Ga naar inhoud


hoeveel spanning op F connector is normaal


avondjetv

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Voorop gesteld ik ben totaal leek.

 

Onlangs aangeschaft een triple lnb met een vu+ duo2 en koka 799 zwart.

 

Bij het afstellen van de schotel [ triax 78 ] met een sat finder [ frequentiebereik van 950- 2150mhz ] raakte ik diverse keren de F push- on connector aan en merkte dat het behoorlijk prikte aan de de achterzijde van mijn vinger. Is dit normaal of moet er een aardekabeltje van de lnb waar nu een afsluitweerstand aanzit naar de aarde om problemen aan de ontvanger of Lnb te voorkomen.

De lengte van de koka 799 is 12m.

 

Ik heb de f push-on connector aangesloten volgens de video instructie op het web. Heb wel het idee dat een schroef F connector beter werkt dan de push-on, push-on loopt gemakkelijk los. Heb de connectoren waterdicht gemaakt met wijmaplast  van bekend merk dit blijft wel jaren waterdicht is beter dan siliconenkit en demontabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 tot 18 Volt zo ff uit mijn hoofd, en die spanning moet er ook opstaan want anders werkt het niet.

De LNB, switches en eventuele rotor moeten nl voeding krijgen van je ontvanger.

Je zult niet de eerste zijn die zijn ontvanger vernielt door bij ingeschakelde ontvanger met de kabels te gaan lopen prutsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@avondjetv:

 

Ik had dat ook bij mij thuis. Sommige apparaten geven spanning door aan de "aarde" van je installatie. Dat kun je vaak verbeteren door de netspanning-stekker van die apparaten om te draaien, zodat de Live en de Neutral worden omgedraaid.

 

Ik heb dat met alle audio- en video-apparaten bij mij thuis uitgemeten (terwijl ze helemaal 'los' van andere apparaten stonden); TV's en ontvangers waren vaak de boosdoeners, die met ompolen veel minder spanning op de aarde hadden.

Helaas hebben we hier niet zulke stekkers als in Engeland, waar de Live en de Neutral ook hun vaste pinnetjes in een stekker hebben. Ik heb dus stikkertjes op mijn stekkers geplakt, welke polen aan de de spanning (Live) moeten. Sindsdien voel ik geen prikkelingen meer....

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad a33. Bij mijn audio installatie had ik dat 25 jaar geleden ook al gedaan op een manier waar je niet eens een universeelmeter voor nodig had. Ik zal uitleggen hoe dat gaat:

Je haalt alle aangesloten apparaten uit je versterker behalve de platenspeler. Je trekt wel de stekker van de platenspeler uit het stopcontact zodat die nergens anders aan vast ligt dan aan de versterker en je haalt de platenspeler arm van zijn rustpositie af en zet hem op de lift
Je kiest op je versterker de ingang van de platenspeler en draait de volumeknop helemaal open. Je hoort nu een brom door de zeer gevoelige ingang van de versterker. Je draait de stekker van de versterker om en dan luister je of de versterker dan harder of minder hard bromt als je de volumeknop weer helemaal open draait. Bromt die harder, dan zat de stekker van de versterker voorheen goed en nu fout.
Nu ga je een ander apparaat op je versterker aansluiten, bijv. de CD-speler terwijl je de platenspeler aangesloten blijft. Je laat de keuzeschakelaar op platenspeler staan en draait weer de volumeknop helemaal open. Ook nu test je beide posities van de stekker van de CD-speler en bepaald wanneer die het minste bromt. Je markeert de positie van de stekker en laat deze uit het stopcontact. Op deze zelfde manier test je ook alle andere apparaten die op de versterker zijn aangesloten zoals FM-tuner, cassettespeler, TV enz. Natuurlijk doe je die test ook nog eens met de platenspeler zelf. Zelfs als je electrostaten op je versterker hebt aangesloten kun je op deze manier bepalen hoe de stekker van de electrostaat in het stopcontact gestoken moet worden.
En nu dus voortaan de stekkers allemaal met de gemarkeerde positie in de verdeeldoos steken.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen heer Sprietje,

Dank voor uw uitleg helaas hebben we geen platenspeler maar de boodschap is duidelijk.

Ik heb begrepen dat u verstand van zaken heeft als het gaat om schotel apparatuur ik heb gelijk enkele vragen aan u als u even tijd heeft.

Wat is beter 78cm triax met triple of 78 met losse lnb?   [ Astra 1, Astra 2, Astra 3 ]

Is er een simpeler/eenvoudiger apparaat dan vu+duo2 welke ook weinig storingen geeft en zuiver beeld?

Heb namelijk weinig verstand van deze apparaten en een Nederlandse handleiding bestaat niet, ben misleid bij de aanschaf weet ook niemand die tekst en uitleg kan geven

 

gr Avondje tv 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan!

 

Nog even een kleine aanvulling: Ik testte de spanning naar de aarde zowel met het apparaat "aan"geschakeld, als "uit"geschakeld.

Dit maakte soms verschil.

En zelfs uit-geschakeld gaven sommige apparaten extra spanning op de aarde, dat verbaasde mij wel.

 

Gelukkig helpt dat ompolen heel goed...

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...