Ga naar inhoud


Een dodelijke? W10 crash


boudeman

Aanbevolen berichten

Mijn systeem heeft een SSD met W7, een dataschijf en een SSD met W10 (een dual boot dus). Vandaag is mijn W10 ernstig (definitief?) gecrashed.

 

Wat er nu gebeurt is:

- bij opstarten verschijnt Bios scherm, dat blijft 4 minuten hangen zonder dat ik in de Bios kan komen, dan komt plotseling het gebruikelijke scherm waarin ik kan kiezen tussen W10 en W7 (of met F8 nog een debugging mogelijkheid, maar dat leidt tot niets).

- bij de eerste keer kiezen van W7 werd om een Chkdsk gevraagd, die vervolgens uitgebreid bezig ging (deleting extended attribute set due to the presence of reparse point in file.....). Daar was hij een poos mee bezig.

- nu bij kiezen van W7 wordt W7 opgestart en ik zie alle schijven (ook de W10 SSD).

- als ik echter W10 voor opstarten kies, is het systeem verder dood.

 

Gebruik van de System Repair Disk doet in geen van de stadia iets.

 

Ik weet nu niet hoe verder te gaan. Ik weet niet waarom de Bios 4 minuten doodstil blijft en ik er niet in kom.

Of is de enige optie nu de W10 schijf vanuit W7 te formatteren, waarbij de Bios dan misschien weer normaal gaat reageren en W10 opnieuw schoon installeren?

 

Graag jullie input.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dual boot op Windows heeft altijd zo zijn issues gehad en wordt eigenlijk afgeraden. Enige uitzondering is als je daadwerkelijk 2 afzonderlijke schijven hebt. Bij een gepartitioneerde schijf hoeft maar dát fout te gaan en de boel raakt corrupt... Enige wat je kunt doen is opstarten van een W10 bootable USB/DVD en opnieuw installeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inmiddels wat verder. W7 startte dus na lange Bios-tijd op. Via EasyBCD bootvolgorde aangepast,en de W10 schijf weer bootable gemaakt. Hierna reageerde de Bios-opstart en de dualboot weer als vanouds.

Bij het booten van de W10 schijf verscheen nu een scherm: Resetting.

Na de logische repair option werd W10 automatisch geinstalleerd, maar wel clean. Geen oude programmatuur dus meer aanwezig. Ik dacht dat ik er toen was, want recent had ik een W10 system image gemaakt. Via de repair disk werd deze echter niet gevonden / geaccepteerd.

Ik stoei hier nog even mee verder, want ik heb dus een goede Windows.iso file. Als ik hier verder niets meer mee kan uitrichten, vraag ik mij wel af waarom je überhaupt dan nog een systemimage zou maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft tobben.

Mijn W10 is gecrashed toen ik een system restore deed naar een gekozen restore point, een handeling die met W7 nooit een probleem opleverde.

Ik dacht: gelukkig, ik heb nog een recente systemimage (was ik behoorlijk punctueel in). Echter, via de herstelschijf waren de systemimages niet zichtbaar te maken. Het hele backup / recoversysteem van Windows bleek dus niet te werken, toen ik het nodig had.

Heel blij dat ik een dualboot had met twee SSD's waarop nog W7. W7 weer gecloned naar de tweede SSD, en die werkt met W7 zonder mankeren. Nu upgraden naar W10. Wat indertijd lukte, lukt nu niet. Downloaden van W10 ja, maar installeren nee. Elke keer foutcode 8020000E. Op internet ben ik nog niet veel wijzer geworden. Mijn humeur is inmiddels tot een dieptepunt gezakt.

 

Peper: dank voor je suggestie. Ga ik zeker naar kijken. Windows herstelmogelijkheden hebben voor mij afgedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Per definitie moet je altijd checken of systeem herstel aan staat en of de instellingen voor jou goed zijn.  Ik merkte dat na de laatste grote update deze uit waren gezet. Een zeer slechte zaak vind ik persoonlijk, maar het is wel iets dat ik standaard check dus zag het meteen.  

 

Voor de meelezers nog even waar het over gaat:  https://www.windowscorner.nl/windows10/workshops/2015/waarom-en-hoe-je-systeemherstel-in-windows-10-inschakelt.php (scheelt mij weer het nodige typwerk ;) )

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dank voor deze tip. Ik had hem eigenlijk al eerder gevonden, en toen werd de "ren" opdracht niet geaccepteerd. Na jouw tip toch weer geprobeerd met de "rename" opdracht. En zie, toen liep ineens alles gesmeerd. W10 plus verdere programmatuur staat er weer op, en het verdere customizing kan nu beginnen. En daarna een goed systeem recoverprogramma uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste is nu een image te maken met http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Gebruik het nu al jaren, de gratis versie kan meer dan genoeg.

 

Nu ik de zaak weer op orde heb, heb ik jouw suggestie gevolgd. Goede handleiding beschikbaar, intuitief gebruikersinterface en flexibel. Ik heb er wel vertrouwen in dat, in geval van nood, dit programma mij eruit helpt. Dus nogmaals, bedankt voor deze tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...