Ga naar inhoud


3-kopsinstelling


Oeki

Aanbevolen berichten

Ben hier lang niet geweest, maar toch maar opnieuw een oud thema voorstellen.

Heb een 80 cm schotel. Vandaag ga ik drie nieuwe koppen plaatsen en wil die opnieuw gaan afstellen voor:  Astra1+2 en Hotbird. Woon ik België, Turnhout. Op 3-kopshouder is de positie nog van Astra1,2,3 te zien. Wat moet ik veranderen op de houder? Dus de afstand tussen de 3 zal aangepast moeten worden. De foto laat zien dat de houder op de schotel gericht is, voor alle duidelijkheid.

Mijn meer als 10 jaar oude switch, moet die vervangen worden? Slijt zo'n ding? ZIe de tweede foto. Hij heeft altijd in een beschermhuisje achter de schotel gehangen.

Als laatste heb ik nog een vraag over mijn Wamba 311. Werkt nog prima en heb die naar de fabrieksinstellingen teruggezet, wat achteraf mogelijk toch niet zo'n goed idee lijkt want er is mogelijk geen update meer mogelijk. Heb overal gekeken en gezocht. Is de basis OK? Dan zal ik met de hand wel verder alles eraf gooien wat niet past.

Hartelijk bedankt voor de moeite die iemand zou willen doen om mij hierbij wegwijs te maken.

Mvg Gert

Houder3koppen.jpg

Swich.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Oeki

 

In Turnhoud moet de rail 11 graden schuin gezet worden, de Hotbird-lnb het laagste. De afstand kan ik niet uitrekenen met alleen maar het gegeven dat het een schotel is van 80cm (breed, hoog, f/D?).
Daarom wil ik de afstand weten (maat X) tussen het midden van de lnb-klem en de schotel op 40% van de hoogte gemeten, zie bijlage.

kies bestanden Klik om bestanden te kiezen

maat X die ik wil weten.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Oekie,

 

Ik ben ook lange tijd weg geweest van dit forum.

 

Wat betreft je vragen over slijtage en je oude ontvanger:

Een switch slijt niet, maar kan blijven hangen na verloop van tijd, ik zou dan een nieuwe Spaun switch nemen, en geen B merk.

Een schotel slijt ook niet, maar kan een beetje groen worden, en dat is niet ideaal.

Een oude ontvanger kan niet overweg met de hedendaagse uitzendnorm, dus zul je HD kanalen missen.

 

Begin gewoon met een nieuwe ontvanger, schotel, LNB's, switch, kabel en LNB houder. Dan kun je ook aan Sprietje uitleggen welke 80 cm schotel je hebt, en dan kan hij de berekening doen zoals hij voorstelt. Ontvangers zijn lang zo duur niet meer als vroeger. Met een basisopstelling zoals je wenst ben je met 250 euro wel ongeveer klaar. Beter dan alle ergernissen nemen en alsnog nieuw te moeten kopen.

 

Groet, Alziendoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aston wamba 311 kan vermoedelijk geen MPEG-4, 8psk en dvbs-2 aan. Gewone dvb-s programma's wel.

Die laatste zijn er nog genoeg op 13-19-28oost, dus voorlopig kan je toe met deze ontvanger.

Je kunt dus gerust met deze hardware beginnen; en als je bepaalde programma's gaat missen (zie bijv https://www.lyngsat.com/europe.html) kan je alsnog op zoek naar een andere ontvanger.

Als de switch geen roest of corrosie heeft, zal hij vermoedelijk ook nog goed functioneren.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Oeki

 

De naam van de diseqc-switch is onleesbaar gemaakt. Ik weet niet of je dat bewust hebt gedaan maar merknamen mogen best genoemd worden op dit forum, alleen verkopers niet. Het gaat hier dus om een DIGIALITY-4/1 switch.
Zolang die nog goed werkt, is er geen reden om hem te vervangen.

De Aston Wamba 311 is nog een oude satellietontvanger die alleen beschikt over QPSK en alleen Scart-aansluitingen heeft. Twee derde van de zenders die er te ontvangen zijn kun je hier niet mee ontvangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje voor je reactie. Hoe kan ik weten of de switch nog goed werkt? Ik leg verder uit. Ruim 10  jaar geleden kocht ik de Wamba bij ****. Heeft al die tij d goed gewerkt tot vorige week. Wat is er gebeurd.? Eerst viel BVN weg. Daarna TV5Monde en daarna BLoomberg. Ik besloot om die er met hun gegevens opnieuw erbij te zetten. Niets ging er meer bij. Geen boeket of individueel. OOk de signaalsterkte deed het niet meer. Kwam er achter dat een van de drie koppen stuk was bij een vriend. Alle drie koppen vervangen. Nog steeds niets meer . Switch? Ik ben al drie dagen aan het zoeken. Kreeg de Wamba met 6768 in fabrieksinstelling. Gisteren bij die vriend werd door de Wamba probleemloos Hotbird ingelezen. Bij mij thuis echter niets. Toen maar aan de schotel heen en weer en op en neer. Zit nu helemaal  vast in dit verhaal.. Mijn kabel heeft geen breuk, want die heb ik doorgemeten. Had nog een oude satelietzoeker SatConn SC100  liggen. Ik weet niet meer hoe die te gebruiken. Toch maar de serviceman laten komen. Ik zou het graag nog  zelf willen oplossen. Iemand nog een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je TV5 Monde Europe en Bloomberg TV Europe op transponder 1117H van de Hotbird?
Ook BVN die op 10815H zit, zit samen met TV5 Monde Europe en Bloomberg TV Europe op een horizontale transponder. Dan zou het probleem wel eens je ontvanger kunnen zijn dat die niet meer voldoende spanning aan de lnb geeft. Voor horizontale transponders heb je namelijk 18 volt nodig, voor verticale transponders maar 13 volt. Je zou eens kunnen kijken of je de horizontale transponders van de andere 2 satellieten het wel of niet doen.

Even over de lnb's. Welke zaten er op en welke heb je nu gekocht?
Op een schotel van 80cm (afhankelijk hoe je die 80cm meet) kun je namelijk meestal alleen maar lnb's met smalle koppen plaatsen voor de Astra 1-2-3. Nu wil je de 13, 19 en 28 oost gaan ontvangen. Deze satellieten staan verder uit elkaar en nu kun je wel koppen van 60mm gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad waren het precies die drie zenders die aan het "sterven" gingen. De een na de ander konden we niet meer ontvangen. Maar hoe kan het dan gisteren bij mijn satallietvriend in zijn schuurtje we de WAMBA op Hotbird zetten en honderden kanalen laadde waaronder BVN   Heb bij hem op zijn tv BVN weer geziem met wel linksbovenaan een soor raster

Goed uitgerichte schotel bij mijn vriend is mogelijk ?  Ik merkte toen ook wel op dat de veldsterktemeter het niet deed bij mijn vriend.

Lnb's oud  waren van het merk Limon  De nieuwe die ik vandaag erop heb geplaatst zijn Inverto IDLB-SNL410-PREMU-OPN Single LNB      Daar staat wel op dat ze voor HD zijn.

Verder heb ik ze op de rail heel dicht tegen de ringen geplaatst. Dus de dikke voorkant zit klem tegen de ringen. Mijn vriend ging ze uitmeten en kwam uit bij eentje die het niet meer deed en de andere die verminderd functioneerden.

 

WAT KAN IK NOG METEN AAN MIJN WAMBA?  Ik heb een vrij nauwkeurig  meettoestel.

 

aangepast door Oeki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de ontvanger bij je vriend wel de Hotbird ontvangt kan aan de coaxkabel liggen. Misschien heb je meer lengte dan bij je vriend of misschien heb je slechte coaxkabel. Is die recent misschien nog vernieuwd?
Welk merk en type gebruikt je. Dat staat ook om de paar decimeter op de kabel gedrukt.
Maar ik wil ook weten of je de horizontale transponders van de andere 2 satellieten kon ontvangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie trouwens dat je de nieuwste PLL-lnb's van Inverto hebt gekocht met een kop van maar liefst 69mm. Nu hoop ik maar dat je schotel 80cm in de breedte is want als hij 80cm in de hoogte is, kunnen de koppen niet dicht genoeg tegen elkaar. Tussen de Hotbird en Astra 1 kom je 4,5mm te kort. Dat had geen probleem opgeleverd als je normale lnb's genomen had met een kop van 60mm.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kabel- BeldenCable-NL H1 25A00  10/4.80 PVC 18EN 50/14-2-4 05.06     19273M

Schotel Achterkant is 80 x 70 Voorkant is 78,5 x67,5

 

Afstand van voorste kant Lnb tot aan het schotelcentrum is 50 cm

aangepast door Oeki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze zijn het 

of daar heb ik voor betaald.

************

deze zijn geleverd

Ze stemmen niet overeen met het fotoo'tje. Daar is wat tekening te zien aan de zijkant van onder

Heb de aansluitkabel op de muur naar de switch gemeten.  18,14V

Echter, nu komt het, heb ook na aansluiting van de recieverkabel, dus die uit de kamer komt, de uitgansspanning van de vier overige poorten gemeten. Enkel een van de gebruikte buitenste poort meet 18v . De anderen variëren van 0,5V, 0,4V en 0,3V 

Inv4.jpg

Inv1.jpg

Inv5.jpg

Inv2.jpg

Inv3.jpg

aangepast door ceesv
Naam webwinkel verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...