Ga naar inhoud


Triax 88 met 4 twin LNB's ook schoren?


astro iris

Aanbevolen berichten

Vandaag zoals Sprietje gevraagd had de coax rechtstreeks aangesloten op de LNB astra3.....en 100% signaal op bijna alle transponders. Waar ligt de fout? LNB is dus zeker goed,de schotel staat ook perfect, kan dus alleen nog aan diseqc instellingen liggen. Die zijn ingesteld zoals vroeger DiseqcA 13° DiseqcB 19,2° DiseqcC 23,5° en DiseqcD 28,2°.

Nog iets wijzer, ligt niet aan de Diseqc instellingen, heb de coax van Astra3 en 2 aan LNB en ook in switch omgewisseld en nu heb ik beeld op de Astra3 maar niet op Astra2, ligt dus aan coax. Het raarste is dat ik net 2 niet werkende coax kabels had op de Astra3 twin LNB. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zal morgen eens kijken, is nu te laat, maar ik denk dat het aan de connectoren ligt, tijdens het switchen vandaag zag ik plots dat er eentje niet meer volledig vast zat. Duidelijk is wel dat ik een heel goed signaal en kwaliteit heb, op bvb transponder 11682V 2734 5/6 had ik met mijn binnenschotel maar een signaal 50% en kwaliteit 45% haal ik nu 98% signaal en 100% kwaliteit, op alle CanalDigitaal transponders haal ik 100% signaal en kwaliteit. Ben heel tevreden. :) :) :)

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziezo klaar is kees, vandaag enkele conectoren vervangen en dat gedaan met speciale tang die ik in de satellietzaak mocht lenen en alles is nu picobello  astra 1-2 en 3 100% signaal en kwaliteit en Hotbird rond de 80%, misschien kan daar nog ietsje verbeteren, maar ik kijk echter niet veel op Hotbird.

Ik heb nog even gekeken welke coax ik gebruikt heb en het is een Sedea class A 3GHz..

De volgende stap is nu eens zien wat er nog te doen is met andere oudere schotels. Bedankt aan allen die mij geholpen hebben met veel nuttige tips. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Sedea class A 3GHz is een uitstekende coaxkabel.

In Ieper moet de rail 12,97 graad schuin staan, zie de berekening van Cahors.
De afstand die jij had opgegeven is 193mm tussen de klemmen van de twee buitenste lnb's, zie bericht 35. De schuinstand moet dan zijn:
sinus van12,97 x 193mm = 0,22444 x 193 = 43mm,d.w.z. de het meetpunt van de Hotbird 13 moet 43mm lager staan dan het meetpunt van de Astra 28,2.
Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

Om de schuinte van de rail aan te passen, plaats je een vullung van je juiste dikte, zie bijlage.
De Hotbird zal dan zeker beter binnenkomen.
 

post-60869-0-54402400-1435643050_thumb.png

post-60869-0-31468200-1435643200_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die blijven 100%. Mogelijk zul je tot de conclusie komen dat een hele kleine correctie aan de elevatie van de schotel beter is.

 

Maar dan nog een vraag. Hoe heb jij je schotel optimaal op de Astra 19,2 kunnen afstellen als je satellietontvanger 100% aan geeft?

Je zult toch minimaal een natte zeem over de lnb's moeten hangen om het percentage omlaag te krijgen waardoor je wel optimaal kunt afstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veronderstelde als slechts een tweetal transponders 98% en de rest 100% aangeven, dat dit niet veel beter meer kan, kan wel eens proberen met natte zeem, maar lijkt heel onwaarschijnlijk dat de afstelling van Astra1 nog beter kan. Was deze middag in lokale satelliet shop om tang terug te brengen en daar hadden ze nog nooit gehoord van "afstellen met plakkers band". vonden dat wel heel slim gevonden, heb er wel bij verteld dat niet ik de auteur hier van ben, ere wie ere toekomt hé.

Sprietje ik hou je zeker op de hoogte hoe het verder is verlopen met fijn afstelling, maar nu is het hier echt te warm, 30° nu, om aan die zuidmuur te werken,

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje. Ik ben toch in deze warmte vandaag (34.5°) de ladder opgegaan. Ik heb het verschil in hoogte gemeten tussen de 2 buitenste lnb's en dat is 50mm. Als ik je voorbeeld zie dan zou mijn LNB van Hotbird te laag staan, die zou dan 7mm omhoog moeten, klopt dat? Maar dan zou ik mijn vulling moeten steken aan de andere kant dan in jouw voorbeeld, klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een vreemde zaak dat die nu al schuiner staat.
De schotel is ontworpen voor Duitsland en dan zit je een stuk rechter onder de satellieten waardoor de rail minder schuin moet staan.
Ik vraag me dan ook af of de pijp waar de schotel op gemonteerd zit wel zuiver verticaal waterpas staat.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vind het ook raar, ik heb hoogteverschil tussen middelpunt van 2 buitenste LNB's gemeten, is toch juist hé?  De pijp staat heel juist, heb dubbel check gedaan bij installatie ervan. In heb de houder bij de lokale sat shop gekocht en ik moest hem alleen op de arm bevestigen.misschien is de schuinte al vooraf bij bestelling aangepast. Er staan hier verschillende van dergelijke schotels in de buurt, die door de satelliet eigenaar zijn geplaatst.

Sprietje ik zal eens proberen een detail foto door te sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we nu eens een plaats in midden Duitsland nemen waar alle vier de satellieten goed met deze schotel te ontvangen zijn, bijv. Fulda dat ten Noord-Oosten van Frankfurt am Main ligt. Dan moet de schuinstand maar 7,85 graden zijn. Dat is ruim 5 graden minder.
Als ik de rail op de foto bekijk van Technisat (uitvergroten tot 500% en dan kantelen), dan komt de rail ongeveer tussen de 7,5 en 8 graden schuin te staan. Dat klopt geheel met de verwachtingen.

Hoe het dan kan dat jou rail zodanig schuin staat dat het hoogteverschil 50mm is, is voor mijn een raadsel. 50mm hoogteverschil op 193mm wil zeggen dat de rail 15 graden schuin staat.

Zou het dan zo zijn dat ze bij Technisat de hoogte van de rondingen in het bevestigingsstuk aanpassen aan het land van de besteller? Ik kan het me bijna niet voorstellen want als een klant het bij de satellietshop via internet bestelt, kan de rail nog overal terecht komen.

Tja en aan de foto die je hebt gemaakt kan ik niet zien hoe die precies gemonteerd is maar dat zal wel juist zijn want wat kan daar nu verkeerd aan gaan.

Tja, ik denk toch dat als je de rail wat minder schuin zet, de ontvangst voor de twee buitenste satellieten beter wordt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...