichten van de Spectre en Meltdown lekken????

 

https://www.techarp.com/guides/complete-meltdown-spectre-cpu-list/6/

 

Beter wachten met kopen tot een nieuwe processor-architectuur uitkomt zonder deze lekken... De tweede lichting 10 nm met codenaam 'ice lake'. De eerste lichting 10 nm met codenaam 'cannonlake' zou de hardware fixes nog niet hebben....

 

Er zouden geen fixes komen voor oudere processoren, dus wel voor Gemini Lake, maar de performance zou er ook onder kunnen gaan lijden, dus wat houd je dan nog over???

Intel Desktop CPUs Affected By Meltdown + Spectre

Intel Desktop CPUs Vulnerable To Meltdown + Spectre

Affected Variants : These Intel CPUs are affected by all three variants of the speculative execution CPU bug. They are vulnerable to the Meltdown and both Spectre exploits.

Intel Coffee Lake-S (2017)

  • Intel Core i7-8700K
  • Intel Core i7-8700
  • Intel Core i5-8600K
  • Intel Core i5-8400
  • Intel Core i3-8350K
  • Intel Core i3-8100

Intel Gemini Lake (2017)

  • Intel Pentium Silver J5005
  • Intel Celeron J4105
  • Intel Celeron J4005

<knip>

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Linux kernel versie 4.20 dicht lek, maar Intel-cpu's werken hierdoor langzamer... AMD-cpu's hebben hier minder last van....

Reden te meer om te wachten op de Intel Ice-lake cpu's of misschien een AMD-cpu te kopen?

 

https://www.techzine.nl/nieuws/414431/linux-4-20-kernel-keldert-intel-prestaties-dankzij-spectre.html

 

"De prestatie-impact op Intel-processors zorgt ervoor dat in bepaalde benchmarks AMD opeens als winnaar uit de bus komt. Hun chips zijn minder prestatie-afhankelijk van Spectre en Meltdown. Of dat goed nieuws is voor AMD, valt af te wachten."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wel heel oud nieuws. AMD profiteert nu vooral van de productie problemen bij Intel. Daardoor zijn de Intel processors veel te duur. AMD is nu de betere keuze.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Op 9-2-2018 om 21:03 zei moonchild:

Gemini Lake als opvolger van Apollo Lake, kan enkel bij Intel. Als de volgende generatie dan Mercury Lake gaat heten dan zijn de rapen echt gaar. 

@moonchild

 

Volgens Hardware.info wordt de opvolger 'Elkhart Lake':

https://nl.hardware.info/nieuws/63937/drivers-onthullen-dat-intel-elkhart-lake-cpus-gen-11-geintegreerde-graphics-krijgen

 

10 nm, van generatie 9 naar generatie 11 qua gpu. Grafische performance zou net iets over die van een dicrete Nvidia GT1030 liggen. De GT1030 is een instap kaart...

 

Hopelijk komen er nu wél goedkope laptopjes mét HDMI 2.0. 

 

Géén reden om dit niet te doen, qua performance, toch? Of wordt een stukje hardware toegevoegd zodat het toch weer HDMI 1.4 wordt? Was dit zo bij de Gemini Lake N5000 laptopjes???

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

 

Testen kan ik niet, want ik heb niets gekocht.

 

Mijn ervaring is dat een moederbord hd beloofde te kunnen afspelen, maar de grafische kaart toch te zwak bleek en ik een discrete videokaart moest kopen om toch goed hd te kunnen afspelen. Eenvoudig upgraden naar een nieuw moederbord kon niet, want ik had ddr2 en geen ddr3, zodat ik voor usb 3.0 ook een apart kaartje nodig had bijvoorbeeld.

 

Dus vandaar dat ik even wacht op een product waarvan ik redelijkerwijs kan verwachten dat het wel voldoet en enigszins toekomstbestendig is.

 

UHD is mogelijk ook pas volwassen te noemen als Canal Digitaal hiervoor met een ontvanger komt.

 

Mogelijk dat er in september 2019 laptopjes uit komen met een Elkart Lake cpu en hdmi 2.0. Dan zal ik deze waarschijnlijk kopen en "testen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha, helder

 

voor wat het waard is, Canal Digitaal is m.b.t. koploper zijn, qua techniek, zeker geen voorbeeld of referentie

ook alleen al qua uitbrengen van UHD receivers loopt Ziggo en KPN voorop

 

maar een onafhankelijk platvorm voor DigitalRightsManagement zoals op Linux, Apple en Windows met een HDMI 2.3 en dus 48 Gbps zal niet iedereen ter beschikking staan

met desbetreffend compatibele hardware

goedkope laptopjes hebben meestal net niet alles wat je wenst

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...