Ga naar inhoud


Berekening op welk uur de zon precies op 23.5 gr en 19.2 gr staat


wetebe
Ga naar oplossing Opgelost door a33,

Aanbevolen berichten

Ik ben vrij nieuw op dit forum en zou graag willen weten hoe Sprietje de juiste tijden voor bovengenoemde satellieten  berekend. Graag voor de posities Arbaz 46.2 N / 7.4 E en Cavalcaselle 45.44 N / 10.68 E. Ik heb zelf al wat zitten rekenen maar kom steeds op iets andere waarden uit. Gezien de autoriteit van Sprietje neem ik onmiddellijk aan dat ik iets niet goed doe. Bij voorbaat dank. De data zijn voor Arbaz 22-06-2015 en voor Cavalcaselle 24-06-2015.

aangepast door wetebe
Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje,

 

Hartelijk dank. Ik ga oefenen.

Beste wetebe

Er zijn vele websites waar je dat mee uit kunt rekenen echter ik ben tot nu toe maar één website tegen gekomen die ook klopt. Dat is deze: http://www.esrl.noaa.gov/gmd/grad/solcalc/
Ik zou zeggen, reken het zelf eens uit, dan controleer ik wel of je het goed hebt gedaan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Hartelijk dank. Ik ga oefenen.

Sprietje,

 

Ik ben gaan oefenen. Als voorbeeld Arbaz op 46.2N / 7.4 E.

Op NOAA Solar Calculator vul ik deze locatie in. Timezone 1 DST aangevinkt.

Solar noon om 13.29.47. uur. (Zit equation hier al in verwerkt?)

Elke lengtegraad komt overeen met 4 minuten in tijd.(360/24/60).

Dus moet ik om te bepalen hoe laat de zon op 23.5 gr staat 23,5 x 4 minuten aftrekken van de solar noon time. Dan kom ik op 11.55.47 uur.

Of moet ik rekenen met de azimuth van 158.20 gr, dus 21,8 gr?

 

 

Graag je wijze antwoorden en bij voorbaat bedankt voor alle moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was mij al gelukt, wel dishpointer gebruikt om vanaf mijn positie (Latitude: 51.0418°Longitude: 3.8652°) de astra 19.2 aan te wijzen, Azimuth (true): 160.6

En dan het uur aanpassend tot ik op 160.6 kwam , dat gaf hier voor zondag 14 juni 13 uur 04 minuten en 33 seconden aan.

Afgaand op de foto lijkt dat wel te kloppen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de Satlex Calculator zie ik dat voor Arbaz de Azimuth voor de Astra 23,5 158,20 graden is en voor de Astra 23,5 163,86 graden
Met de Suncalculator zie ik dat om 12:51:18 uur de zon precies in de richting van de Astra 23,5 staat en op 13:01:41 in de richting voor de Astra 19,2.

Met de Satlex Calculator zie ik dat voor CavalCaselle de Azimuth voor de Astra 23,5 162,29 graden is en voor de Astra 23,5 168,13 graden
Met de Suncalculator zie ik dat om 12:46:41 uur de zon precies in de richting van de Astra 23,5 staat en op 12:56:35 in de richting voor de Astra 19,2.

Let wel, dit zijn de tijden voor vandaag, morgen is het weer iets anders.
En dan de schilderstape spannen van precies de bovenzijde van de schotel tot over de lnb in de klem, en dan de schotel richten zodat de schaduw midden over de lnb-arm loopt, en je hebt gegarandeerd goede ontvangst.

Wil je dat de satelliet ook precies achter de satelliet staat zodat je kunt zien of bomen boven op een berg bijv. de ontvangst niet in de weg staan, dan zul je moeten wachten tot de sunoutage. Dat is twee keer per jaar. Ergens in begin oktober en in maart.
 

post-60869-0-29116400-1433944698_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de Satlex Calculator zie ik dat voor Arbaz de Azimuth voor de Astra 23,5 158,20 graden is en voor de Astra 23,5 163,86 graden

Met de Suncalculator zie ik dat om 12:51:18 uur de zon precies in de richting van de Astra 23,5 staat en op 13:01:41 in de richting voor de Astra 19,2.

Sprietje,

 

Dat met die Satlex Calculator snap ik, maar waar gaat het nou fout in mijn berekening?  Dat met de Suncalculator ontgaat me.

 

Please help.

 

Met de Satlex Calculator zie ik dat voor CavalCaselle de Azimuth voor de Astra 23,5 162,29 graden is en voor de Astra 23,5 168,13 graden

Met de Suncalculator zie ik dat om 12:46:41 uur de zon precies in de richting van de Astra 23,5 staat en op 12:56:35 in de richting voor de Astra 19,2.

 

Let wel, dit zijn de tijden voor vandaag, morgen is het weer iets anders.

En dan de schilderstape spannen van precies de bovenzijde van de schotel tot over de lnb in de klem, en dan de schotel richten zodat de schaduw midden over de lnb-arm loopt, en je hebt gegarandeerd goede ontvangst.

 

Wil je dat de satelliet ook precies achter de satelliet staat zodat je kunt zien of bomen boven op een berg bijv. de ontvangst niet in de weg staan, dan zul je moeten wachten tot de sunoutage. Dat is twee keer per jaar. Ergens in begin oktober en in maart.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de Satlex Calculator zie ik dat voor Arbaz de Azimuth voor de Astra 23,5 158,20 graden is en voor de Astra 23,5 163,86 graden

Met de Suncalculator zie ik dat om 12:51:18 uur de zon precies in de richting van de Astra 23,5 staat en op 13:01:41 in de richting voor de Astra 19,2.

Goedemorgen Sprietje,

 

Dat met de Satlex calculator begrijp ik, waar het gaat om de Azimuth en de elevatie. Maar hoe je dan met een "suncalculator"de juiste tijd af kan lezen snap ik (nog) niet. Wil je dat aub eens duidelijk en bv met een rekenvoorbeeld uitleggen? En waar gaat het met mijn berekening fout. Gezien de enorme verschillen waar we op komen moet ik iets heel pricipieels fout doen.

 

Bij voorbaat mijn dank.

 

 

Met de Satlex Calculator zie ik dat voor CavalCaselle de Azimuth voor de Astra 23,5 162,29 graden is en voor de Astra 23,5 168,13 graden

Met de Suncalculator zie ik dat om 12:46:41 uur de zon precies in de richting van de Astra 23,5 staat en op 12:56:35 in de richting voor de Astra 19,2.

 

Let wel, dit zijn de tijden voor vandaag, morgen is het weer iets anders.

En dan de schilderstape spannen van precies de bovenzijde van de schotel tot over de lnb in de klem, en dan de schotel richten zodat de schaduw midden over de lnb-arm loopt, en je hebt gegarandeerd goede ontvangst.

 

Wil je dat de satelliet ook precies achter de satelliet staat zodat je kunt zien of bomen boven op een berg bijv. de ontvangst niet in de weg staan, dan zul je moeten wachten tot de sunoutage. Dat is twee keer per jaar. Ergens in begin oktober en in maart.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ik vind deze website het handigst, daarmee bereken je zowel de satelliet-azimuth als de bijbehorende zonnestand-tijd (GEEN twee websites nodig; alles gaat automatisch!), en kan je zelfs een overzicht maken voor 1 satelliet 1 jaar lang! IDEAAL!

Bovendien zie je in het jaaroverzicht op welke dagen de sun-outage plaatsvindt op jouw locatie (overgang above/below satellite). Kan je die datum alvast in je agenda zetten...

 

http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

 

Je moet invullen:

-site latitude

-site longitude

-satellite position

-date for time calculation

en klaar is kees!

In de regel eronder staat vervolgens de tijd, dat de zon in dezelfde lijn staat als de satelliet, aangegeven in lokale tijd. In de regel erboven de UTC-tijd.

 

In de datum-invul-regel zit ook de knop voor het jaaroverzicht.

(De knop voor het overzicht van ALLE satellieten op die ene dag werkt (op dit moment?) niet bij mij; geen idee waarom niet.)

 

 

Dat is alles....... Waarom moeilijk doen al het makkelijk kan?

 

Goet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...