Ga naar inhoud


Berekenen LNB afstanden


HugoH

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

Toffe en leerzame site.  Is de 1ste keer dat ik hierop terecht kom, daar ik aan het zoeken ben achter praktische info mbt het berekenen van benodigde afstanden tussen meerder lnb's op 1 schotel.

Ik woon in Antwerpen, heb TVV, en wil mijn huidige 80cm schotel vervangen door een 100cm.(had die nog liggen, ooit eens 2dehands gekocht!)

Heb bij de "Marokaan" een beugel gekocht waarop meerdere lnb's kunnen gemonteerd worden.

Mij interesseren momenteel de 13, 19,2 , 23 en 28°

Nu is mijn vraag, hoe bereken je de afstanden die er tussen de lnb's moeten zijn om bedoelde satellieten te kunnen ontvangen?  Mijn "hooflnb" (diegenen die centraal op de schotel staat) is die voor 23° daar die voor TVV een vereiste is om de sat ontvanger (M7) automatisch te kunnen updaten.

Op mijn huidige schotel staat 13 en 19°.  Ik heb ook eens geprobeerd met een duolnb (19-23°) om de HD kanalen van TVV te kunnen ontvangen, maar voor onbekende redenen werkte ofwel alleen mijn 19 of alleen mijn 23° ontvangst.  Dus nu wil ik de boel veranderen met de 4 bovengenoemde satellieten, en in een volgend stadium wil ik dit uitbreiden om in huis via 2 of 3 aparte ontvangers tv te kunnen kijken in verschillende kamers (dus onafhankelijk van elkaar).

Is er iemand die mij met die berekening op weg kan helpen aub?

In bijlage foto van de antenne en van de aangeschafte beugel met 4 lnb's.

post-74825-0-18572600-1420447581_thumb.jpg

post-74825-0-58246500-1420447599_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor je snelle reaktie.

Ik heb volgende maten:

Maat X is 68 cm

De 40% afstand is 41 cm

De 60% afstand is 99,5 cm

Breedte schotel is 97 cm

Nog een vraagje (of opinie): wat vindt jij van internet via satelliet? (gezien onze ISP weeral prijzen gaat verhogen, zag ik dat misschien als optie!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

je antwoord #2 intrigeert me: zoals je reeds in andere topics hebt aangegeven kunnen hogergenoemde 4 satellieten zonder problemen ontvangen worden met een Triax 88 (85cm breed en 95cm hoog). (Ik zie net het antwoord van HugoH binnenkomen: zijn schotel is 97cm breed). Verwacht je - omdat je maat X vraagt - dat de offset hoek van deze schotel anders is dan van een Triax en dat daardoor (sommige) LNB's te dicht bij elkaar zouden komen te staan ?

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste HugoH

De twee buitenste lnb's moeten hart op hart 193mm uit elkaar staan aan de voorzijde gemeten.
Kan dat met die SAB-rail?

Trouwens een vraagje over die rail.
Ik ken die rail alleen maar met drie lnb-klemmen. Jij hebt er vier. Is dat een andere rail of is er gewoon een klem extra op gezet?
 

post-60869-0-31160400-1420457830.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

De foto waarop je de 4 lnb's ziet, daarvan staan de 2 buitenste nu op 20cm hart-hart, en ik kan nog 1 cm verder, dus dat zal geen probleem zijn.  De rail is in de winkel samengesteld, dus rail, daarop hebben ze 4klemmen gezet, 3 normale lnb's en en smalle.

De totale lengte van de rail is 27cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Antwerpen voor je schotel:

Monteer de kop dan de lnb die op de arm gemonteerd is 5-6mm van de lnb-klem en zorg er voor dat alle andere lnb's even ver naar voren staan.

De afstanden tussen de lnb's moet je als volgt instellen:
afstand tussen de Hotbird en Astra 19,2 is 88mm
afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 53mm
afstand tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 56mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.

Als je de rail op de lnb van de Astra 23,5 monteert die op de schotelarm staat, moet de rail 12,7 graden schuin staan, d.w.z. de kop van de Hotbird-lnb moet 43mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2-lnb.

Je moet de rail buigen zodat alle lnb's naar het midden van de schotel gericht zijn. Het zal er om hangen of je door die buiging de buitenste lnb's ver genoeg uit elkaar kunt zetten. Het beste kun je de lnb-klemmen die op de rail zitten tegen de koppen van de lnb's monteren.

Ik adviseer om voor die smalle lnb een normale lnb te nemen, bijv. een Inverto Black Ultra. Gebruik die voor de Astra 23,5.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 7 graden
Astra 19,2 op 5 graden
Astra 23,5 op 8 graden
Astra 28,2 op 11 graden
d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal.

Stel de elevatie van de schotel in op 28,7 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit en doe dat heel precies, anders ontvang je de andere satellieten ook niet optimaal.

Kontroleer als laatste of je door het iets verdraaien van de skew van de lnb's nog een betere ontvangst kunt bereiken.

Ik heb een rail van een Triax als bijlage zodat je de volgorde van de lnb's kunt zien.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reaktie.

Ik heb volgende maten:

Maat X is 68 cm

De 40% afstand is 41 cm

De 60% afstand is 99,5 cm

Breedte schotel is 97 cm

Nog een vraagje (of opinie): wat vindt jij van internet via satelliet? (gezien onze ISP weeral prijzen gaat verhogen, zag ik dat misschien als optie!)

Hoi HugoH

 

Als ervarings deskundige kan ik zeggen dat internet over satelliet  eigenlijk goed te doen is. Behalve voor applicaties die interactief zijn. De roundtrip tijden voor pingen zijn hoog min 650 ms. De snelheden zijn goed. ( 20 megabit (2.4 megabyte) down en 4 Mbit Up ( 450 kilobyte up)) ik had een flat abbo bij een Duitse provider ( woon net bij groesbeek over de grens) en dat kost +/- 40 euro inde maand voor een flatrate met FUP ( heb ik nooit last van gehad) de prijs was best redelijk gezien het alternatief ( isdn ).

 

KJF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi KJF

 

Wij bellen via VOIP (skype), is dat te doen?

Ik heb bij Skype een abonnement "Europa".

Heb gezien een sat internet aanbieder SkyDSL

https://www.skydsl.eu/en-NL/Internet-via-satellite

...en dan verkrijg je een Italiaans IP adres.

nu, behalve het skypen, weet jij of VPN mogelijk is?

We hebben onze website extern gehost, en mettertijd moet ook vanuit de site naar ons intern netwerk verbinding mogelijk zijn, voor oa ftp up- downloads.  De VPN om vanaf extern met smartphones of bij familie connecties te maken.

De website zal extern blijven, hoewel ik lange tijd gedacht had om ook deze op eigen server te draaien, maar daar ben ik van mening veranderd.

Verder wil ik een eigen Cloudomgeving maken.  Zou dit probleemloos allemaal mogelijk zijn denk je?

Als ik SkyDSL2 kies, dan zou ik opteren voor de Flat M optie (redelijke prijs per maand)

Of zijn er nog andere aanbieders die de moeite waard zijn om te bekijken.

Is de installatie van zulke schotel zelf te doen?

Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Roman

 

Ik verwacht alleen dat die rail te kort is voor een schotel van 100cm tenzij dat er een rail bestaat met vier klemmen die langer is.

Ook lijkt me de rail te gammel om daar vier lnb's op te bevestigen.

 

Hallo Sprietje,

 

bedankt voor de toelichting !

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi KJF

 

Wij bellen via VOIP (skype), is dat te doen?

Ik heb bij Skype een abonnement "Europa".

Heb gezien een sat internet aanbieder SkyDSL

https://www.skydsl.eu/en-NL/Internet-via-satellite

...en dan verkrijg je een Italiaans IP adres.

nu, behalve het skypen, weet jij of VPN mogelijk is?

We hebben onze website extern gehost, en mettertijd moet ook vanuit de site naar ons intern netwerk verbinding mogelijk zijn, voor oa ftp up- downloads.  De VPN om vanaf extern met smartphones of bij familie connecties te maken.

De website zal extern blijven, hoewel ik lange tijd gedacht had om ook deze op eigen server te draaien, maar daar ben ik van mening veranderd.

Verder wil ik een eigen Cloudomgeving maken.  Zou dit probleemloos allemaal mogelijk zijn denk je?

Als ik SkyDSL2 kies, dan zou ik opteren voor de Flat M optie (redelijke prijs per maand)

Of zijn er nog andere aanbieders die de moeite waard zijn om te bekijken.

Is de installatie van zulke schotel zelf te doen?

Hugo

Hoi HugoH

 

De provider die ik had bood  optioneel  bellen via sat waarbij het verkeer voor VOIP geprioriteerd werd alsmede beter verdeeld in de tijdslots. Ik heb zelf skype naar mijn broer op zijn 3g geprobeerd maar ik vond dat geen succes. De vertraging was me te groot ( tot 1 sec). VPN is geen probleem alle verkeer is open zelf gebruikte ik poort 21 en 80 en 8080 om de webcams te monitoren vanaf mijn werk en in te loggen op mijn linux machine. Mijn vrouw heeft citrix voor haar werk gebruikt maar daar zaten als gevolg van de latency wat haken en ogen aan. Montage is goed te doen zelf schotel opbouwen en uitrichten metbehulp van een laptop. moet wel naast de schotel kunnen  staan. Je moet er op kunnen kijken tijdens het uitrichten.

 

KJF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Antwerpen voor je schotel:

 

Monteer de kop dan de lnb die op de arm gemonteerd is 5-6mm van de lnb-klem en zorg er voor dat alle andere lnb's even ver naar voren staan.

 

De afstanden tussen de lnb's moet je als volgt instellen:

afstand tussen de Hotbird en Astra 19,2 is 88mm

afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 53mm

afstand tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 56mm

d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.

 

Als je de rail op de lnb van de Astra 23,5 monteert die op de schotelarm staat, moet de rail 12,7 graden schuin staan, d.w.z. de kop van de Hotbird-lnb moet 43mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2-lnb.

 

Je moet de rail buigen zodat alle lnb's naar het midden van de schotel gericht zijn. Het zal er om hangen of je door die buiging de buitenste lnb's ver genoeg uit elkaar kunt zetten. Het beste kun je de lnb-klemmen die op de rail zitten tegen de koppen van de lnb's monteren.

 

Ik adviseer om voor die smalle lnb een normale lnb te nemen, bijv. een Inverto Black Ultra. Gebruik die voor de Astra 23,5.

 

Stel de skew van de lnb's als volgt in:

Hotbird 13 op 7 graden

Astra 19,2 op 5 graden

Astra 23,5 op 8 graden

Astra 28,2 op 11 graden

d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal.

 

Stel de elevatie van de schotel in op 28,7 graden om de Astra 23,5 te vinden.

Stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit en doe dat heel precies, anders ontvang je de andere satellieten ook niet optimaal.

 

Kontroleer als laatste of je door het iets verdraaien van de skew van de lnb's nog een betere ontvangst kunt bereiken.

 

Ik heb een rail van een Triax als bijlage zodat je de volgorde van de lnb's kunt zien.

 

Sprietje.

 

de Inverto Black Ultra heeft de aansluitingen parralel aan de rails staan. Dat maakt hem breder dan de Inverto Black premium.waar ze haaks op de rail staan. Is dat eerste een probleem wanneer je er drie naast elkaar wil zetten?

 

KJF

post-43559-0-14194100-1420490545.jpg

post-43559-0-26541000-1420490737.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...