Ga naar inhoud


FBC-tuner in combinatie met de multiswitch


lievenborms

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

 

Ik ben in het bezit van onderstaande installatie:

  • schotel: T90 wavefrontier
  • 1 multiswitch: EMP-Centauri MS17/ 8PIU-6 V10
  • 4 lnb’s: Inverto Black Premium Quattro, IDLB-QUTL40-PREMU-OPP
  • enkele decoders waaronder Dreambox DM 7020 HD, Clarke-Tech 5000 HD Combo,…

 

Nu wens ik deze installatie uit te breiden met een nieuwe decoder en had ik graag advies/duidelijkheid ontvangen over de nieuw generatie tuners.

 

Hedendaagse decoders kunnen uitgerust worden met een FBC-tuner (Full Band Capture). Hierdoor kan één DVB-S2 FBC tunerkaart tot 8 kanalen gelijktijdig verwerken.

Blijkbaar zouden deze functionaliteiten enkel bruikbaar zijn voor Unicable LNB’s. In mijn opstelling (GSO-systeem) wordt er gebruik gemaakt van een multiswitch.

 

Vandaar mijn vragen:

  1. Kan iemand duidelijkheid geven of de FBC functionaliteiten zullen werken en bruikbaar zijn in combinatie met deze multiswitch?
  2. Mochten de FBC functionaliteiten niet bruikbaar zijn in combinatie met de multiswitch:
    1. Kan een DVB-S2 FBC tuner alsnog gebruikt worden zoals een klassieke DVB-S2 tuner of kunnen er zich bijkomende compatibiliteitsproblemen voordoen?
    2. Bestaan er multiswitchen die wel geschikt zijn voor de FBC functionaliteiten en zijn deze compatiebel met de andere decoders?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Lieven Borms

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ben in het antwoord hierop ook zeer geïnteresseerd.

Als ik over FBC iets wil lezen, gaat het na 2 regels al over Unicable and JESS.  Die heb ik niet, en wil ik ook niet aanschaffen in de eerste plaats

 

Dus graag een beetje uitleg over het gebruik van FBC tuners met gewone LNB's en Disqec multiswitches. Wat zijn de mogelijkheden dan nog.

Of vallen ze terug tot de mogelijkheden van een ordinaire DVB-S2 tuner?

 

Ik begrijp dat er meer mogelijkheden zijn met Unicable and Jess.  Daar hoeft niet over uitgewijd te worden. 

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik het begrepen heb, zou men met 1 FBC tuner meerdere transponders gelijktijdig kunnen aanspreken (6), maar enkel in het kwadrant dat beschikbaar wordt gesteld door de switch of lnb.

Bij een normale tuner is dat beperkt tot 1 transponder, een FBC tuner doet daar nog eens 5 virtuele tuners bij.

 

 

 

 

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrepen heb, is het mooie van FBC vooral voor LNBs interessant: hoge en lage band worden dan in één frekwentiebereik doorgezonden (vandaar Full Band Capture);

en een "quatro LNB" heeft dan dus geen 4 kabels nodig maar maar 2 (alleen voor hor en vert).

 

Dat een tuner daarmee om kan gaan is dan natuurlijk ook fijn.

 

Maar ook dan geldt: je kan alleen maar die zenders tegelijk ontvangen die in het verzonden frekwentieberiek zitten.

Hoe dat verder zit met die tuners, weet ik niet.

 

Groet,

A33

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar maanden terug heb ik daar iets van gelezen, ken helaas de naam niet meer.

Dat gaat toch met een nieuw type lnb dat samenvoegen van de hoge en de lage band, tot een band, die schakelt enkel nog om naar horizontaal en Verticaal.

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de blog even diagonaal doorgelezen.

Betekent dit dat een FBC-tuner niet overweg kan met een FBC-LNB?

Zelfde benaming voor iets wat niet compatible is met elkaar, en in wezen niets met elkaar te maken heeft??

 

Dan klinkt FBC-tuner als een overdreven woord voor wat feitelijk dus gewoon betekent 'volledig onafhankelijke interne tuners'.

 

Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen,

 

 

Blijkbaar ben ik niet de enige die opzoek is naar eenduidige informatie omtrent FBC tuners en unicable.

Tijdens mijn zoektocht heb ik zonet een interessant artikel gevonden die meer duidelijkheid geeft.

 

Dit maakt toch al het ene en andere duidelijk

  • Unicable = Unicable 1 (tot max. 8 userband’s)
  • JESS = Unicable 2 = nieuwere versie Unicable 1 (tot max. 32 userband’s)
  • Met Unicable 1 en Unicable 2 bespaar je veel kabels en wordt de installatie eenvoudiger maar er zijn specifieke LNB’s nodig
  • FBC tuners blijken perfect compatiebel te zijn met klassieke LNB’s en multiswitchen
    Er moet wel rekeningen worden gehouden met de klassieke beperkingen (gebruik van de band en polarisatie)

 

Hopelijk helpt kan deze informatie jullie ook verder helpen.

 

Op dit ogenblik lijkt een FBC tuner voor mijn opstelling niet noodzakelijk. Maar aangezien deze toch compatibel lijken te zijn met de klassieke hardware en de meerprijs al bij al nog meevalt, lijkt het mij verstandiger om toch een FBC tuner te kiezen.

 

Met vriendelijke groet,

aangepast door Michel
Link naar reactie
Delen op andere sites

nö dat haal ik er niet uit,

1 uur geleden zei a33:

Betekent dit dat een FBC-tuner niet overweg kan met een FBC-LNB?

 

zie net ook lievenborms reactie,

ja dat is heel fijn zo'n FBC tuner maar voor meerdere satellietposities is de opzet middels unicable 2 niet evident eenvoudiger dan met existing apparatuur

Screenshot_71.jpg

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, wanneer je een installatie hebt met meerdere LNB’s op verschillende satellieten komt er ook al heel wat hardware bij kijken.

 

Zoals gezegd heb ik een installatie met 4 Quattro LNB’s en 1 multiswitch voor 8 toestellen.

Wanneer ik dit zou willen aanpassen heb ik 2 oplossingen.

  • Ik kan de huidige LNB’s houden, de huidige multiswitch vervangen door 2 nieuwe unicable multiswichten en een bijkomende switch voorzien de 8 tv’s ofwel de bekabeling aanpassen.
  • Als alternatief zou ik ook andere LNB’s kunnen aanschaffen en de signalen samenvoegen maar dat lijkt me ook een heel gedoe.

 

Op korte en middenlange termijn lijkt het mij meer dan voldoende om enkel te investeren in een nieuwe decoder die voorzien is met een FBC tuner zodat ik deze later nog kan gebruiken mocht ik dan de installatie aanpassen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel overweeg ik een VU+ Ultimo, bij dit toestel kunnen de tuners vrij worden gekozen bij aankoop.

Er bestaan uitvoeringen met de klassieke DVB-S2 tuners maar ook met de nieuwe FBC variant, vandaar mijn vragen.

Mocht iemand een goed alternatief hebben verneem ik het graag maar vermoedelijk past dit beter in een andere topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei a33:

Betekent dit dat een FBC-tuner niet overweg kan met een FBC-LNB?

 

Ik heb nog even zitten googlen, en zag dat FBC-LNB en wideband-LNB soms als namen voor hetzelfde gebruikt worden.

 

Maar ik denk ten onrechte: ik denk dat wideband LNB de juiste term is voor wat ik bedoelde, en dat een FBC-LNB als zodanig niet bestaat.

 

Ik vraag me wel af, welk IF-frekwentiebereik zo'n wideband LNB dan aflevert (moet groter zijn dan 950-2150), en of alleen sommige (unicable/JESS)-multiswitches daarmee om kunnen gaan of sommige receivers ook?

Ik heb nog niet een website gevonden waar alles eens op een rijtje gezet wordt...

 

Groet

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze van Unitron ook al gezien ?

 

Foremost in the family is the new Wideband LNB, wbLNB, a single satellite solution that conveys the entire Vertical and Horizontal satellite polarities across each of its outputs.  Designed as a cost optimized and power optimized solution for System providers who do not need to coexist with other signals such as Terrestrial or Cable, the LNB converts the Vertical and Horizontal RF signals directly to IF signals.  Each polarity output is 290 – 2340 MHz and uses a LO of 10.41GHz.  This can be customized for those customers who wish to use a different frequency plan.  The simplicity of the design, Feedhorn, LNA, Mixer, LO, and IF Amp allow for minimal power consumption and a very low-cost final solution.  RF switches are not required, nor is there any communication protocol needed between the STB and the LNB.  The entire satellite BW is available at all times.  The LNB meets all ASTRA Universal Wideband LNB specifications.

Along with the LNB, Unitron offers an entire range of wideband accessories including: wideband indoor 2, 3, 4, 6, and 8-way splitters, wideband line amplifiers, and wideband IF trunk amplifiers.  “With the new Wideband satellite product family, UnitronGroup continues our leadership role in the satellite market and support for our customers across the globe.  The wideband architecture allows for full satellite content to unlimited users across the two-cable system.  Unitron’s new wideband product lineup provides all reception distribution needs for this system,” said Elisabeth Lamaire, Global Sales Director.

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...