Ga naar inhoud


Triax 88 4LBNs uitrichten


Kennie
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Moet bij een vriend in Guardamar del Segura schotel herplaatsen als gevolg van het slechte weer van afgelopen weekend.

Gaat om een Triax 88 met Triax Multirail en twee Inverto Premium LNB's.

Moet uitgericht worden op Astra 1 en 3.......Kan een deskundige mij helpen met elevatie, skew's enz.

Bij voor baat dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ho oud Sprietje is weet ik niet. Waarschijnlijk jonger dan ikzelf. Dus daar we allemaal eens moeten komen te gaan en als we beiden even oud zouden worden zal ik eert deze wereld verlaten, en ga dus nooit last hebben van het feit dat ook ooit de tijd van Sprietje is gekomen. WTF heeft dit met sat's en aangelande te maken hoor ik jullie denken. Wel ik zou een fonds willen oprichten om Sprietje zo lang mogelijk in leven te houden en ook zijn brein te blijven stimuleren zodat hij nog vele (meestal jongere dan) mensen kan en mag blijven helpen. Sprietje, je bent een SPRIET voor mij.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ceje

 

Dat gaat niet helemaal goed lukken met 2 losse lnb's en een rail.
De afstand tussen de 2 lnb's moet 55,5mm zijn in Guardamar del Segura.
Als je de schotel uit richt op de Astra 23,5, dan komt de lnb van de Astra 219,2 en 3mm naast te staan. Dat is niet erg voor de sterke Astra 19,2.
Probleem is alleen de schuinstand van de rail.
Monteer de die op de normale manier, dan kan die maximaal 7 graden schuin gezet worden. Monteer je hem omgekeerd zodat het gat in het midden in de onderste groef zit, dan kan hij maximaal 20 graden schuin terwijl hij 27 graden schuin moet staan. De Astra 19,2-lnb staat dus niet alleen op een iets verkeerde afstand, ook komt hij niet precies op de juiste hoogte te staan. Je zult de Astra 19,2 wel gewoon ontvangen maar niet met het maximale signaal.
De skew van de lnb's moeten als volgt staat:
Astra 23,5 op -20°
Astra 19,2 op -16°
Gebruik daarvoor de bijgevoegde hoeken.

 

hoek van 16 graden.png

Hoek van 20 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

hy ik heb een triax 110 met rail en wat ik probeer de 23 lukt niet , begin te geloven dat de lnb niet wil , schotel staat zo dat ik van hotbird tot astra 28 zeer goed ontvang en ook de 19 maar de 23 lukt niet . zal eens proberen met een aparte kleine schotel hem zoeken , wel merk ik voor de 19 staat niet naast de houder van de lnb maar toch beetje verder naar rechts ( als je voor de schotel staat ) om het meeste ontvangst signaal . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei alain28:

hy ik heb een triax 110 met rail en wat ik probeer de 23 lukt niet , begin te geloven dat de lnb niet wil , schotel staat zo dat ik van hotbird tot astra 28 zeer goed ontvang en ook de 19 maar de 23 lukt niet . zal eens proberen met een aparte kleine schotel hem zoeken , wel merk ik voor de 19 staat niet naast de houder van de lnb maar toch beetje verder naar rechts ( als je voor de schotel staat ) om het meeste ontvangst signaal . 

Heb je de LNB op zich al eens in een andere (single LNB bv) uitgetest? Wie scheelt er inderdaad wel iets met dat ding zelf.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja je zegt daar wat , is een lnb met twee uitgangen , merk ?? ja zal eens moeten kijken maar morgen zal ik eens testen of de lnb in orde is , zal die verwisselen met de astra 2 op de 28° die werkt zeker ; wel is mijn opgevallen in de uitleg dat ik hier al gelezen heb staat de astra 1 lnb direct naast de lnb houder en tegen de "kop" van die lnb zou de ander lnb ( astra 3 ) tegen duwen  ; feit is als ik de astra deze plaats geef heb ik een veel minder ontvangst als waar hij nu staat meer naar rechts ( zicht voor de schotel ) in nu te laat maar ga morgen een foto van maken dat duidelijker 

alvast bedankt voor de info iedereen , weet dat de astra 3 moeilijk te vinden is maar met zo Groote schotel zou het toch moeten lukken 

wordt vervolgd...……...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alain28

 

Het dringen om ruimte tussen de Astra 19,2 en 23,5 is alleen bij een Triax 88, niet bij een Triax 110. Daar heb je zelfs enige afstand van de lnb's.

Ik zal het wel voor je uitrekenen hoe je de zaak moet afstellen. Morgen hoor je er meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alain28

 

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Houthulst voor een Triax 110:

- plaats de rail zo dat het gat in het midden in de onderste groef zit
- zet de rail 13,8° schuin, aan de oostzijde het laagste, zie bijgevoegde hoek
- zet de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm
- zet nu de lnb's op de volgende afstanden:
a- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 92mm
b- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 64mm
c- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 72mm
d.w.z., gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap
- zorg er voor dat de kop van de lnb 5-6mm vrij staat van de lnb-klem, zie bijlage
-stel de skew van de lnb's als volgt af:
a- Hotbird 13 op -5°
b- Astra 19,2 op -5°
c- Astra 23,5 op -8°
d- Astra 28,35 op -12°
d.w.z., met de wijzers van de klok meegedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb aan kijkt en gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail
- stel de elevatie van de schotel in op 29° om de astra 23,5 te vinden
- richt de schotel uit op de Astra 23,5 op de beste signaalkwaliteit zowel met de draairichting als de elevatie, de overige satellieten ontvang je dan ook prima.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 13,8 graden.png

Hoek van 12 graden.png

hoek van 8 graden.PNG

hoek van 5 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo , bedankt voor de info ; 

ik heb een foto gemaakt hoe nu opgesteld is , zoals gezegd de hotbird en astra 1 en 3 perfect , maar ben bezig met een klein schoteltje ernaast om te kijken of de rest goed werkt want bij van alles te proberen kan goed zijn dat me dish switch ook niet goed werkt . dus ga eerst alles goed nakijken en natuurlijk me schotel goed afstellen zoals  Sprietje voorstelt

bedankt alvast , wordt zeker vervolgd ……….. 

 

nu Sprietje , over die onderste regel zal niet lukken want er is maar 1 regel  zoals je ziet op de foto 

20190502_175415.jpg

20190502_175822.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...