Ga naar inhoud


Zweedse toroidal antenne.


RimaNTSS

Aanbevolen berichten


Tja, een WF T90 lijkt me toch een stuk makkelijker instellen voor de doorsnee gebruiker.
Verder is het helemaal geen probleem om de afstanden uit te rekenen want het is inderdaad net zoals de eerste afbeelding in bericht 2 staat gelijk aan een schotel van 100cm breed dus zoals bijv. een Triax 110.

Het is dus zeker ook geen Toroidal antenne. Dat is de WaveFrontier met dubbele reflector. Dit is gewoon een multifocus schotel maar dan wel heel wat groter dan bijv. de Visiosat BigBisat of de Maximum E85.
Vandaar dat je ook flink wat ruimte hebt voor de lnb's. Je zult niet snel terug moeten vallen op smalle lnb's.
Volgens mij staan de lnb's veel te hoog waardoor ze ver van het focuspunt af staan en daardoor veel minder opbrengst hebben dan mogelijk zou zijn.
Kijk eens even naar de eerste foto in bericht 2. Dat is de originele hoogte en dan staan ze wel in focus.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De quasi-parabolische vorm is eigenlijk een deel van een geometrische vorm genaamd torus daarom kan het toroidale worden genoemd. Maar ja het is niet dubbel-reflector antenne zoals T90. Gelukkig voor mij weet ik hoe om te vinden van brandpunt van de offset antenne, in het geval van SMW-OA-1600 - focal lijn. Ik ben vrij zeker dat LNBs min of meer in de juiste plaatsen hebben geplaatst. Mijn antenne presteert dus, zoals in de handleiding-achtige 1m antenne ish :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooie van zo'n schotel is dat de LNB's in de ontvangzone dus niet hoeven te schelen.

 

Je ziet dat links op dit plaatje (gehaald uit de manual); dat is de ideale positionering.

De satellietsignalen gaan (van bovenaf gezien) recht over de LNB heen, weerkaatsen op de schotel en komen over dezelfde lijn naar de LNB.

 

Maar je kunt natuurlijk ook gaan schelen, als dat nodig is bij erg nabijgelegen satellieten (rechts op het plaatje). Dat is zoals het ook op de Visiosat Bisat e.d. gebeurt...

 

groet,

A33

 

 

post-40446-0-56207800-1472930189.png

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Swedish MicroWave SMW OA-1600 is geen Toroial schotel maar een Multi Focus Dish. Dit staat ook in de PDF-file die ik geplaatst heb.

Toroidal komt van het woord Torus en dat is een ring in 3 dimensionale vorm, zie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Torus.png

De Wavefrontier T90 en T50 bestaat uit een parabolische hoofdreflector en een Toroidale hulpreflector. De hulpreflector heeft de 3 dimensionale vorm waar de schotel zijn naam aan dankt.

De offset tussen deze twee schotels verschilt enorm.
De T90 heeft een offset van 38 graden, de SMW OA-1600 maar slechts 13 graden. Dit is extreem weinig want de schotel met de kleinste offsethoek die normaal gebruikt wordt is de Maximum E85 met een offset van 17,94 graden. Meestal hebben schotels een offset van 26 graden.

Op de eerste foto in bericht 2 waarbij je de originele situatie hebt, staan de koppen van de lnb's boven in de bocht van de twee draagarmen.
In de gewijzigde die je op de eerste foto ziet in bericht 1, staan de koppen van de lnb's veel hoger. Deze staan dus absoluut niet in het brandpunt van de schotel waardoor de ontvangst ook minder wordt. Ik denk dat ongeveer het onderste 1/3 deel van de schotel nu helemaal niet gebruikt wordt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of er een DIN-norm is over het gebruik van de term "torus antenne", maar op deze website http://nautilus.org/napsnet/napsnet-special-reports/expanded-communications-satellite-surveillance-and-intelligence-activities-utilising-multi-beam-antenna-systems/ staat het zo beschreven:

 

The unique technical features of the Torus design enable beams from multiple satellites in geostationary equatorial orbits to be received and processed simultaneously by receiving horns arranged in an arc of principal foci. In the installations used at the sites identified here, beams from up to 35 satellites spaced 2 degrees apart in geostationary orbit along the Clark Belt can be received by a single Torus antenna, in principle replacing 35 traditional steerable or fixed parabolic antennas.

 

In deze beschrijving maakt dus de brandpunten-boog de binnenring van de "donut" uit, en niet een subreflector.

In die zin is het dan om het even, of je zo'n schotel een multi-focus schotel noemt of een torus schotel. De vorm van de schotel is hetzelfde.

Over het punt of er ook nog een semantisch verschil is met een toroid(al) schotel, kan waarschijnlijk ook weer een hele discussie worden opgezet.

 

 

Omdat de torus-schotel (of hoe je 'm ook wilt noemen) in het horizontale vlak een deel van een cirkel is, kan je wel makkelijker de brandpuntsafstand vinden dan bij een parabolische vorm.

Voor cirkelvormige spiegels geldt immers f=r/2. De straal r is proefondervindelijk wel te vinden, met wat touwtjes...

 

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah!

Sprietje wil de semantische discussie wel aangaan? Welke bronnen heb jij dat je dat zo stellig stelt?

 

Volgens dit artikel in de NewYorkTimes, dat ingaat op de torus-vorm (lees: donut-vorm), zou zelfs een T90 niet aan de definitie voldoen, omdat de primaire spiegel er niet uitziet als een verbogen billboard: http://www.nytimes.com/1981/08/13/business/technology-multiple-beam-antennas.html :)

 

Maar weer even to the point:

Volgens mij wil de term torus in schotelland alleen maar zeggen dat er een cirkelvormige buitenring is (de schotel) en een cirkelvormige binnenring (de primaire brandpunten), zodat er in visuele zin een soort donut ontstaat. Dat is het enige waar die term op slaat volgens mij. Of er dan bij die binnenring een secundaire reflector wordt geplaatst of niet, maakt volgens mij voor het torus-principe niet uit.

Ik neem niet aan dat de T90 en T55 een patent of copyright hebben op de term torus of toroid(al); al wordt bij die schotels standaard de term toroidal gebruikt.

De Visiosat BiSat en BigBiSat hebben trouwens veel meer de billboardvorm die ook bij een torus-antenne hoort, dan de T90.

 

 

Het verschil tussen parabolische en bolvormige (of cirkelvormige) "spiegels" is trouwens wel heel interessant studiemateriaal! Ik heb daar veel van opgestoken in mijn begrip van schotelantennes!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Beste a33

 

De naam toroidal bij een Wavefrontier schotel slaat niet op het feit dat de schotel in een breed bereik satellieten kan ontvangen. Dat kunnen meer parabolische offsetschotels zoals de bekende Maximum E85, de Visiosat Bisat en de BigBisat.


Bij de Wavefrontier slaat het woord Toroidal op de hulpreflector.

De Wavefrontier is in feite een Gregorian schotel, zie bijlage 1.
Bij de Wavefrontier schotel is de hulpreflector echter in de vorm van een Torus-ring, zie bijlage 2.
Een deel van de Torus-ring, de Toriodal wordt gebruikt bij de hulpreflector van de Wavefrontier, zie bijlage 3.

 

Het grote voordeel is tweeledig.
1- Een Gregorian schotel heeft een hoger rendement dan een gewone parabolische offsetschotel. In bijlage in goed te zien dat bij een enkelvoudige reflectie, de signalen niet helemaal zuiver in één brandpunt komen. Door gebruik te maken van een tweede reflector gebeurt dat wel, zie bijlage 4
2- Door de tweede reflector is de vorm van een Toroidal te maken, worden de signalen van de verschillende satellieten verder uit elkaar gebogen. Hierdoor is er meer ruimte tussen de lnb's. Om dezelfde ruimte voor te lnb's te krijgen zonder de Toroidal reflector, zou een parabolische offsetschotel met een f/D-verhouding van 0,6 nodig zijn van ongeveer 2 meter.

 

Gregorian schotel.png

Torus ring.png

Torus-ring open Wavefrontier.png

dubbele reflector.png

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...