Ga naar inhoud


Keuze gaat triax110 worden.


Stinger
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo Sprietje,

 

Kun/wil je voor mij uitrekenen wat de afstelling voor een triax110 multifeed  moet zijn. Dit voor mijn woonplaats Gorssel

Mijn keuze is de triax110 geworden die zoals ik gelezen heb veel regenreserve heeft.

Zou je dat ook willen doen voor mijn dochter/schoonzoon die wonen net in Nansum bij Delfzijl en hebben ook dezelfde schotel op mijn aanraden en jullie advies gekocht.

Wat de tuner betreft ben ik er nog niet uit, mijn schoonzoon heeft een gigablue 800 ultra gekocht maar daar ben ik zelf een beetje huiverig voor, ik zoek nog even verder maar een VU heeft tot nu toe mijn voorkeur.

 

Bij voorbaat al veel dank .

Druk aan het hobbyen met de gigablue en een triax 110 multifeed.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Beste Stinger

Voor een Triax 110 in Gorssel heb ik het volgende voor je uitgerekend:

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer alle koppen van de lnb's 5-6mm van de lnb-klem af.
Zet de rail ongeveer 10 graden schuin, in het oosten lager dan het westen.
Monteer de lnb met houder tegen de lnb-arm.

Stel de andere lnb's af op de volgende afstanden:
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 91mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 61,5mm
tissen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 68mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb's van kuiltje tot kuiltje in de kap.

Zet de rail 9,54 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet  36mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35. Plaats hiertoe een vulling van 36mm op de kop van de Hotbird en leg een waterpas over de twee buitenste koppen.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 5 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 9 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Stel de elevatie van de schotel in op 29 graden om de Astra 19,2 of 23,5 te vinden. Stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte door de schotel te verdraaien en de elevatie optimaal in te stellen.
Het beste kun je hierbij de coaxkabel rechtstreeks op de lnb aansluiten buiten de diseqc-switch om.
 

post-60869-0-70992500-1449134497_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de wijzigingen voor Nansum

tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 91mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 61mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 67mm

De rail moet 8,79 graden schuin gezet worden, d.w.z. de kop van de Hotbird 13e 33mm lager dan de kop van de Astra 28,35.

De skew van de lnb's is als volgt:
Hotbird 13 op 5 graden
Astra 19,2 op 2 graden
Astra 23,5 op 5 graden
Astra 28,2 op 8 graden

De rest is allemaal hetzelfde.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik gebruik alps lnb, dit zijn volgens mij mooie en degelijke lnb maar gemiddeld wel wat duurder maar dat is het mij wel waard.

Schotel moet in de tuin staan dit omdat ze tussen twee beuken bomen komt te staan en deze staan op de erfgrens.

Ik ga volgende week een betonfundering storten waar de pijp in komt te staan en als dat goed uitgehard is de schotel plaatsen en afstellen.

Hele klus dus nog maar het resultaat zal er hopelijk naar zijn.

Moet nog op pad voor een schotel maar dat heeft nog wel even tijd, moet / ga vermoedelijk even naar Doornenburg die adverteert er mee zag ik.

Druk aan het hobbyen met de gigablue en een triax 110 multifeed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik gebruik alps lnb, dit zijn volgens mij mooie en degelijke lnb maar gemiddeld wel wat duurder maar dat is het mij wel waard.

Schotel moet in de tuin staan dit omdat ze tussen twee beuken bomen komt te staan en deze staan op de erfgrens.

Ik ga volgende week een betonfundering storten waar de pijp in komt te staan en als dat goed uitgehard is de schotel plaatsen en afstellen.

Hele klus dus nog maar het resultaat zal er hopelijk naar zijn.

Moet nog op pad voor een schotel maar dat heeft nog wel even tijd, moet / ga vermoedelijk even naar Doornenburg die adverteert er mee zag ik.

 

 

Beste Stinger,

Voor 49 Euro heb je een nieuwe Triax TD 110. Doe je voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Sprietje,

 

Even je informeren over het vervolg, ik heb nu een tds110 aangeschaft en ben bezig deze op te bouwen.

Ik heb al wel in de gaten dat er een versteviging op de arm moet wat met alle lnb erop zit er aardig beweging in.

LNB overigens inverto black gekocht dus je goede advies opgevolgd.

Wat betreft de ontvanger(s) ben ik er nog niet uit heb momenteel toch een lichte voorkeur voor de gigablue modellen.

Druk aan het hobbyen met de gigablue en een triax 110 multifeed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom vroeg ik al waar de schotel kwam te staan. Vol in de wind moet je zeker de arm schoren. Dat moet je ook doen als die niet vol in de wind staat als er meer dan 8 coaxkabels van de lnb's af komen vanwege het gewicht.

En de schoren natuurlijk bevestigen (pas maken) als er geen gewicht aan de arm hangt, dus de rail er even afhalen. Aluminium pijpjes van 10mm is voldoende, zie de bijlage als voorbeeld waar volgens mij 12mm gebruikt is.
 

post-60869-0-84407000-1450610475.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...