Ga naar inhoud


Triax 88 met 4 twin LNB's ook schoren?


astro iris

Aanbevolen berichten


Sprietje, toen je mij die reactie over schuinte rail gaf, begon ik te twijfelen of ik wel goed had gemeten. Ik ben daarstraks nog eens naar boven gegaan en inderdaad, totaal verkeerd. Zal door de grote hitte geweest zijn, want had mijn waterpas gehouden boven kop Astra2 LNB en gemeten tot middelpunt Hotbird LNB. Stupid hé. Nu opnieuw gemeten en ditmaal kom ik op 28mm. Dus 43mm-28mm=15mm naar beneden en dan klopt jouw berekening volledig. Hierbij ook nog een foto van bevestiging rail.

post-44192-0-43602400-1435775958_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een aluminium stripje van 1mm dik en ongeveer 15mm breed? Dunner kan ook en dan net zo vaak dubbel vouwen totdat de rail de juiste schuinte heeft.

Omdat alles van aluminium is, kun je het beste aluminium nemen. Andere metalen kunnen weer potentiaalverschil opleveren met de zure regen waardoor oxidatie kan optreden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die blijven 100%. Mogelijk zul je tot de conclusie komen dat een hele kleine correctie aan de elevatie van de schotel beter is.

 

Maar dan nog een vraag. Hoe heb jij je schotel optimaal op de Astra 19,2 kunnen afstellen als je satellietontvanger 100% aan geeft?

Je zult toch minimaal een natte zeem over de lnb's moeten hangen om het percentage omlaag te krijgen waardoor je wel optimaal kunt afstellen.

Sprietje, die natte zeem moet die volledig over de LNB hangen, dus ook de kop vooraan afdekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog eens wat bezig geweest met fijn afstelling. De methode van natte zeem gebruikt, maar geen verbetering gekregen en toch staat hij nog niet 100% fijn, want tijdens weekend met hevige bui, toch weer enkele ogenblikken met uitval. Nu heb ik even de afstand van Astra1 LNB tot centrum schotel gemeten en dat is 64,5cm. De schotel is 90cm hoog en 83 cm breed, in vergelijking met  een triax 88 is die 95cm hoog en 85 cm breed, dus is deze schotel iets kleiner, zou daar de oorzaak kunnen liggen? Moet ik de afstand LNB nog wat aanpassen,verder of dichter?

De schuinafstelling rail ben ik nog niet begonnen, eerst moet hij 100% fijn zijn afgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja astra iris maar jij vergeet dat een Triax 88 een f/D-verhouding heeft van 0,6 en de Skytenne een f/D-verhouding van 0,67. Hierdoor komen de lnb's verder uit elkaar te staan.
De afstand van de lnb tot de schotel zul je altijd proefondervindelijk moeten afstellen maar omdat Technisat gewoonlijk ALPS-lnb's gebruiken die je slechts enkele millimeters in de klem naar voor- en achter kunt verstellen, denk ik dat je de kop van de Inverto-lnb op 5-6mm van de klem moet zetten voor optimaal signaal.

De schuinte van de rail in graden uitgedrukt is niet afhankelijk van de grootte van de schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, in signaal geen verbetering maar met natte zeem, kwaliteit van 45% naar 55% kunnen opdrijven, zonder natte zeem was dit steeds 100% , nu eens een ferme bui afwachten. Ik kijk ook tijdens weekend naar materiaal om regenkapje te maken. hoeveel mag folie aan voorkant LNB uitsteken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat bedoel ik nu.
Als je satellietontvanger al 100% aangeeft, is het onmogelijk je schotel beter uit te richten. Met de natte zeem over de lnb, heb je toch mooi 10% signaalkwaliteit kunnen winnen met afstellen. Dat betekent, dat je schotel nu veel beter is afgesteld en dat hij met heel slecht weer een stuk langer beeld zal blijven geven.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...