Ga naar inhoud


Zelfbouw schotel en LNB voor C band ontvangst en nog meer.


radiojan

Aanbevolen berichten

Hallo mensen ik ben nieuw op dit forum alles wat via de ether te ontvangen is heeft mijn interesse, in dit geval via de schotel in hogere frequentiebanden.

 

Ik ben zendamateur en heb al tweemaal een parabool antenne gebouwd voor Meteosat ontvangst. Helaas is het analoge weer foto signaal van deze satelliet niet meer te ontvangen in Europa.

Nu wil ik me gaan richten op het ontvangen van signalen uit de C band. Zijn deze signalen nog analoog of gedigitaliseerd? Is het nog mogelijk in die band wat te ontvangen in 2014.

Schotel wil ik weer zelf gaan bouwen met een doorsnede van 2 meter van gaas LNB of een ruisarme versterker als dat technisch kan tenminste voor de hobbyist.

Ik vind het een uitdaging om zelf apparatuur te bouwen en daarmee "exotische" stations te ontvangen geeft mij de meeste voldoening.

Zijn er in Nederland nog betrouwbare adressen om eventueel betaalbare spullen voor de C band te kopen?

 

Afijn ik heb wel wat vraagjes ik ben benieuwd naar de reacties.

 

Groet "radio" Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Deze foto's heb ik gemaakt op Curacao

post-54808-0-04201900-1418924370_thumb.jpg

post-54808-0-54573800-1418924381_thumb.jpg

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je naar Argentinië zult moeten gaan. ^_^

 

http://es.wikipedia.org/wiki/Instituto_Argentino_de_Radioastronom%C3%ADa

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat radiojan niet met deze antwoorden veel kan beginnen.

De vraag was of je een schotel en LNC etc. zelf kunt maken. Natuurlijk kan dat.

Maar ik geloof dat het knowhow hiervoor op dit board niet aanwezig is.

Je zult jezelf veel kennis moeten halen op het www en boeken. Er zijn inderdaad mensen die hun eigen c-band schotel hebben gemaakt.

Het zelf maken van een LNC, C-band of Ku-band is zeker mogelijk, alleen de vraag of het wel zin heeft om zoiets te doen. Een Ku-band LNC koop je al voor onder de € 10,00. Tja, als je er aardigheid in hebt, waarom niet.

Ik heb in het begin van de satellieten techniek mijn ontvanger zelf gemaakt en heb er ontzettend veel mee geleerd.

Er was toen nog geen www. Ik had geen flauw benul wat en waarvoor een polariser diende. Hoe zat het met polarisatie, het instellen van een polarmount. Wat voor een invloed had de bandbreedte op de beeldkwaliteit, FM-video, baseband. Alles uit boeken gehaald die ik uit Amerika meebracht. En ga zo maar door.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ik van iedereen al reacties krijg!

 

Het is mijn bedoeling om inderdaad zelf een schotel te maken ongeveer 2 meter doorsnede F/d van de schotel rond 0.5  of  hoger. Moeilijkheid is om een zo goed mogelijk rendement voor de antenne in het brandpunt te behalen.De LNC voor de C band wil ik wel kopen in Nederland of Duitsland maar ook wel zelf bouwen. Voor de KU band is zelfbouw gezien de kosten niet rendabel maar wel leerzaam en zeker niet gemakkelijk. DHr  IJzerbout of misschien iemand anders die mij tips kan geven voor een geschikte LNC voor de C band waarvan ook de ontvanger die er achter komt geschikt moet zijn. Op zolder heb ik nog als ik me niet vergis een Echostar 8700 liggen misschien geschikt als achterzet . Uiteraard ga ik het internet nog afstropen . Ik heb eerst mijn eigen technische documentaties thuis alvast wat doorgespit.

Als ik zelfbouw wil doen dan besef ik dat ik niet de geschikte meet-apparatuur heb voor deze zeer hoge frequenties dus op dat gebied zal er ook wat fabriceert moeten worden.

 

Ik heb me nog niet verdiept in wat voor soort satelliet ontvanger voor de C band geschikt is om beelden op de televisie te kunnen toveren. Mijn vraag was o.a. moet dat nog zo'n analoge satelliet ontvanger zijn voor FM modulatie voor het beeld of wordt het beeld AM gemoduleerd of is het digitaal zoals we nu gewent zijn? En mijn vraag was is het nog mogelijk wat in de C band te ontvangen, ook zit ik te denken aan ATV ontvangst met LPDA  in de schotel zodat ik toch de C band mee kan pakken, maar de verliezen zullen dan wel een probleem worden ook al om de verschillende frequenties op de juiste manier aan te bieden aan de ontvangst kant . Het wordt wat technisch maar misschien hebben jullie daar een goed antwoord op.

 

Verder vind ik het leuk om met liefhebbers van Satelliet schotelbouwers in contact te komen om over deze mooie hobby te bomen zijn deze mensen er nog?? Alleen de reis afstand kan een bezwaar zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satelliet TV is tegenwoordig geheel digitaal. Er is geen analoge overdracht meer. Dus die Echostar 8700 is onbruikbaar.

Je kunt hem alleen nog gebruiken om je schotel te draaien d.m.v. de 36 volt positioner aansluiting.
Er zijn hier wel wat hobbyisten die met C-band werken en daar behoorlijk mee experimenteren.

Maak even een nieuw topic aan: "C-band, wie kan me helpen". Dan krijg je antwoorden genoeg.

En dan is er nog de zoekfunktie op dit board.

 

Ook voor C-band LNC´s moet je op het web kijken. De gevoeligheid wordt in °K aangegeven. Bij Ku-band is dat in dB. Er zijn omrekening tabellen voor.

De meeste digitale ontvangers hebben geen probleem met C-band LNC´s gewoon een kwestie van de LOF even instellen of aanpassen aan de LNC. Verder wordt er circulaire en liniaire polarisatie toegepast bij C-band. Daar is ook nog heel wat over te leren en experimenteren.

En je moet veel te weten zien te komen over de feed, feedhoorn en rillenfeed..daar is ook veel wetenswaardig over.

 

Ik woon in Dubai en hier wordt zeer veel via C-band gekeken. Ik kan eens kijken in de winkels wat er aan C-band LNC´s zo te koop is.

 

Je kunt ook kijken op de bekende veiling sites. Daar worden veel grote schotels vanaf 1,50 - 2 mtr aangeboden omdat ze afgestoten worden vanwege de maat en die kun je dan vrij goedkoop in handen krijgen en er naar hartelust mee experimenteren en ombouwen voor C-band.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok radiojan , hier op het forum een draadje die wel wat kan helpen

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/329796-c-en-ku-lnb-op-een-triax-110cm/

 

Met een schotel van 1,80 m.  zit je heel goed , maar zoals je in het draadje zult lezen kan het ook op een schotel van  +/- 1,20 m.

 

Eerst en vooral , koop een goede lnb voor de C-band. Mijn lnb voor C-band is de ESX241 , heb ik gekocht in de USA , gewoon even google gebruiken voor de juiste adressen.

Met een prime focus schotel heb je hiermee genoeg met behulp van de bijgeleverde scolar ring. Heb je een off set schotel dan ga je nog een supplementaire "trechtervormige" scolar ring moeten bestellen , heb ik ook gedaan in de USA.

Alles is zowat beschreven in dit draadje , ook foto's van de diverse installaties. Neem het gewoon even door.

Heb je vragen stel deze gerust in dit draadje , je zult er wel verder worden geholpen.

Suc6

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi December10 !

Post je die resultaten even in het hierboven vermeld draadje ?

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste radiojan

Het is niet gangbaar dat een schotel voor de C-band een f/D-verhouding heeft van 0,5.

C-bandschotels hebben een f/D-verhouding van 0,33 tot 0,45.
Ook de lnb's voor de C-band hebben een scalarring die instelbaar is van 0,33 tot 0,45.
Bij 0,45 moeten de scalarringen in één lijn staan met de voorzijde van de golfpijp.
Natuurlijk is het zo dat als de f/D-verhouding hoger is, dat het rendement hoger wordt maar ik zou dan toch maar een schotel maken met een f/D-verhouding van 0,45 anders ga je problemen krijgen.
 

post-60869-0-86197300-1419008581_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen, ik wil graag proberen op iedereen een feedback te geven, ik wacht meestal maar even totdat ik reacties binnen heb.

1e) IJzerhout,  Oke echostar onbruikbaar dus FTA digitale ontvanger is deze geschikt voor de C band zijn de zenders niet versleuteld??

Heel leuk en symphatiek als u naar LNC's met bij behoren wil kijken in Dubai wel apart is dat wel betaalbaar voor een arme europeaan??

Ik ben serieus hoor en ik  vind dat zeker interessant en op moment weet ik nog niet veel van dat C band gebeuren mooi als dat op internet komt te staan zodat de andere mensen  er ook plezier van hebben wat er zoal te koop is buiten Europa.

2e)CrazySat, De ESX241 heb ik op jou advies al even bekeken op internet als ik zo lees lijken de specs vrij goed te zijn.De schotel wordt een primefocus, ik experimenteer graag . Als ik een gaas primefocus goedkoper is dan ik het zelf kan bouwen dan koop ik er één.Is een scaler ring niet zelf te maken ik heb interesse in de maten van die ring met koperfolie kan ik deze nabouwen en solderen.

Maar ik heb nog niet besloten welke schotel het wordt i.v.m. de F/D verhouding.

Sat4all Lid Ik ben benieuwd naar je resultaten morgen in ontvangst de grotere schotel en met de kleinere schotel. Triax maakt de schotels uiterst precies staan bekend om hun kwaliteit ik hoor graag hoe test afloopt . Ik heb trouwens een primefocus met 1meter doorsnee , met de juiste LNB zal het dan met sterke signalen daarmee ook moeten lukken.

Sprietje, Fijn dat je me waarschuwd om de F/d verhouding niet te hoog te kiezen i.v.m. de scalarringen . Misschien is het mogelijk dat ik een busstraler ga gebruiken voor de C band en daar het signaal met een golfbuisje ga inkoppelen op een LNC of zoiets bestaat weet ik niet maar dan kan ik toch een F/D van 0,5 of hoger kiezen . De reden waarom ik dat wil is dat zelfbouw van de parabool dan makkelijker is dan een diepere schotel.Met een motortje kan ik dan de polarisatie veranderen zonder de schaduw op de schotel te groot te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...