Ga naar inhoud


Advies voor schotel gevraagd


Menneke

Aanbevolen berichten

Versterking is zelfs 38.7 op de E85 lees ik en ik kan ook zeggen dat ik op alle satellieten een goed signaal heb

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Spijtig dat er geen dB schaal staat op die grafiek van de T90.

 

En de E85 heeft volgens deze PDF een minimale afstand van 4° tussen de LNB's, terwijl ik 3° nodig heb :-/

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men neme een BigBisat van Cahors (voorheen Visiosat). Voor de satellieten die 3 graden afstand hebben zijn er speciale houders te koop. Wel even goed opletten welke lnb's je daarin plaatst.

 

Uiterst solide, prima beeld ook bij slecht weer en eenvoudig te installeren door middel van speciaal rekenprogramma van Cahors voor de gewenste satellieten. Indien je alleen speciale houders zou plaatsen kun je met gemak uitbreiden naar 12 of meer satellieten.

 

Indien dat niet genoeg is dan draaibaar overdenken.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sowieso verstandig om eerst eens te kijken wat de toegevoegde waarde van al die extra satellieten is en dan pas te kijken hoe je dat wil bereiken. Wat is de toegevoegde waarde van de Hotbirds om maar iets te noemen? Ga je daar echt naar kijken of is het voor de heb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kiekiek: uw bezorgdheid is pakkend.  Het is inderdaad goed om af en toe eens stil te staan om te bedenken of het allemaal wel zin heeft waarmee we bezig zijn.  Doch, ik ben de leeftijd waarop ik zelf niet kon beslissen wat best voor mij was al enkele jaren ontgroeid.  Bijgevolg ga ik uw belerende raad helaas in de wind slaan.

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een E85 geworden.  Ik heb 19E in het midden geplaatst.  Op 28.2E haal ik 17,5dB signaalsterkte (Vu+ Solo2) en op 9E kom ik op 10,2dB.

 

Ik heb nog niet zoveel tijd gehad het voorbije weekend om alles goed af te regelen, en ook niet alle LNB's staan er al op.  Zijn bovenstaande waardes al goed te noemen?

 

Bedankt voor de geboden hulp!

 

PS. Overigens geeft de T90 wel behoorlijk minder verlies op de uithoeken, maar ik vond 'm gewoon te opvallend helaas...  Maar zo'n -1,7dB verlies op 25° van het centrum is indrukwekkend (de E85 verliest daar zo'n 4,50dB).

aangepast door Menneke

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé... dat zou handig zijn, als het niet teveel werk is...

 

Locatie is Hoegaarden, België

 

Bedankt!

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Menneke, ik heb er een droge mond van gekregen van deze uitgebreide berekening en dat te bedenken dat ik hier in Spanje absoluut niet aan zo'n heerlijke Hoegaarden Grand Cru Triple kan komen, m'n lievelingsbier.

Stel de E85 in Hoegaarden als volgt af:

Zet de schotelskew op 90 graden en stel nu de rail zuiver horizontaal met een waterpas.
Zet de lnb voor de Astra 19,2 precies in het midden.
De afstanden van de lnb's moeten als volgt afgesteld worden:
tussen de 9e en 13e 50mm
tussen de 13e en 16e 33mm
tussen de 16e en 19,2e 39mm
tussen de 19,2e en 23,5e 52mm
tussen de 23,5e en 28,2e 55mm
d.w.z. aan de voorzijde van de lnb gemeten van middelpunt tot middelpunt.

Stel de schotelskew in op 99,7 graden, dus 9,7 graden scheef.
Stel de elevatie van de schotel in op 30,3 graden om de Astra 19,2 te vinden.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
9e op 3 graden
13e op 7 graden
16e op 9 graden
19,2e op 4 graden
23,5e op 8 graden
28,2e op 11 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Richt nu de schotel uiterst nauwkeurig uit op de Astra 19,2 op maximale signaalkwaliteit. Dit is heel belangrijk want het bepaald ook de ontvangstkwaliteit van alle andere satellieten.
Als het goed is, hoef je geen aanpassingen aan de lnb's te doen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig, wat een service!  Dat verdient een Grand Cru :-)

 

Ik heb nog niet alle onderdelen voorlopig, dus ik moet nog wat geduld hebben...

 

Ik dacht altijd dat enkel de multifeedhouder zo'n 10° gedraaid moest worden, maar blijkbaar is het de ganse schotel!

 

Bedankt.

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...