Ga naar inhoud


vreemde schotel


kees hekstra

Aanbevolen berichten


Ik denk een schotel voor de C-band of een nog lagere frequentie maar waar is de lnb?
Zo te zien een erg ondiepe schotel dus niet de gebruikelijke f/D-verhouding voor een primefocus schotel.

De tweede foto is een lnb voor o.a circulaire polarisatie maar wel voor een lage frequentie zo aan de diameter te zien.
Het lijkt er op dat die bij elkaar horen.
Misschien voor een weersatelliet?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor C-Band heb ik zoiets nog nooit eerder gezien. Ik vroeg me af of het misschien iets met hoe noemen ze dat, radiotelegrafie of zo, te maken kon hebben? Of een terrestrische point-to-point verbinding tussen zendamateurs o.i.d., de schotel staat immers volstrekt horizontaal gericht?

 

Anderzijds staat de LNBF of wat ervoor door moet gaan juist schuin naar boven gericht terwijl het toch echt geen offset model schotel is. Maar misschien is er een hijsmechanisme dat het ding voor de schotel brengt wanneer in gebruik en naar de grond laat zakken wanneer in ruste?

 

In dat laatste geval zal het wellicht om een zend-/ontvangst installatie gaan. Waar is dat ding te bewonderen?

aangepast door Michel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de afmetingen van de lnb te zien verwacht ik dat de frequentie die gebruikt wordt iets boven de 1 GHz moet liggen, dus zeg maar tussen de 1 en 2 GHz. Dat is de L-band en die wordt gebruikt voor:
- Langeafstandsluchtverkeersbegeleiding en -bewaking (tot 450 km).
- Secondary Surveillance Radar (1030 en 1090 MHz).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een schotel die volgens mij in gebruik is voor moonbouncing.

Een (oude)kennis van mij heeft ook een dergelijke opstelling in de tuin staan voor moonbouncing.

 

De eerste foto is toch niet genomen in de omgeving van het "witte stadje" Thorn?

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze schotel lijkt erg goed op de schotel van een collega feedhunter in Italië. Woont in Civitanova Marche aan de Adriatische kust.

Ontvangt goed de feeds op de 91,5°E. Weet niet welke afmetingen de schotel heeft maar als hij ernaast naast is dit best wel indrukwekkend.

 

Enkele foto's.

post-37533-0-45237600-1502531384_thumb.jpg

post-37533-0-52000500-1502531385_thumb.jpg

post-37533-0-88801600-1502531386_thumb.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een schotel die volgens mij in gebruik is voor moonbouncing.

Een (oude)kennis van mij heeft ook een dergelijke opstelling in de tuin staan voor moonbouncing.

 

De eerste foto is toch niet genomen in de omgeving van het "witte stadje" Thorn?

juist thorn ja

Het Leven Is Een Melodie

Gedreven Door Komedie

Verweven Met Parodie

Tot Zeven Zeisen Zonder Remedie

Dood Omgeven Met Tragedie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter aanvulling

 

Volgens mij was de schotel bij mijn kennis ongeveer 8 meter in diameter.

En het motorisch gedeelte was geen gewone actuator maar volgens mij ook  eigenbouw net zoals de gehele schotel (eigenbouw)

 

Dus 100% moonbouncing :D

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan blijf ik toch wel nieuwsgierig naar de vraag waarom de schotel recht overeind staat en de LNBF constructie schuin omhoog. Een takelmechanisme voor wanneer in gebruik misschien? Of was het ding gedemonteerd?

 

Zelf had ik hier ooit een Hero schotel van ongeveer 4,5 meter doorsnee op het dak staan, maar die had als eerste nadeel dat de windvang te sterk was (ik vond elke dag oranje poeder waar de bouten in de bakstenen muur vastgezet waren) en anderzijds dat het gewicht van de schotel groter was dan de spanten konden dragen zodat het mettertijd steeds meer naar ovaal ging afwijken. Vandaar dat mijn huidige 3 meter schotel die hem verving nauwelijks minder rendement opleverde. Alleen op de toentertijd in gebruik zijnde S-Band (Arabsat met twee zenders uit Saoedi-Arabië) presteerde de Hero schotel duidelijk beter.

 

PS: wat heb jij met Villahermosa, sat87?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...