Ga naar inhoud


3-kopsinstelling


Oeki

Aanbevolen berichten

Je hebt er niet de Inverto IDLB-SNL410-PREMU-OPN op zitten maar de Inverto IDLB-SINL41-PREMU-OPN . Die heeft gelukkig een kleinere kop.

Wat ze op de foto laten zien bij de leverancier is dus totaal niet de lnb die je gekregen hebt, dat kun je zelfs al wel aan het model zien.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Oeki

 

Nee, je hoeft ze niet terug te sturen want de Inverto Black premium single zijn prima lnb's en je kunt ze ook lekker dicht bij elkaar zetten. Natuurlijk kun je wel reclameren dat je meer hebt betaald dan nodig is, want ik denk dat die je gekregen hebt goedkoper zijn dan waar je voor betaald hebt maar moet je zelf maar weten.

Je kunt zelf controleren of de switch de oorzaak van het probleem is door de coaxkabel rechtstreeks op de lnb aan te sluiten. Als de problemen dan weg zijn, is het duidelijk dat het de switch is.
Ik ga nu de afstanden voor je uitrekenen.

Je geeft aan dat je de afstand hebt op gegeven tot aan het midden van de schotel, niet tot 40% van de hoogte zoals ik op de afbeelding had aangegeven. Klopt dat?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Oeki zei:

Echter, nu komt het, heb ook na aansluiting van de recieverkabel, dus die uit de kamer komt, de uitgansspanning van de vier overige poorten gemeten. Enkel een van de gebruikte buitenste poort meet 18v . De anderen variëren van 0,5V, 0,4V en 0,3V 

 

Dat is precies de bedoeling van de switch: Er wordt geschakeld naar één van de vier poorten, en dan wordt de spanning dus ook alleen naar die poort van de switch doorgeleid.

Als je via je receiver naar een andere diseqc poort schakelt, zal je zien dat de spanning op een andere poort verschijnt.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@a33

Bedankt a33 voor je reactie. Ik ben ook maar een leek en dit begrijp ik niet echt. De recieverkabel komt aan in het midden van de switch. Dan zijn er vier uitgangen waarop je een lnb kunt aansluiten. Waarom is er dan alleen maar bij de eerste spanning. ik meet alleen maar, er is niets op aangesloten. ik verwacht dus in principe op alle vier die 18 volt. Als er iets op wordt aangesloten dan gaat er toch effectief iets gebeuren. Begrijp ik het zo goed?

 

aangepast door Oeki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet welke lnb je diseqc-positie 1 hebt gegeven, maar de diseqc-switch schakelt naar de lnb afhankelijk welke zender je op je ontvanger gekozen hebt.
Kies je dus een zender op de Hotbird, dan schakelt hij naar de Hotbird-lnb, heb je een zender op de Astra 19,2 gekozen op je ontvanger, dan schakelt de diseqc-switch naar de Astra 19,2-lnb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst hartelijk dank voor jullie ondersteuning. Ik leer ook nog bij op mijn oude dag. Waar moet ik dan op letten als de lnb direct op de coax is aangesloten. Mijn schotel is waarschijnlijk door mijn geschuif en getrek volledig uit zijn positie

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de reciever had ik gekozen voor Astra 1 2 en Hotbird. Vervolgens heb ik doorgeklikt en de verschillende satellieten op de ontvanger aangesloten. Dat gaat bij de Wamba met die langzame tot snellere "ballenwerper". Ik hoop dat dat ook nog goed is gegaan. Zou liever die update doen op die reciever, maar mijn vriend kan waarschijnlijk zijn Aston update kit niet meer vinden, want hij reageert niet op mijn telefoontjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om misverstanden te voorkomen.
Als je meerdere lnb's hebt tot maximaal 4, kies je in het menu van de ontvanger voor diseqc-1.0. Daarna wijs je de lnb's een diseqc-positie toe bijv.
Hotbird 13 = pos. 1
Astra 19,2 = pos. 2
Astra 28,2 = pos. 3
Daarna schakelt de diseqc-switch automatisch naar de lnb/satelliet waar de zender op zit die je gekozen hebt. De 13 of 18 volt wordt dan alleen op die lnb gezet, de anderen krijgen geen voeding en dat is maar goed ook want anders gebruik je energie voor die twee lnb's die je niet gebruikt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan nu de afstelling van de lnb's:
- zet de rail 11 graden schuin, de Hotbird-lnb het laagste
- zet de Astra 19,2-lnb boven de arm
- stel de afstanden als volgt in:
* tussen de Hotbird-lnb en de Astra 19,2-lnb is 62mm
* tussen de Astra 28,2-lnb en de Astra 19,2-lnb is 89mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap. De Hotbird-lnb staat het meest oostelijk, de Astra 28,2-lnb staat het meest westelijk op de rail.
- stel nu de skew van de lnb's als volgt in:
* Hotbird 13 op -3°
* Astra 19,2 op -3,5°
* Astra 28,2 op -10°
d.w.z. als je achter tegen de lnb's aan kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid
- stel de elevatie van de schotel in op 29,7 graden om de Astra 19,2 te vinden
- verder verwacht ik een betere ontvangst als je de koppen van de lnb's niet tegen de klemmen zet maar er 5mm vanaf, dus dichter naar de schotel
- richt nu de schotel uit op maximale signaalkwaliteit van de Astra 19,2 door de schotel te verdraaien en de elevatie bij te stellen. De twee overige satellieten ontvang je dan ook optimaal.

 

hoek van 11 graden.png

hoek van 3 graden.png

hoek van 10 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk bedankt Sprietje, dit is een dikke boterham en huiswerk en bijscholing tegelijk. Morgen ga ik ermee aan de slag.

De Wamba heeft maar zeer beperkte opties. Antenne-instellingen geven eerst de keuze voor vast en hoeveelheid. vervolgens verschijnt er een keuzelijstje van satellieten waar ik er dan 3 van moet selecteren. In mijn geval dus de Astra 1,2 en Hotbird. Aan de rechterkant verschijnt dan het gegevensprofiel van de bewust satelliet. Daar heb ik dus mijn twijfels over als de software vanuit de fabrieksinstelling laadt. U zit er middenin. Ik wil graag nog even door u laten nakijken of die gegevens over de drie satellieten nog juist zijn. Ik hoop dat dat mag. Ik weet wel dat dit ook op internet te controleren valt. Dan is er no symbol update funcite die je eventueel een beetje kunt aanpassen. Ik zal die ook even willen doorgeven van de drie of ze nog goed staan.

Bedankt tot dusver, u hebt veel werk aan me. Ik apprecieer uw toegewijdheid aan deze tak van sport.

Oeki

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nog bijleren over skew. De afbeelding van de rail heb ik doorgegeven. De onderlinge afstanden van de lnb's op de rail begrijp ik, evenals de hoek van elf graden. Hoe kan ik op de rail werken met de skew. Draaien aan de lnb is alles wat nog over blijft. Is dat de bedoeling? -10 graden is dan naar links draaien tot je 10 graden maakt, gezien van achter de lnb's  voor de meest rechtse, de hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...