Ga naar inhoud


Triax 88 4LBNs uitrichten


Kennie
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo Sprietje,

 

Ik heb een triax 88 met multifeed en Venton EXL-TL Rocket Twin LNB's en wil die uitrichten op Astra 28,2, 23,5, 19,2, hotbird 13 en Eutelsat 9. Hoe kan ik deze het beste op de rail zetten? Mijn postcode is 5629.

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welkom op dit forum

Zou je misschien een nieuw onderwerp in "schotelpark" aan willen maken want dit draadje gaat over 4 lnb's.
Sinds dat Joyne er is willen steeds meer mensen ook de 9e er bij hebben en wordt het dus een vraag over een schotel uitrichten met 5lnb's.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo Sprietje,

 

Ik heb een Triax 88 met multifeed en 4 inverto quad LNB's en wil die uitrichten op Astra 28,2, 23,5, 19,2, en hotbird 13. Hoe kan ik deze het beste op de rail zetten?

Mijn coordinaten zijn 52.4356 en 4.8842.

Ben zelf al een paar dagen bezig en het lukt mij niet om zelf de berekening te maken.

Is het beter om de Astra 3 het dichtst tegen de arm te zetten of toch de Astra 1 te gebruiken?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bogbot3

 

Ik heb het volgende voor je uitgerekend:
Zet de rail precies 11,6° schuin, zie bijgevoegde hoek
Hiervoor moet de rail omgedraaid worden, het gat in het midden moet in de onderste groef zitten
De afstanden tussen de lnb's voor jou locatie op een Triax 88 moeten zijn:
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 78mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 54mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.
aangezien je niet dichter bij elkaar kan dan 58mm, moet de lnb van de Astra 19,2 wat opgeschoven worden. De afstanden worden dan:
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 74mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm
omdat de 19,2-lnb dus 4mm verkeerd staat, moet je de schotel uitrichten op de Astra 23,5 en niet op de Astra 19,2.
De klem van de Astra 19,2 moet tegen de arm worden gezet, de rest op de aangegeven afstanden.
Zet de lnb's zo in de klem, dat de koppen 5-6mm vrij staan van de klem, zie afbeelding.
De skew van de lnb's moeten als volgt zijn ingesteld:
- Hotbird 13 op 3°
- Astra 19,2 op 4°
- Astra 23,5 op 7°
- Astra 28,35 op 10°
d.w.z., met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail
Stel nu de schotel met uiterste precisie af op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit want dat bepaald ook de ontvangst van de overige satellieten.

 

hoek van 11,6 graden.PNG

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Sprietje:

Graag gedaan. Tja, alles afstellen volgens de maten die ik gegeven heb gaat een stuk sneller dan zelf helemaal uitproberen.  :P

En leer je dus niks.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je een Visiosat Big Bisat nemen of een Wavefrontier T55 of T90, dan leer je ook niets want die hebben een calculator.
Laat 10 willekeurig gekozen leden van Sat4all een Triax 88 of iets dergelijks afstellen en geef ze 6 uur de tijd om de schotel en 4 lnb's van de Hotbird en Astra 1-2-3 af te stellen zodat er een goede / prima ontvangst is op alle 4 de satellieten zonder meetapparatuur.
Zelfs flink wat satellietshops die schotels plaatsen beginnen er niet aan en willen alleen maar de (Cahors) Visiosat Big Bisat plaatsen, anders wordt het voor hen ook te moeilijk en gaat het afstellen onredelijk veel geld kosten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enig idee wat er van de 38.8dB bij 11.7GHz antennewinst overblijft voor de uiterste LNB's (Hotbird en Astra2), spreken we hier over een verlies met een ordegrootte van een halve dB of enkele dB?   

aangepast door alleyoop
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...