Ga naar inhoud


Zweedse toroidal antenne.


RimaNTSS

Aanbevolen berichten

46 minuten geleden zei Sprietje:

Bij de Wavefrontier slaat het woord Toroidal op de hulpreflector.

 

Dat had ik inmiddels ook begrepen, ja.

Waarom ze vaak de 'hele' T90-antenne een toroidal antenne noemen, weet ik niet, want het is gewoon een schotelantenne met toroidal hulpreflector.

De hoofdreflector van de T90 is geen zuivere paraboloide reflector, had ik begrepen.

Bij een paraboloide reflector worden alle (evenwijdige) stralen uit het oneindige wel precies naar één brandpunt weerspiegeld. (Tenminste...  als de stralen evenwijdig lopen aan de symmetrieas van de paraboloide.)

 

De SMW OA 1600 is wel een echte toroidal reflector, hoewel...  @st1 vindt dat 'truely toroidal' ook niet parabolisch in het verticale vlak mag zijn! Zie https://www.satellites.co.uk/forums/threads/smw-oa-1600-dish.164740/page-5#post-987920

Mij persoonlijk lijkt de cirkelvorm in het horizontale vlak, gekoppeld aan de billboard vorm, genoeg om een schotel toroidal te noemen.

 

Groet,

A33

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vader 2 SMW-OA-1600, maar natuurlijk ik hoefde niet beiden.Dus heb ik verkocht de antenne eerder geïnstalleerd (begin van dit onderwerp), gemaakt van de nieuwe houder voor de tweede antenne en installeerde het op dezelfde mount.Tuned dezelfde satellieten 36*E-28.2*E-23.5*E-19.2*E-13*E-9*E-4.8*E-0.8*W.Deze instelling blijft voor enige tijd.

IMG_20180608_152827 (Large).jpg

IMG_20180608_160149 (Large).jpg

IMG_20180608_160158 (Large).jpg

IMG_20180611_165934 (Large).jpg

IMG_20180611_170014 (Large).jpg

IMG_20181007_164301 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een Torens antenne staan de lnb in een boog gelijk aan de schotel zodat alle lnb op dezelfde afstand van de schotel staan (brandpunt). Dus niet te vergelijken met een Wavefrontier. Daar kijken de lnb's dus diagonaal naar de schotel. Bij een Torens schotel kijkt de lnb aan de rechter zijde ook naar de rechter zijde van de schotel. Bij een Wavefrontier ontvangt een lnb aan de rechter zijde de signalen die links op de schotel vallen.

torusbirds.jpg

torus back.jpg

Torus antenne.jpg

stand lnb.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste humptydumpty


Ook bij een Visiosat Big Bisat kijken de lnb's kruislings op de schotel.
Ik heb de lijnen van 3 lnb's op de rail getekend.
De hartlijn en de kijkhoek van 70 graden van elke lnb.
Je ziet dat de rail tegengesteld gebogen is aan de schotel, dit in tegenstelling tot een Torens antenne waarbij de rail in dezelfde boog loopt.

 

visiosat big bisat bovenaanzicht.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zie het de rail is gebogen. Nog nooit zo’n mooie duidelijke foto gezien.

Anders zou ik zweren dat die rail recht is.

Vind die smw schotel trouwens ook erg mooi ook nog eens dat rvs spul er op. Ziet er ook zo lekker stevig uit.

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een zeer onbekende multifocus schotel van TELE System.

Zo te zien aan de foto's zeer degelijk gebouwd qua constructie.

Volgens deze gegevens komt deze schotel in de buurt van de T90 en zal die zeker meer signaal waarde geven dan de Big Bisat van Cahors.

https://www.telesystem-world.com/web/it_en/electronic/oem/61/multisatellite/185/satellite-antenna.html#featuresmenu

 

arx1508583225x.jpg

bfi1508583295p.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste patje7of9

 

Bedankt voor de mooie foto's van deze van de Tele System Multisatellite schotel.

Ik kende hem niet maar ik zie dat het een een nieuwe antenne is.
Hij lijkt het meeste op een Maximum E85 welke wat kleiner is.
Hij ziet er mooi en degelijk uit en heeft in tegenstelling met de Maximum een schaalverdeling op de rail van + en - 16 graden waarbij dus een satellietbereik van   32 graden arc ontvangen kan worden. Duidelijk minder dan een Wavefrontier, een Maximum en Visiosat die allemaal een bereik hebben van 48 graden arc.

 

Wat de afmetingen betreft, hier de multifocusschotels van klein naar groot:

Visiosat Big Bisat               700x 910 mm
Maximum E85                     710x 910 mm
Tele System Multisatellite   800x1025 mm
Wavefrontier T90                 967x1086 mm

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een foto van de rail. De schaalverdeling loopt tot + en - 18 graden, dus 36 graden arc. Alleen jammer dat de lnb-houders meer dan 60mm breed zijn waardoor er slechts een minimale satellietafstand van ongeveer 5 graden ingesteld kan worden, ongeschikt dus voor Astra 19,2, 23,5 en 28,2 samen te ontvangen.

Tele System Multisatellite.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat de LNB houders zo breed zijn waardoor 13°E en 9°E niet zou lukken op de originele manier.😥

Dan is de Big Bisat en T90 een betere oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer, deze fabrikant gooit zijn eigen glazen in.
Een schitterende antenne, heel degelijk, prachtig in te stellen, geweldige schaalverdeling maar voor veel mensen ongeschikt omdat de lnb's niet dicht genoeg tegen elkaar aan kunnen. Het is een droom schotel vergeleken met een Maximum E85
Wie haalt het nu is zijn hoofd om zulke brede lnb-houders te maken en dan ook geen lnb-houders van 23mm zodat indien nodig ook smalle lnb's gemonteerd kunnen worden. Zonde hoor! Deze schotel verdient beter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast patje7of9

Heeft er iemand wat meer info over deze Multisatellite schotel Optex Vega?

Deze zou toch beter ontvangst hebben dan de Big Bisat ,maximum e85 en toch zeker in de buurt komen van de Wavefrontier T90.

Maar na wat enige zoekwerk zie ik dat deze schotel nergens meer te koop is.😢

 

 

Schermafbeelding 2019-01-05 om 09.32.00.png

veg2.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...