Ga naar inhoud


openen van 1 map zeer langzaam


boudeman

Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik een merkwaardig W10 probleem, dat er op een of andere manier ingeslopen is. Mogelijk is dit na de recente Windows update erin gekomen.

Ik heb een map met 6 shortcuts (en niets anders erin). Deze shortcuts linken naar apparaten in mijn thuisnetwerk. Deze apparaten kunnen aan of uit zijn.

Vroeger opende zich deze map normaal. Momenteel heel soms ook, maar meestal duurt het nu zeer lang (ca 1/2 minuut) voordat deze map zich opent en de shortcuts zichtbaar worden. Het lijkt erop dat Windows voor het openen van deze map gaat onderzoeken of de shortcuts nog wel werken.

Vreemd is ook dat, als ik de taskmanager aanzet, het openen van de map sneller lijkt te gaan.

Ik heb geen idee in welke richting ik moet gaan zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ter aanvulling:

De lange wachttijden kom je ook tegen bij aanklikken van de shortcuts met de rechtermuisknop of bij sommige andere handelingen (copieren van de shortcut bijv.).

Het treedt niet op als de betreffende apparatuur op het netwerk aan staat.

Het treedt niet op als de betreffende apparatuur op het netwerk uit staat en de link alleen is naar het ip nummer van het apparaat.

Het treedt wel op als de betreffende apparatuur op het netwerk uit staat en de link is naar een map in dat apparaat.

Kennelijk probeert Windows eerst zo'n map te vinden, en als hij hem dan niet vindt toch na verloop van tijd de shortcut "vrij te geven".

En dat is er recent ingekomen.

Ik snap er niets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das heel normaal , win probeert bij het opstarten zo goed mogelijk voorbereid te zijn op wat je wenst te doen , dus ook de short cuts die verwijzen naar iets , daar probeert hij eerst de structuur van te kennen zodat als je ze aanspreekt sneller iets kan gevonden worden , vind hij niets omdat er geen verbinding is vertraagt de boel een beetje

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das heel normaal , win probeert bij het opstarten zo goed mogelijk voorbereid te zijn op wat je wenst te doen , dus ook de short cuts die verwijzen naar iets , daar probeert hij eerst de structuur van te kennen zodat als je ze aanspreekt sneller iets kan gevonden worden , vind hij niets omdat er geen verbinding is vertraagt de boel een beetje

Dit lijkt er wel op. Op internet wordt veel geklaagd over de file explorer. Ik heb nog wat gespeeld met ontvinken van betreffende attributen en uitsluiten van betreffende mappen bij Windows Defender, maar dat lost niets op. Als een device, dat uit staat,  ip 192.168.2.xx heeft en de shortcut in een map verwijst naar \\192.168.2.xx, dan opent de map altijd onmiddellijk. Als de shortcut verwijst naar \\192.168.2.xx\storagefolder dan kan het openen van de map waarin de shortcut zit 30 sec duren. Maar het kan ook onmiddellijk openen. Het vreemde is dus dat openen van zo'n map met shortcuts snel of juist heel traag kan verlopen. En dat is niet te voorspellen, er zit geen systeem in. Het lijkt erop dat file explorer soms een stuk historie onthoudt, en soms ook niet.

Ik heb nu de shortcut aangepast, en als het betreffende apparaat aanstaat. zoek ik wel verder naar de "storagefolder".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Toch weer geprobeerd een link te definieren naar de storage folder.

En wat blijkt: als de storage folder niet toegankelijk is via het netwerk (apparaat uit) opent de map met de link nu wel snel.

Wat is er veranderd? Bij mijn weten niets. Maar probleem is weg, en hoe: dat zal altijd wel een raadsel blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitleg aan de hand van tekst is vaak lastig te analyseren (afhankelijk van de eenduidigheid en juiste terminologie)

ik zie dan graag een een schemaatje van de discs en netwerkdrives met namen en mappen waar shortcuts staan.

 

het rondzingen is een bekend probleem van verkeerde en/of onlogische verwijzingen, zelf gebruik ik geen shortcuts op basis van mijn profiel / persoonlijke bestanden

maar ook het volgende kan voorkomen;

indien er zoekroutines gebruikt worden voor een bepaald type bestand zoals media bestanden (laten we eens Mpeg MP3)

daar de zogenaamde zoek-optimering file indexing, daar stuk op gaat gezien de actualisering telkens als u op een map klikt

dat is dus een andere routine dan die de bitdefender heeft

zijn er mappen onder uw profiel video ingesteld?

 

niet te vergeten dat windows nog steeds niet goed omgaat met de gedeelde bestanden op een linux kist...

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonski: het probleem bestaat niet meer, heeft zich "vanzelf" opgelost, en is ook niet meer te reproduceren.

Een ander verhaal is dat ik een dual boot met 2 SSD's heb, de een met W7 en de ander met W10, geinstalleerd over W7.

Ik werk alleen nog maar met W10 en de tijd wordt langzamerhand rijp op de W7 SSD een clean install van W10 te doen.

Ik moet alleen nog voldoende puf verzamelen om daarvoor te gaan zitten, en al mijn programma's opnieuw te installeren.

T.z.t. zal ik zeker over mijn ervaringen berichten (W10 clean versus W10 over W7).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...