Ga naar inhoud


4 Feed LNB 9, 13, 19.2 en 23.5E in combinatie met 28.2E


tripontin

Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

Ik zou graag via een 4 Feed LNB 9E, 13E, 19.2E en 23.5E (Télésat - TVV) die over 2 uitgangen beschikt op 1 schotel Triax 88 willen monteren en dan via een 2de schotel Triax 88 positie 28.2E aan deze configuratie willen toevoegen. Is dit mogelijk via een Spaun 4/1 Disecq switch? In de 4 feed LNB is reeds een disecq switch ingebouwd (9E op A, 13E op B, 19.2E op C en 23.5 op D). Ik zou dus uit de 4 feed LNB met een coax naar een disecq switch 4/1 van Spaun willen gaan en van de 2de schotel met positie 28.2E met een coax naar dezelfde Spaun switch en dan van daaruit een coax naar de receiver. Gaat dit volgens jullie lukken of gaat dit conflicten veroorzaken door de 2 switchen te combineren (4 feed LNB switch en Spaun 4/1 switch)? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die 4 feed lnb is niet gemaakt voor een Triax 88 die 85cm breed en 95cm hoog is.

Hij is gemaakt voor een Triax 78 die 70cm breed en 78cm hoog is.

Dat heb ik een tijd geleden nagevraagd bij Inverto Luxemburg en ook berekend.

 

Ga je die toch op een Triax 88 plaatsen, dan zullen de twee buitenste lnb's een stuk minder signaal ontvangen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet gewoon een uncommitted switch nemen zoals in de bijlage getoond. Het maakt niet uit of het een monoblock is met 2 koppen of met 4 koppen.

Wil je op twee aansluitingen alle vijf de satellieten ontvangen, dan zul je een twin-lnb moeten nemen (twee aansluitingen dus) voor de Astra 28,2 en dan heb je ook 2 uncommitted switches nodig.

Je ontvanger moet wel met diseqc 1.1 overweg kunnen.

 

Helaas zijn uncommitted switches niet goedkoop.

post-60869-0-14137500-1500839933.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je ook een normale diseqc switch gebruiken als je echt maar drie van de vier satellieten op de . In jouw geval heb je dan echter een splitter nodig, of een speciale diseqc switch:

 

Televes 7269.

 

Het alternatief, met splitter, moet dan wel de normale doorkoppeling van dc hebben (b.v. een unicable splitter (echter weer geen smart splitter))

Link naar reactie
Delen op andere sites

.. of een speciale diseqc switch:  Televes 7269.

 

 

@jmv2009:

1. De televes werkt natuurlijk prima in combinatie met een monoblock. Is dan niets anders dan wat we hier 'het brugje van trust' noemen: het inwendig doorverbinden van 2 diseqc poorten.

Of misschien is het in de televes gedaan vóór de schakeltransistoren, met twee diodes (in plaats dus van ná de schakeltransistoren); dat heb ik op de fotoos van de televes nooit goed kunnen zien.

@trust heeft die oplossing al in 2004 bedacht en uitgetest: https://www.sat4all.com/forums/topic/109616-oplossing-komb-monoblockdiseqc-switch/

Foto van het brugje bijv hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/324713-kun-je-duo-lnb-en-single-lnb-koppelen/?p=2091305

 

trust had voor de combinatie van een triple LNB met een extra LNB ook een diseqc switch aangepast met drie diodes (vóór de schakeltransistoren). De foto ervan kan ik zo gauw niet vinden; staat ook ergens hier op het forum.

Edit: bij deze post: https://www.sat4all.com/forums/topic/340373-ontvangst-van-13-16-192-235-282/?p=2240635

 

 

2. Maar hoe jij de televes met 3 LNBs van de 4feed wilt verbinden, snap ik niet helemaal.

De televes verbindt slechts twee poorten; dus zit je dan te denken aan een opstelling zoals ik in deze link beschreef? https://www.sat4all.com/forums/topic/330710-nieuw-triple-lnb64-cm/?p=2147076

Dan lijkt me de knutseloplossing van trust toch een stuk handiger.

Want als ik me goed herinner is de televes switch ook niet de goedkoopste....

 

groet,

A33

 

 

Edit2: En je ontvanger moet natuurlijk een repeated diseqc signaal geven voor deze diseqc-1.0-cascade; niet alle ontvangers doen dat.

Sommige doen dat pas, als ze secondenlang geen lock krijgen.

Of je moet dan andere trucjes toepassen, door bijvoorbeeld niet direct naar diseqc B te schakelen, maar altijd via diseqc A...

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op één van de twee middelste satellieten. Het lijkt me het handigste om op de Astra 19,2 uit te richten.

Ga je de 9 oost het meeste gebruiken en de Astra 23,5 niet meer, dan kun je beter op de Hotbird uitrichten.

Belangrijk is wel dat die op de juiste schuinte staat. Dat is locatieafhankelijk.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af of een Duo LNB van Canal Digitaal welke nu op 19,2 en 23,5 uitgericht is ook voor de 9 en 13 graden gebruikt kan worden.

Uiteindelijk scheelt het niet echt veel, in de ene situatie 4,3 graden en bij gebruik van 9 en 13 slechts 4 graden.

Uitrichten op de 9 graden in het midden van de schotel en de los hangende op de13 graden had ik dan bedacht.

Is er al iemand die dat heeft uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grondstof

Wat de afstand van de twee lnb's betreft is het geen probleem maar je moet je wel bedenken dat de antennes in een duo-lnb gedraaid staan opgesteld. Dat is niet zo als je een 4° monoblock neemt. Daarin staan de antennes gewoon recht opgesteld.
Dat is ook precies waarom de ene een duo-lnb wordt genoemd en de andere een monoblock. De afstand van de koppen kan precies hetzelfde zijn maar de stand van de antennes niet.
En ja, als de stand van de antennes (de skew dus) niet goed is, heb je ook geen optimale ontvangst, vooral niet met 8PSK.
Heb je meer dan voldoende signaal, dan zul je hier niet zo veel van merken maar met een bescheiden schotel kan het signaal bij regen makkelijker wegvallen.

Lees dit draadje maar eens: https://www.sat4all.com/forums/topic/348164-test-canaldigitaal-duo-lnb-vergeleken-met-andere-duo-lnbs/
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...