Ga naar inhoud


Nieuwe TRIAX 78 met CD Duo LNB valt tegen


donpedro

Aanbevolen berichten

De meeste schotel hebben geen fijn-instelmogelijkheid d.m.v. draadstangen voor de elevatie en azimuth, zie de bijlage wanner dit wel kan. Dan krijg je altijd te maken met vermindering van de ontvangst bij het zeer goed vastdraaien van de bouten.
Een eerste vereiste is dan ook om de bouten waarmee de schotel op de mast wordt vastgezet kruislings aan te draaien, telkens met een kwart slag, zie bijlage.
Verder is het een kwastie van telkens zeer zorvuldig of bij het aandraaien van de bouten, de maximale signaalkwaliteit nagenoeg niet terug loopt.
Ik hou voor mezelf altijd maximaal 1% signaalkwaliteit aan en dat is geen geringe eis.
Als je dan denk dat je de schotel maximaal hebt afgesteld, dan ga ik de zaak controleren. Dat gaat met mooiste als de schotel op een pijp van 1,5meter staat in de tuin die in de beton gestort is.

Je trekt met veel kracht de mast achterover. De signaalkwaliteit moet meteen minder worden.
Daarna druk je de mast voorover. Ook dan moet de signaalkwaliteit meteen minder worden. Is dat niet het geval, dan staat de elevatie niet goed ingesteld.

Dan ga ik de ontvangstrichting controleren.
Nooit aan de schotel trekken want de kans dat je de schotel onherstelbaar vervormt is zeer groot.
Ik steek altijd een stuk betonijzer van 8mm dik in de gaten van de schotelklem. Dan wring je de mast met alle mogelijke kracht linksom en rechtsom. In Beide gevallen moet ook de signaalkwaliteit onmiddellijk minder worden en niet gelijk blijven of beter want dan staat de schotel niet goed uitgericht. Verdraai je de schotel op de mast, dan weet je ook meteen dat je de schotel niet vast genoeg hebt vastgezet. Beter dit nu ontdekken dan dat de schotel vergaat tijdens een storm.

Al met al ben je daar wel even mee bezig. Bij mensen die dat binnen 10 minuten voor elkaar hebben weet ik zeker dat de schotel niet optimaal staat uitgericht.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een schotel die door een schotelmonteur is afgesteld optimaal staat. Er was altijd nog flink wat aan ontvangst te winnen. Tja die mensen hebben weinig tijd want tijd is geld en dat verdienen ze weer bij de volgende klant, niet door te lang te blijven prutsen aan een schotel.
 

post-60869-0-39577300-1467555779.jpg

post-60869-0-06242600-1467555811.jpg

post-60869-0-26378000-1467555878_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Die fijnafstelling zoals zichtbaar op plaatje 1, is inderdaad wat je veelal mist.

 

Ik merkte al vrij snel dat het aandraaien van de bevestiging bouten aan de mast een merkbare invloed hadden op de elevation.

Hiermee kon ik ook dus een beetje bepalen of de elevation een offset had omhoog of omlaag door het losser draaien of juist vaster draaien.

Ook de elevation bouten van de slider (elevation graden boog) hadden ook wat effect op de elevation.

Nu is vast vast, maar door deze afwijkingen uit te spelen tegen elkaar, kom je na een tijdje wel uit op je 'sweetspot'.

 

Dat lukt je inderdaad niet in 10 minuten kan ik zeker onderschrijven.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat soort fijnafstelling zou eigenlijk op elke montage voor moeten komen, zeker in de Azimuth (x-as) en Elevation (y-as).

Hierdoor zou je de eigenlijke invloed van de bevestiging buiten spel kunnen zetten.

 

Er zal wel een extra prijskaartje aan hangen als je dat bij alle bevestingingen zou willen gebruiken, daarom is natuurlijk ook meestal gekozen voor de eenvoud van bevestigingen en afstellingen zoals we veelal zien.

 

Maar met een beetje geduld kom je denk ik ook een heel eind in het optimaal afstellen van je schotel.

Ben nu zelf zeer tevreden met het behaalde resultaat met deze combi van schotel en LNB.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude statieven voor telescopen hadden ook draadstangetjes om het te bekijken object door de lens zo goed mogelijk en vloeiend mogelijk in beeld te krijgen en te houden. 

 

Zulke dingen zouden ook op de bevestiging van een schotelantenne moeten zitten eigenlijk. Toen ik vroeger een tegelvoet gebruikt tikte ik daar nog wel eens tegenaan met een hamer en leverde toch IETS beter signaal op...(azimuth)  bij voornamelijk een Multytenne. Zeer fijngevoelig dingetje was dat altijd maar zorgde wel voor beeld of minder snel uitval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooie van die goed af te steken schotel is ook de tilt-instelling. Daarmee kan je de schotel schuin zetten I.p.v. de LNB.

Verder zou je inderdaad willen dat alle schotels zo uitgevoerd waren. Welke is dit Sprietje?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Don Pedro,

 

Bedankt voor je info.

Ik zal ermee aan de slag gaan.

 

Vandaag weer geprobeerd. Het rare was dat met de satfinder tussen de schotel en de tv ik op de tv een redelijk goed signaal zag bij de satelliet installatie. Echter toen ik op Nederland 1 drukte kreeg ik zwart beeld.

Ik zal er dus nog verder mee moeten stoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zojuist even jouw andere topic bekeken en zie dat je daar de TWIN versie hebt, maar met de 19.2 in de houder i.p.v. de 23.5.

 

Te beginnen zou ik zeker de 23.5 in de houder zetten en dan gaan uitrichten op de 23.5 en dan diverse kanalen van CD langsgaan om te kijken of je daar voldoende signaal hebt.

Daarbij komt de schuinstelling, die sprietje waarschijnlijk wel voor je kan uitrekenen, ook om de hoek kijken.

 

Zoals ik al schreef, is die schuinstelling critisch voor de 23.5.

Amsterdam en Almelo zouden een gelijkwaardig signaal moeten kunnen geven op eenzelfde ontvanger.

 

Zag ik op je foto ook bomen in je zichtveld van je schotel?

 

Een plaatje van mijn schotel toegevoegd ... niet zo scherp valt mij nu op, maar ach... voor het idee  :)

post-45009-0-11145200-1467626647_thumb.jpg

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vergeten met een pijp in beton, zorg dat ie diep genoeg staat en boor onderaan twee gaten door de buis,

zodat je een kruis kan maken met twee betonijzers.

Dan staat de pijp pas echt goed in het beton, want draaien zoals Sprietje bedoeld, "Ik steek altijd een stuk betonijzer van 8mm dik in de gaten van de schotelklem", is een goede tip, maar de buis zou toch eventueel kunnen meedraaien

 

Wat ik ook gedaan heb, door de klemmen, aan de kant van de bouten en ook het scharnier, gaten boren en hier dan bouten met moeren bevestigen.

Als het dan nog ongeregeld raakt, moet er wel echt noodweer geweest zijn.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik steek nooit een stuk betonijzer onder door de pijp. De pijp met de hamer of in de bankschroef even flink ovaal maken is voldoende om er voor te zorgen dat die niet meer in de beton kan draaien. De pijp hoeft immers ook niet door het beton heen te steken, 15cm vanaf de onderzijde van het beton is prima. Wel zorgen dat er vanaf de bovenzijde geen water in kan lopen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een Triax 64 is de lnb-arm 10mm te lang. Er zijn mensen die inderdaad 10mm van de arm hebben afgezaagd. De lnb komt dan wel iets lager te staan maar dan kun je weer compenseren door tussen de aanslag van de arm er een kleine vulling tussen te plaatsen.
Nu is het wel zo, dat volgens de Parabola Calculator de lnb bij een Triax 64 de feedhorn niet in het brandpunt van de schotel staat. Daarom lijkt het me verstandig dit ook bij een Triax 78 eens te bepalen met de calculator.
Bedenk dat bij elke aanpassing die je doet, je de elevatie van de schotel weer aan moet passen om optimale ontvangst te hebben.

Hoe schuin de triple-lnb moet staan kun je met de Cahors BigBisat calculator uitrekenen, niet met Satlex want die deugt niet.

Ik denk trouwens wel beste Sjaak dat als je de elevatie van de schotel iets bij stelt, je een iets betere ontvangst van de Astra 23,5 krijgt. Dit gaat wel iets ten koste van de Astra 1 en 2, zie bijlage.
 

post-60869-0-60999600-1467636287.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe schuin de triple-lnb moet staan kun je met de Cahors BigBisat calculator uitrekenen, niet met Satlex want die deugt niet.

 

Klopt de schuinstandberekening van de BigBisat dan wel?

 

De azimuths van de satlex zijn inderdaad onjuist (vooral bij de evenaar), maar ik dacht dat de schuinstand van de schotel bij Satlex wel klopte (net als de waarde van de elevatie).

Hij volgt in ieder geval de formule arctan ( hoogteverschil / azimuthverschil ) ; als ik het me goed herinner had ik dat een tijd terug eens nagerekend.

Juist bij de BigBisat calculator kwamen er toen andere waardes uit, en ik kon niet herleiden welke formule daar is gebruikt.

 

Maar het kan natuurlijk zijn, dat ik bij die test met verkeerde azimuthwaarden rekende, die ik bij Satlex of Dishpointer had gevonden? :( :( Dan klopte mijn test natuurlijk niet, en de uitkomst ook niet, omdat ik uitging van verkeerde waarden.

 

 

Dus: Heb jij ooit gecontroleerd, dat de schuinstand bij de BigBisat calculator wel klopt?

Anders moeten we dat ook nog eens secuurder uitzoeken... :(

 

 

Wel een gedoe, dat die calculators dus bepaalde waarden verkeerd uitrekenen! :angry:

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

De belangrijke reden dat voor een duo-lnb de Satlex-calculator niet klopt is dat die er van uit gaat dat beide koppen even ver uit het midden staan en dat is bij een duo-lnb niet het geval. Bij de Cahors-calculator wordt er wel vanuit gegaan dat er een lnb in het midden staat namelijke de Astra 23,5-lnb
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...