Ga naar inhoud


3-kopsinstelling


Oeki

Aanbevolen berichten

De skew wordt t.o.v. verticaal waterpas gemeten dus nooit t.o.v. de rail waar lnb's op gemonteerd staan. Horizontaal kan ook maar dan heb je geen of minder referentie. De coaxaansluiting zit namelijk bijna altijd omlaag, heel soms recht naar achteren.

Een positieve skew is met de wijzers van de klok meegedraaid en een negatieve skew is tegen de wijzers maar dat is gezien als je in de richting van de satelliet kijkt, dus als je achter de schotel staat. Aangezien je dan de skew van de lnb niet in kunt stellen maar wel als je achter de lnb staat, is het dan precies omgekeerd. Zo geef ik dat voor het gemak altijd aan. Er zijn niet zo veel lnb's waar de skew verdeling op staat aangegeven en dan is recht boven het nulpunt

skew instelling.png

skew graden instelling .JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, ik begrijp het nu en heb nog wat studie gedaan over uw artikel erover. Interessant.Dus in mijn geval draai ik de lnb voor Hotbird 3 graden tegen de klok in en de meest linkse de Astra 28.2 wel 10 graden.

Nog even een rare vaststelling over de gegevens op mijn Wamba voor mijn plaats. Voor Hotbird geeft het  Azimuth 39.9 w    Elevatie 42.1S     Frequency 10723    Symbol rate 29900 Horizontaal  Maakt dat wat uit in de praktijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gegevens kloppen niet.
Azimuth 39,9 west is helemaal fout, moet 169,7 oost zijn
Elevatie is geen 42,1° maar 30,8°
Frequentie 10723H bestaat niet, wel 10727H maar dan met een SR van 30.000 en geen 29.900.
Voor de Azimuth en Elevatie maakt het niets uit als je de schotel met een signaalmeter goed hebt afgesteld maar met de gegeven frequentie van 10723H, SR 29.900 wel want die bestaat niet dus kan hij hem ook niet ontvangen. Hij zal dus nooit signaal aangeven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Oeki,

 

Op een van de LNB foto's zie ik dat je de F connector hebt omwikkeld met tape.   Zo te zien lijkt het van die plastic tape die in vele kleuren te verkrijgen zijn.

Na verloop van tijd laat de tape los en zijn het vlaggetjes dagen.

 

Ik mag geen winkelmerk noemen volgens mij, maar de grote Nederlandse winkelketen waarvan de naam begint met een A en eindigt op een N heeft elektrische

isolatie tape te koop en dit is zelfvulcaniserende tape.  Is ook te verkrijgen van gerenommeerde 'plakband'  merken, maar deze is prima voor een lage prijs.

 

Door de zelfvulcaniserende (chemische)  werking   'dicht'   de tape zichzelf.   Na verloop van tijd kost het zelfs enige moeite om het los te maken.

misschien heb je er wat aan ?

 

Groet 4KUHD

 

Action tape.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje    

Er komt beweging in de zaak na alle toegepaste info. Op een app zocht ik naar Astra 19.2  maar met google maps kwam die veel oostelijker uit. Ik heb me maar meer aan de 162 graden gehouden en de reciever is nu aan het inladen met heel veel tags GEEN NAAM

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel belangrijker is om de regenkapjes van de lnb's omlaag te trekken. Dan zit de bovenzijde van de coaxkabel hoger dan de onderzijde van het regenkapje en kan er helemaal geen water in de coax lopen.

Er zitten niet voor niets ribbeltjes op dat kapje zodat je ze makkelijker omlaag kunt trekken.

Alleen monoblocken hebben meestal geen regenkapjes dus daar is het wel verstandig om vulcaniserende tape te gebruiken.

Regenkapje BU-twin.png

Regenkapje Inverto Black Ultra single.png

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Ik heb een vraagje aan je m.b.t. de rail waarvan Oeki in dit topic de eerste foto heeft geplaatst.

Zo te zien is de rail recht.   Moet een rail niet ietwat gebogen zijn ?  Dit omdat de LNB's aan weerzijden van de

centrale LNB ( welke het dichtste bij de draagarm zit )  naar het midden van de schotel dienen te kijken ?

 

Als ik jouw plaatje uit https://www.sat4all.com/forums/topic/368196-ontvangst-duitse-hd-zenders-op-triax-88cm-multifeed/page/7/?tab=comments#comment-2564014

 image.png.05d4d53588c20501eff4658f160ef606.png

bekijk, dan is in jouw tekening 23.5 de centrale LNB  en komt het signaal bij de LNB 19,2 iets  'scheef' binnen.

Zou met jouw tekening als voorbeeld,  de LNB 19,2 iets scheef gezet dienen te worden ?  Ofwel indien op een

rail gemonteerd, dat de rail iets gebogen dient te zijn, zodat de 19,2 'recht' in het midden kijkt ?

Of de LNB zelf iets scheef zetten ?  ( Ik bedoel hier niet de skew, maar de voorkant van de LNB die exact naar het 'midden kijkt' )

 

Bij mijn 6 graden LNB staan de LNB's ook parallel en je zou eigenlijk verwachten dat het monoblock ook iets

gebogen zou dienen te zijn.

 

Ik krijg dit niet helemaal helder en omdat in dit topic door Oeki de rail foto geplaatst is kan ik nu mooi die vraag stellen 😉

 

Oeki; graag gedaan, want in dit forum kunnen we elkaar mooi helpen 🙂

 

 

Groet 4KUHD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als lnb's naast het brandpunt van de schotel staan en ze blijven gewoon recht vooruit kijken, dan gaan ze ook iets naast de schotel kijken. Dat is ook het geval bij monoblocken. Helemaal ideaal is dat dus niet maar omdat het bij monoblocken moeilijk is om beide koppen onder een hoek te zetten, moet je dit voor lief nemen. Het gaat immers bijna altijd maar om korte afstanden tussen de twee koppen. Anders wordt het als het speciaal om een multifeed schotel gaat, een schotel die breder is dan hij hoog is en daar hebben we  hier mee te maken.
Oeki gaf op dat de schotel 78,5 x 67,5 cm is. Het kan niet anders dat 78,5cm de breedte is en 67,5cm de hoogte. Dat kun je al zien aan de voorzijde van de schotel, die is niet vlak zoals bij een normale offset schotel maar gebogen. Als je hem ondersteboven op de tafel legt, raakt hij de tafel alleen met de twee zijpunten. Hij lijkt een beetje op de multifocus schotel Maximum E-85 maar die is het niet want die is 91cm breed en 71cm hoog. Bij zo'n brede schotel kijkt de lnb die wat uit het midden staat dus niet over de zijkant van de schotel.
Bij zo'n schotel kun je de lnb wat naar het midden richten maar het hoeft niet.
Bovendien is precies naar het midden richten bij een normale offsetschotel ook niet helemaal goed. Dat is weer wat te veel van het goede.
Normaal gesproken zeg ik altijd:
als een lnb 10cm uit het midden staat, moet je de lnb uitrichten op 5cm van het midden, dus de helft van hoeveel hij uit het midden staat.

 

voorzijde van de schotel is niet vlak.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws van het front.

Heb alles nog eens punt voor punt doorlopen. Ik kwam uit bij een verkeerde toepassing van de elevatie hoek (verwarring van een app) van de schotel en heb die tenslotte aangepast. Met succes, blijkt nu, want de Wamba heeft er 2006 zenders ingeladen. Dit wordt nog wel een avondje deleten.

Het blijkt toch dat alles nog werkt.

De Wamba zou ik nog graag een update geven, want mijn Arendonkse vriend houdt zich angstvallig stil. Hij zal het Aston update kit waarschijnlijk niet meer kunnen vinden in zijn oude doos. Heb wel de laatste update, maar zonder het juiste kabeltje lukt het niet. Er zal ook wel niemand in de buurt van Turnhout of onderin Brabant wonen die me hierbij zou kunnen helpen, vermoed ik.

Dank aan allen die lazen en schreven om me in dit avontuur bij te staan de afgelopen dagen.  Vooral Sprietje wil ik bedanken voor zijn geduld en professioneel meedenken in deze strijd. Maar als het resultaat oplevert, dan hebben we toch weer wat om dankbaar te kunnen zijn. Kerst verwijst naar goed nieuws wat eigenlijk ook nog toepasbaar is hierbij.

Ik hoop dat het zaakje hier stabiel blijft tot de upgrade naar HD die ik in het najaar van 2020 plan.Nogmaals allen bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact op de mm zoals u had aangegeven. Het was wel straf de op een sat app. precies hetzelfde stond wat u had aangegeven om de Astra 2 te zoeken vanaf mijn locatie. Elevatie en azimuth waren gelijk.

Voor optimale ontvangst heb ik geen meetapparatuur. Ik vermoed dat met zoveel stations ingeladen dit waarschijnlijk wel optimaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Je bent een topper en het is me nu duidelijk geworden en zoals je al schreef blijken dus die monoblocken een compromis.

Soms kan het uiteraard ook niet anders qua ietwat scheve opstelling, zoals bij het CD monoblock waar de LNB's slechts 38mm van elkaar staan,

maar je antwoord werkt verhelderend ! 

 

2 uren geleden, Sprietje zei:

Bovendien is precies naar het midden richten bij een normale offsetschotel ook niet helemaal goed. Dat is weer wat te veel van het goede.
Normaal gesproken zeg ik altijd:
als een lnb 10cm uit het midden staat, moet je de lnb uitrichten op 5cm van het midden, dus de helft van hoeveel hij uit het midden staat.

 

Hier kan ik me inderdaad iets bij voorstellen, omdat het satelliet signaal van de out of centre LNB onder een hoek binnenkomt

Bedankt voor de  tip om de halve LNB afstand naast het midden uit te richten !

 

Mijn ontvangst van As2  met single LNB is qua signaalsterkte vrijwel gelijk aan het signaal van het monoblock HB / As1.

De signaalsterkte is bij alle drie ongeveer 60 ( Philips TV  indicatie ) .

Echter de signaalkwaliteit is over het algemeen bij de As2 wat beter en zit daar bijna op 100, t.o.v.    HB / As1 op 85.

 

Ik meende in het topic over de schotelantenne die verwijderd moest worden van de woningbouw,  dat Trust toen een vraag stelde over

de skew afstelling, om zodoende de signaalkwaliteit te verhogen.

 

Ik verwachtte dat signaalsterkte en signaal kwaliteit altijd hand in hand gaan, maar blijkbaar is er een 'mij nog onbekende'  factor in het spel, die

meespeelt en zodoende dacht dat het misschien te maken had met het monoblock compromis ?

 

Groet 4KUHD

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...