Ga naar inhoud


3-kopsinstelling


Oeki

Aanbevolen berichten

Beste 4KUHD

 

Ik zou zeggen, doe het volgende experiment eens:
Je stelt een schotel met lnb goed af op een satelliet. Je hebt er een voldoende lange coaxkabel aan zitten en de signaalkwaliteit geeft 80% aan. De signaalsterkte zal ook meestal wel rond dat zelfde percentage zitten maar kan ook gerust 75% zijn.
Je laat je ontvanger aan staan en maakt de klem van de lnb los en steekt de lnb in je broekzak terwijl de coaxkabel er nog steeds aan zit en de ontvanger aan staan.
Zodra jij de lnb uit de klem hebt gehaald, zakt de signaalkwaliteit weg en als je hem in je broekzak hebt zitten, is de signaalkwaliteit weg. Misschien dat er nog 1 of 2% wordt aangegeven maar meer toch zeker niet. De signaalsterkte is nog steeds aanwezig, normaal toch zeker boven de 20%.
Ik zeg altijd, de signaalsterkte is bij een uitgerichte schotel van ondergeschikt belang maar let op als die onder de 20% komt. Dan is de kans groot dat de lnb geen voedingsspanning meer van de ontvanger krijgt. De kans dat er een slecht contact is in de F-connector's of een breuk is in de middenader is dan groot.

 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Sprietje !    Bedankt voor je heldere uiteenzetting;  Dan ga ik de volgende keer de signaal kwaliteit  prioriteit geven bij het afstellen van de LNB.

Ben sowieso van plan in het voorjaar toch e.e.a. te experimenteren en verschillende stukken coax te gaan vervangen, dus wie weet gaat de signaalkwaliteit

nog wat omhoog. 

En sommige F-connectoren  vervangen; Ik had ooit een blistertje gekocht bij de G.... (Dat zeg ik),    maar dat zijn waardeloze dingen omdat het contactvlak

tussen de 'moer'  en vaste huls zeer miniem is.   Beetje teveel kracht en de 'moer' draait er zo af.   Dat vindt 1 a 2 Ghz niet zo fijn, dus maar kwaliteits F halen !

 

Groet 4KUHD

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...