Ga naar inhoud


Uitrichten Visiosat Big-Bisat met Astra (3) 2 in het midden


KoosKoets

Aanbevolen berichten

Ik had een Wave Frontier T55 sinds zo'n tien jaar, maar sinds de nieuwe footprint van de Astra 3 slechte ontvangst, voornamelijk ITV en BBC.

 

Ik had op de T55 het volgende:

Hotbird

Astra 1

Astra 2

Astra 3

 

Dus een nieuwe schotel gekocht, een Visiosat Big-Bisat. Deze is een maat groter en volgens de SAT boer groot genoeg voor de Astra 3 bij ons in de buurt (Zug, Zwitserland)

 

Deze uitgericht met Astra 3 in het midden. De Cahors software zet de Astra 2 in het midden, maar de afstanden van de LNBs kloppen wel. Dus het geheel handmatig afgesteld, waarbij ik uiteraard de elevation van de Astra 3 en ook de Azimut heb genomen.

 

Ik heb op alle satelieten beeld, maar de Astra 3 is nog steeds zwak. Blokvorming op de BBC. De rest is wel ok alhoewel niet echt beter dan met de T55 dus echt tevreden kan ik niet zijn.

 

De afstelling is nog niet optimaal. Vandaar de volgende vragen:

 

(1) de hoek waaronder de schotel staat op het moment is -9,85 graden. Dit is niet juist omdat de A3 in het midden staat. Er is een truukje met de software van Cahors, waarbij je er een fake sateliet bijplaatst om de A3 in het midden te dwingen.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. De rechte lijn wordt door 5 punten getrokken waarvan 1 fake, dus dit is niet de optimale hoek. Mijn theorie klopt wel want als ik een andere fake sateliet neem of twee andere, dan is de hoek anders, ook al staat A3 altijd in het midden. Ik geef wel toe dat het verschil ongeveer 0,5 graden is maar toch. Met -9,95 graden zit ik in ieder geval fout, dit moet ongeveer -17 graden zijn. Als voorbeeld een opstelling met 2 fake satelieten. Ik kom op -17.1. Zie PDF in de aanhang. Met een andere fake sateliet kom ik op -16,9 (Hellsat).

Wie weet hier raad?

(2) Astra 1,2,3 LNBs (Alps) zitten tegen elkaar aan. Hoe kun je dan de Skew nog instellen? Ik kan eigenlijk niet meer draaien. Het is 1 blok geworden. Vooral de middelste (astra 2) zit ingeklemd.

Heb ik de verkeerde LNBs? Ik lees overal dat de Alps smal genoeg zijn.

 

Wie weet raad?

 

 

 

 

 

Visiosat Cahor Bigsat set up.pdf

aangepast door KoosKoets

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Koos,de BBC zit op A2 ,28.2 oost ,daar deze een smallere footprint heeft denk ik dat de Big sat toch te klein is voor jouw lokatie,dus hoe groter hoe beter ,probeer het eens met een Disch van 1meter,dan kunnen de  Alps wat verder uit elkaar staan,wel alles met een meter afstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie, Colombo.

 

Ik heb inderdaad de A2 en A3 verwisseld in de probleemstelling maar het verhaal is verder wel juist. Ik heb de LNB in het midden van de LNB rail afgesteld op de 28.2 (A2). Zie ook de PDF.

 

Volgens de lokale SAT boer moet dit een goed beeld geven op de BBC en ITV.

 

Breedte en hoogte van de schotel is 91 cm/ 70 cm. Een stuk meer dan de T55.

 

De doos is inmiddels weggegooid en de schotel hangt dus ik zal het hier mee moeten doen :)

 

Hier nogmaals de probleemstelling maar met gecorrigeerde benamingen:

 

Ik had een Wave Frontier T55 sinds zo'n tien jaar, maar sinds de nieuwe footprint van de Astra 2 slechte ontvangst, voornamelijk ITV en BBC.

 

Ik had op de T55 het volgende:

Hotbird

Astra 1

Astra 3

Astra 2

 

Dus een nieuwe schotel gekocht, een Visiosat Big-Bisat. Deze is een maat groter en volgens de SAT boer groot genoeg voor de Astra 2 / 28.2 bij ons in de buurt (Zug, Zwitserland)

 

Deze uitgericht met Astra 2 in het midden. De Cahors software zet de Astra 3 / 23.5  in het midden, maar de afstanden van de LNBs kloppen wel. Dus het geheel handmatig afgesteld, waarbij ik uiteraard de elevation van de Astra 2 en ook de Azimut heb genomen.

 

Ik heb op alle satelieten beeld, maar de Astra 2 is nog steeds zwak. Blokvorming op de BBC. De rest is wel ok alhoewel niet echt beter dan met de T55 dus echt tevreden kan ik niet zijn.

 

De afstelling is nog niet optimaal. Vandaar de volgende vragen:

 

(1) de hoek waaronder de schotel staat op het moment is -9,85 graden. Dit is niet juist omdat nu de A2 in het midden staat ipv de A3. Er is een truukje met de software van Cahors, waarbij je er een fake sateliet bijplaatst om de A2 in het midden te dwingen.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. De rechte lijn wordt door 5 punten getrokken waarvan 1 fake, dus dit is niet de optimale hoek. Mijn theorie klopt wel want als ik een andere fake sateliet neem of twee andere, dan is de hoek anders, ook al staat A2 altijd in het midden. Ik geef wel toe dat het verschil ongeveer 0,5 graden is maar toch. Met -9,95 graden zit ik in ieder geval fout, dit moet ongeveer -17 graden zijn. Als voorbeeld een opstelling met 2 fake satelieten. Ik kom op -17.1. Zie PDF in de aanhang. Met een andere fake sateliet kom ik op -16,9 (Hellsat).

Wie weet hier raad?

(2) Astra 1,2,3 LNBs (Alps) zitten tegen elkaar aan. Hoe kun je dan de Skew nog instellen? Ik kan eigenlijk niet meer draaien. Het is 1 blok geworden. Vooral de middelste (astra 3) zit ingeklemd.

Heb ik de verkeerde LNBs? Ik lees overal dat de Alps smal genoeg zijn.

 

Wie weet raad?

aangepast door KoosKoets

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mooi dat je nog een beetje spotbeam kan ontvangen in jouw contreien. Voorbij de lengtegraad Bremen/Hamburg zijn al snel schotels van 120cm nodig.

http://forum.digitalfernsehen.de/forum/dxer-news/317779-astra-2e-701.html

 

Even de footprints van 2E:

 

http://www.ses.com/4628866/astra-2e

 

https://sat.ses.com/webservice/images/12494520

 

Op het internet lees ik, dat de T55 nagenoeg net zoveel versterking geeft als de Visiosat die je nu hebt gekocht. (35,7 dB vs. 36 dB) Je hebt nu eigenlijk een schotel aangeschaft met een versterking die je al had.  

 

Ik zou in een grotere schotel hebben genomen. 100 - 120cm. Dan kun je Astra 2 in het brandpunt zetten op een multirail. Bijv. een Gibertini of ander merk met een multirail waar 4 posities op kunnen.   

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KoosKoets

Een Visiosat Big Bisat is gewoon veel te klein om daar in Zug Zwitserland de UK-spotbeam goed mee te kunnen ontvangen. Ontvangst rapporten geven aan dat je daar een schotel van 100cm moet hebben om een gegarandeerde ontvangst te hebben. Een schotel van 100cm geeft een versterking van ruim 40dB, een visiosat Big Bisat slechts 36dB, een paar tiende dB meer dan een Wavefrontier T55.
Dit gaat nooit goed komen. Neem liever een Wavefrontier T90 of iets in die orde.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het software programma van visiosat heeft voor het ogenblik enkele problemen voor het juist uitrekenen.

Je kan via een achterpoortje wel ( ongeveer ) berekenen wat de afstanden dienen te zijn in Zug.

Uitrichten ga je moeten doen via de Astra 1 , probeer even de volgende posities in het screenshot.

De A2 gaat nipt zijn , maar een mens weet nooit. ;)

 

 

 

post-37533-0-32198800-1421598668_thumb.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de vraag is wel of het zin heeft deze exercitie te doorlopen als het doel (probleemloze ontvangst spotbeam Astra 2) niet kan worden bereikt.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KoosKoets

Als je de Astra 23,5 in het midden wilt hebben, moet je de schotel afstellen zoals in de bijlage (even de afbeelding aanklikken).
De posities waarop de lnb-klemmen op de rail gemonteerd moeten worden staan in de laatste kolom. Astra 19,2, 23,5 en 28,2 komen dan tegen elkaar te staan.
Als ik het zelf uitreken, dan moet de skew van de schotel niet op -13,31 graden staan maar op -11.04 graden.

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:
Hotbird 13 op 4 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
 

post-60869-0-99383300-1421607540_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste, allen heel hartelijk dank voor de reactie!!

 

Voor alle duidelijkheid: ik heb problemen met de Astra 2 en wil deze daarom in het midden hebben om tot het beste resultaat te komen. Ik kan de titel van dit draadje helaas niet meer wijzigen. Dit moet "Astra 2 in het midden" ipv Astra 3 zijn.

 

Zie ook de PDF bij mijn eerste post.

 

Ondanks het slechte nieuws van Eduard07, Sprietje en Crazy Sat, wilde ik toch vandaag een poging wagen om de schotel uit te richten, dit keer echt zo goed mogelijk. Ik heb immers net een nieuwe gekocht, alhoewel eigenlijk te klein.

 

Nadat ik zeer nauwkeurig de aanwijzingen van eerdere draadjes van voornamelijk Sprietje heb opgevolgd, heb ik toch goed beeld op ALLE zenders van de Astra 2 :D

 

De A2 staat in het midden, en de schotel onder een hoek van 17 graden. Het was vanmiddag bewolkt weer.

 

De waardes op de A2 liggen tussen de 10 en 11 dB. Dus wellicht dat bij een flinke sneeuwbui het beeld op zwart gaat. We zullen het zien, maar vanavond geen problemen gehad op de BBC 1 t/m 4 HD, ITV 1 HD en Channel 4 HD, alsmede een flinke lijst aan SD kanalen. Overigens komen de betaalkanalen (Sky UK) op 13-14 dB binnen, dus het lijkt erop dat deze FTA kanalen bewust wat minder krachtig uitgestraald worden.

 

Voor de volledigheid alle satelieten:

A3 zit op 13-14 dB

A1 rond de 14-15 dB

HB 12-13 dB

A2 10-11 dB (FTA, Sky veel hoger)

 

De HB zit het verste van het midden, dus deze lnb heeft het meeste te lijden van een onjuiste hoek (momenteel 17 graden) maar ik durf er niet meer aan te zitten.

 

Ervaringen met het afstellen, volgorde heel belangrijk:

1 schotel onder de juiste hoek draaien (bij mij 17 graden)

2 LNBs op de juiste afstand van elkaar en de juiste skew (zie ook PDF, Cahors rekent dit uit)

3 Elevation op 32,46 (Astra 2)

4 Draaien tot je het beste beeld hebt (Azimut) - dit is echt milimeter werk

5 nog proberen de elevation ietsje bij te stellen

6 nogmaals draaien (echt alleen milimeters)

7 Skew van LNBs nogmaals aanpassen

8 afstand van de LNB tot de binnenkant van de schotel verschuiven

 

Vooral stap 8 was bij mij van zeer groot belang. Het scheelde 1 dB! Ik ging van 9,2 dB naar 10,1 dB op de BBC 1 HD toen ik de LNB in de houder verder richting de schotel duwde.

 

Als laatste de antwoorden op mijn eigen vragen (eerste post):

(1) Dit maakt wwarschijnlijk niet zo heel veel uit, kies een fake sateliet die zo dicht mogelijk bij de andere zit. Helemaal zeker weten doe ik het niet, ik vind de ontvangst van de Hotbird wat aan de lage kant.

(2) omdat de hoek niet klopte, zaten ze te dicht op elkaar. Nu zit er wel ruimte tussen zodat bij alle 3 de skew goed in te stellen is. 

 

Conclusie:

Hoewel geen sterke ontvangst op de A2, denk ik dat ik met deze waarden goed leven kan. Bij hevige regen zal het beeld wel uitvallen, maar dat is niet zo heel erg.

Ik ben tevreden!

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KoosKoets

Ik denk dat het niet zo veel zin heeft om de Astra 28,2 in het midden te hebben. De specificaties geven aan dat de schotel over het gehele bereik van 40 graden een constante versterking geeft. In het Frans staat er:
Gain sur + - 20° : 36 dBi (gain constant sur toute la ligne de réception!)

De schotel heeft ook een duidelijk ander ontwerp dan bijv. de Maximum E85.
Deze geeft met 38,7dB in het midden beduidend meer versterking dan aan de zijkant.
De Visiosat Big Bisat geeft met ongeveer dezelfde afmetingen slechts 36dB over het gehele bereik van 40 graden. Dit komt omdat elke lnb maar een gedeelte van de schotel gebruikt.
Nu heb ik nog nooit een meetdiagram gezien van de Big Bisat en hoe precies die versterking gelijk is, valt dan ook niet met zekerheid te zeggen maar ik denk zeker dat als je de schotel uitricht met de lnb van de Astra 23,5 in het midden, de Astra 28,2 amper of geen minder signaal krijgt.
 

post-60869-0-26493600-1421626766.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje: de schotel is ook eerder rechthoekig dan ovaal tov de WaveFrontier, dus dat zou goed kunnen kloppen.

 

Als je de 28.2 in het midden zet, dan heb je met de andere lnbs toch te maken met twee kleine foutjes: de afstand van de lnb tot de middelste lnb en de hoek.

 

Welliswaar klein, maar in mijn geval belangrijk omdat ik op het randje zit.

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hoekige punten die Visiosat aan zijn schotel heeft gegeven is puur een cosmetische. Een lnb kijkt in een ronde cirkel en niet in hoeken. Maar het moet gezegd worden, die hoekige vorm heeft wel wat. Ik vind hem ook een van de mooiste schotels die er bestaan maar in feite gaat het om de effectiviteit.

De afstanden veranderen helemaal niet. Als je de berekening bekijkt met de Astra 28,2 in het midden en met de Astra 23,5 in het midden, dan zie je dat in beide gevallen de afstanden als volgt zijn:
tussen de Astra 28,2 en 23,5 is 5,17 strepen
tussen de Astra 23,5 en 19,2 is 4,74 strepen
tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 6,85 strepen

Alleen de skew van de schotel is anders maar dat is ook normaal dat dit verandert.

Toch geloof ik niet dat jij lang met deze schotel naar de BBC e.d. gaat kijken. Bij de minste regen of sneeuw, valt je beeld weg.
Kijk het zou een stuk gunstiger zijn als je in Bazel zou wonen. Dan zit je een stuk dichter bij de footprint.
Ik denk ook niet dat je de Engelse HD-zenders kunt ontvangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Voor alle duidelijkheid: ik heb problemen met de Astra 2 en wil deze daarom in het midden hebben om tot het beste resultaat te komen. Ik kan de titel van dit draadje helaas niet meer wijzigen. Dit moet "Astra 2 in het midden" ipv Astra 3 zijn.

 

KoosKoets, dat programma van cahors heb je wel degelijk nodig voor het perfect uitrichten , die je dit niet doet is dit prutswerk. Ik werk altijd met de big bisat en heb er reeds tientallen uitgericht gewoon met de gegevens van de software. Heb er zelfs meerdere uitgericht met 8 satellieten , nooit geen probleem. Zelfs met een professionele satellietmeter van Rover hoef je weinig bij te regelen.

 

Als je echt de Astra 2 als referentiesatelliet wil gebruiken , haal dan de 42°E erbij. Is een sterke satelliet , makkelijk bij jou te ontvangen.

De afstellingen en afstanden van de lnb's zijn dan wel wat anders.

post-37533-0-28965900-1421666606_thumb.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle duidelijkheid: ik heb problemen met de Astra 2 en wil deze daarom in het midden hebben om tot het beste resultaat te komen. Ik kan de titel van dit draadje helaas niet meer wijzigen. Dit moet "Astra 2 in het midden" ipv Astra 3 zijn.

 

@moderatoren: kunnen jullie de titel dan even wijzigen?

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Crazy Sat

De afstanden tussen de lnb wordt helemaal niet anders. Ook met jou berekening is het nog steeds:
tussen de Astra 28,2 en 23,5 is 5,17 strepen
tussen de Astra 23,5 en 19,2 is 4,74 strepen
tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 6,85 strepen
Zelfs de skew van de schotel is bij jou berekening nog steeds hetzelfde als bij KoosKoets zijn berekening in bericht 1.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...