Ga naar inhoud


Referentiewaarden en vreemd probleem


jacksparrow

Aanbevolen berichten

Hoi mede sat4all leden,

 

Na lange tijd weer terug hier. Recent mijn hobby weer opgepakt.

  • Na het recent verhuizen naar een nieuwe woning heb ik mijn Triax TD110 ingeruild voor een Laminas 1200. Dit leek me op het eerste oog een prima upgrade.
  • De Laminas staat op een tegelvoet en is bevestigd aan een Dark Diseqc Motor. Deze zou volgens opgave de Laminas gezien zijn lichte gewicht prima moeten kunnen "houden" .
  • De Laminas staat op het dak en heeft vrij zicht.
  • De Diseqc motor is op positie 0 graden uitgericht op Sirius (4,8 oost). 
  • De voet alsmede de motor en mast zijn waterpas gezet.
  • Op de Laminas is een nieuwe Inverto Black Ultra Twin bevestigd.
  • Er is een actuator bevestigd voor bijstellen van de elevatie.
  • Er loopt ongeveer 15meter kabel vanaf het dak via de garage de meterkast binnen. De kabel is niet onderbroken. Het betreft Hirschman KOKA kabel.
  • Mijn STB is een Dr. HD D15.

 

Nu vielen de signaalwaarden na installatie mij redelijk tegen. Op mijn geliefde posities 7oost, 10 oost en 16 oost komen bijv. de APTN feeds rond de 10db binnen. Dit was 1,5 jaar geleden met mijn Triax zo rond de 12db. Ook de ENEX feeds op 16 oost komen met minder signaal binnen.

 

Vandaag even het dak op geweest. Nogmaals waterpas gecontroleerd maar niets vreemds te zien. Wel is me iets vreemds opgevallen. Ik had mijn laptop middels mijn TBS5925 met een vrij korte kabel (paar meter) direct aan de LNB gehangen en zag ineens 2-3 dB (C/N) verschil met mijn receiver welke binnen staat. 

 

Vervolgens de laptop en TBS aan de kabel binnen gehangen en exact dezelfde waardes als op de Dr. HD. Ook nog de kabel van de STB direct op de LNB gehangen (dus buiten de Diseqc motor om), helaas is geen verschil.

 

Ik trek dus enigszins de conclusie dat er iets met de kabel aan de hand is. De lengte (15 meter) lijkt me niet excessief, kabel loopt door een aparte leiding dus weinig kans op storingen.

 

Graag zou ik jullie mening vernemen. Ook zou ik heel erg geholpen zijn met een paar referentiewaarden van een aantal satellieten, bij voorkeur:

  • 10 oost (graag de APTN feeds of de EBU feeds tussen de 11300 en 11400)
  • 7 oost (bijv. HispaTV HD of de DigiTurk transponders)
  • 16 oost (bijv. SIC Portugal of de DigiTalb transponders)
  • 4,8 oost (bijv. de NRK transponder)
  • 24,5 west (11675V de Intelsat transponder)

Ik zou het echt heel erg waarderen als jullie wat referentiewaarden kunnen doorgeven. Wil heel graag mijn hobby weer oppakken.

 

Alvast heel erg bedankt!

 

 

 

 

 

 

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ook een 120 cm Laminas, IBU single en TBS 6925.

Die APTN/EBU feeds ken ik niet (want geen feedhunter).

Kan je enkele transponders noemen die nu marginaal binnenkomen? Ergens tussen 5 en 68 oost.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik deugdelijke kabel en gebruik professionele F-connectoren. Niet die goedkope schroef types. Zelf heb ik voor buiten F-connectoren met rubber afsluitring die je met een pomptang (uiteraard éénmalig) aan moet brengen. Zo blijft de kabel gevrijwaard van wTer/vochtschade. Bijkomend voordeel is dat de aardmantel intact blijft en niet stukgedraaid wordt. Zo win ik standaard rond de 1,5 tot 2dB extra signaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een 120 cm Laminas, IBU single en TBS 6925.

Die APTN/EBU feeds ken ik niet (want geen feedhunter).

Kan je enkele transponders noemen die nu marginaal binnenkomen? Ergens tussen 5 en 68 oost.

Dankjewel! Zou je eens wat transponders van Sirius kunnen doorgeven (Bijv. 11766H en 11785V) en van 10 oost (bijv. 11346V en 11346H). Alvast bedankt!

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt kans dat je lnb afstand op de nieuwe laminas niet maximaal staat afgesteld, lnb  in en uitschuiven op een zwakke transponder en dan kijken of je maximaal signaal hebt. voorwaarde is wel dat je eerst je elevatie hoek goed afstelten dan pas je lnb goed afstemt op de houder, anders krijg je een kip en ei verhaal lnb te ver of dichtbij wat gecompenseerd wordt met je elevatie afstelling..

 

Bij mijn weten met lezen en hier ook heb ik ervaring dat de maximale signaal opbrengst van de inverto lnb anders is als bijvoorbeeld invacom.

 

Probeer anders eens de bekende Mti highgain ap82xt2n  lnb, even in en uit trekken op de houder voor max signaal op een zwakke transponder of Nilesat, dan zou je toch voortreffelijk signaal meoten hebben.

 

Graag zou ik het verschil willen weten in signaal tusen de triax en laminas op nilesat of het de moeite waard is om de laminas aan te schaffen.

 

Wat ook nog kan is dat je een passende feed nodig hebt aangezien nu je schotel diamater groter dan 1 m is  en de kijkhoek van de meeste lnb feeds maar tot 1 m gaat, je mist dus een deel van je schotel met de ontvangst.

Channelmaster heeft dit ook gedaan en Gibertini ook met verrassende (betere) resultaten.

 

Anders een Channelmaster of Gibertini feed en een mod flens lnb erop voor de zwakke zenders..

 

Grtz Ger.

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Neem eens een kabel van een meter of 20 mee naar het dak en probeer het dan eens met die kabel. Als die wel goede waardes geeft zal je dus je kabel moeten vervangen denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt kans dat je lnb afstand op de nieuwe laminas niet maximaal staat afgesteld, lnb  in en uitschuiven op een zwakke transponder en dan kijken of je maximaal signaal hebt. voorwaarde is wel dat je eerst je elevatie hoek goed afstelten dan pas je lnb goed afstemt op de houder, anders krijg je een kip en ei verhaal lnb te ver of dichtbij wat gecompenseerd wordt met je elevatie afstelling..

 

Bij mijn weten met lezen en hier ook heb ik ervaring dat de maximale signaal opbrengst van de inverto lnb anders is als bijvoorbeeld invacom.

 

Probeer anders eens de bekende Mti highgain ap82xt2n  lnb, even in en uit trekken op de houder voor max signaal op een zwakke transponder of Nilesat, dan zou je toch voortreffelijk signaal meoten hebben.

 

Graag zou ik het verschil willen weten in signaal tusen de triax en laminas op nilesat of het de moeite waard is om de laminas aan te schaffen.

 

Wat ook nog kan is dat je een passende feed nodig hebt aangezien nu je schotel diamater groter dan 1 m is  en de kijkhoek van de meeste lnb feeds maar tot 1 m gaat, je mist dus een deel van je schotel met de ontvangst.

Channelmaster heeft dit ook gedaan en Gibertini ook met verrassende (betere) resultaten.

 

Anders een Channelmaster of Gibertini feed en een mod flens lnb erop voor de zwakke zenders..

 

Grtz Ger.

Dat met zo'n speciale feedhoorn soms iets meer te halen is , daarvan ben ik overtuigd .

Een offset lnb heeft een bepaalde openingshoek daardoor "ziet" deze door verder van de schotel af te staan , ook schotels groter dan 100 cm .

@ Jacksparrow 

Welke versie Laminas heb je , met 3 alu stangen of de nieuwere met 2 stangen en een kunststof feedarm ?

post-30993-0-92586600-1415447101_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat met zo'n speciale feedhoorn soms iets meer te halen is , daarvan ben ik overtuigd .

Een offset lnb heeft een bepaalde openingshoek daardoor "ziet" deze door verder van de schotel af te staan , ook schotels groter dan 100 cm .

@ Jacksparrow 

Welke versie Laminas heb je , met 3 alu stangen of de nieuwere met 2 stangen en een kunststof feedarm ?

Hoi Trust,

 

Ik heb dan waarschijnlijk de oude versie. Die met de drie stangen dus. Zit er verschil in de ontvangstkwaliteit van de twee versies? Ik heb reeds een plek gevonden waar ze de feedhorn hebben. Prijs viel me erg mee dus zal deze morgen eens bestellen. Idealiter wil ik dan een black ultra modificeren om middels een flange op de feedhorn te passen. Of weet iemand zo een equivalent voor de black ultra in flange uitvoering?

 

Morgen ga ik even testen met een losse 20 meter kabel. Iedereen nu al heel erg bedankt voor het grote aantal reacties. Prachtige hobby blijft het :-)

 

Zal morgen even een update doen.

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Trust,

 

Ik heb dan waarschijnlijk de oude versie. Die met de drie stangen dus. Zit er verschil in de ontvangstkwaliteit van de twee versies? Ik heb reeds een plek gevonden waar ze de feedhorn hebben. Prijs viel me erg mee dus zal deze morgen eens bestellen. Idealiter wil ik dan een black ultra modificeren om middels een flange op de feedhorn te passen. Of weet iemand zo een equivalent voor de black ultra in flange uitvoering?

 

Morgen ga ik even testen met een losse 20 meter kabel. Iedereen nu al heel erg bedankt voor het grote aantal reacties. Prachtige hobby blijft het :-)

 

Zal morgen even een update doen.

De nieuwere versie zoals op die foto ,heeft een  "verbeterde " feedarm , nu ook geschikt voor een C-band lnb met Trechterfeed (TRF)

Bij jou versie komt die TRF tegen de stangen , "verbeterd" betekent helaas dat de lnb te dicht bij de schotel staat .

Hiervoor heeft HVH (en sommige Duitse gebruikers die dat ook al gemerkt hadden ) de 2 zijstangen vervangen door iets langere RVS M6 draadstangen .

Gevolg , de lnb in de originele houder stond daardoor te hoog gericht .

Dit heb ik opgelost met een kantelbare (instelbare) lnb houder , ook die schotel voorzien van een fijnstelschroef voor de elevatie .

 

Je schrijft : 

  • De Diseqc motor is op positie 0 graden uitgericht op Sirius (4,8 oost). 

Woon je ook op 4.8º oost ? 

post-30993-0-03626000-1415469759_thumb.jpg

post-30993-0-74040900-1415469804_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een leuke modificatie dan van Laminas dat de lnb dan te dicht op de schotel staat. Dan slaan ze wel een blunder.

 

Ik zie trouwens op de site van Laminas dat beide versies gewoon te koop zijn.
Met de drie stangen is het model OFC-1200, die met de lnb-arm met met twee stangen is het model OFC-1200G of OFC-1200P
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...