Ga naar inhoud


Combineren CanalDigitaal Triple LNB QUAD met Extra schotel


Bladerer

Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal,

 

op de camping heb ik een opstelling staan uitgericht op de Astra 1, 2 & 3 via een schotel. Deze is aangesloten op een SAB Titan III Combo HD (S907). Nu wil ik graag een tweede schotel richten op de Eutelsat 9 Oost voor de ontvangst van Joyne en deze feeds combineren met die van canaldigitaal zodat ik met de huidige opzet wel alle FTA zenders kan blijven ontvangen.

 

Vervangen van de huidige opstelling door meerdere feeds van zowel Astra als Eutelsat op 1 schotel gaat niet ivm lastige omstandigheden met bomen rondom, op schotel 1 kan ik wel Astra ontvangen maar niet de Eutelsat, op schotel twee precies omgekeerd.

 

Ik begrijp dat ik de beide feeds kan combineren dmv een uncommitted switch, echter vraag ik mij af, kan ik een losse LNB op de tweede schotel direct aan deze uncommitted switch hangen of moet ik daar dan eerst een committed switch tussen hangen?

 

Verder vraag ik mij af hoe ik eea moet instellen op de SAB Titan III, gaat een dergelijke opstelling wel werken?

 

ik hoor graag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Bij voorbaat dank.

aangepast door Bladerer
Link naar reactie
Delen op andere sites


Moet kunnen. Uncommitted switch tussen de kabel zetten. Op poort 1 van de uncommitted switch sluit je de bestaande schotel aan. Op poort 2 sluit je de schotel tbv Eutelsat 9B aan.

In de ontvanger moet je de lnb configuratie aanpassen van protocol 1.0 naar 1.1. Als het goed is krijg je er dan een veld bij voor de uncommitted switch. Bij de instellingen van de Astra's vul je daar input 1. De waardes voor de committed switch hoef je niet aan te passen. Voor de eutelsat 9B vul je bij uncommitted input 2 in en bij committed niets.

 

 

  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Sprietje:

Ja zo kan het

Maar het kan nog eenvoudiger met een gewone 4/1-diseqc-switch.
Sluit drie aansluitingen van de triple-lnb aan op poort 1, 2 en 3 van de diseqc-switch en sluit de lnb van de 9oost aan op poort 4.

 

duolnb+lnb.png

En hoe wil je dan het 2e commando versturen?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft geen tweede commando te versturen.
Op #1 van de 4/1-diseqc komt Astra 19,2
Op #2 van de 4/1-diseqc-switch komt Astra 23,5
Op #3 van de 4/1-diseqc-switch komt Astra 28,2
Op #4 van de 4/1-diseqc-switch komt de Eutelsat 9 oost

 

Het werk precies hetzelfde als met een duo-lnb, zie bijlage.

duo-lnb + single-lnb.png

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt heren voor de snelle reacties! Optie één zoals Mojo aangeeft is zoals ik die zelf reeds in gedachten had. Optie twee van Sprietje klinkt kwa instellingen in de SAB Titan weer iets makkelijker echter betekent dit dus wel dat ik direct 3 van de vier aansluitinging op de triple LNB moet opofferen en mogelijk in de toekomst geen andere receivers meer kan aansluiten (op 1 extra na dan).

 

Mijn buren hebben nu nog digitenne maar willen mogelijk in de toekomst ook overstappen naar satelliet ontvangst, ik houd dus graag de optie open om later nog wat meer dan 1 extra ontvanger aan te sluiten, valt daarmee de optie van Sprietje daardoor dan af?

 

indien ik zou gaan voor de optie één zoals beschreven door Mojo, welke switch valt dan het beste aan te bevelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bladerer

 

Dan hoop ik voor je dat als je buren in een later stadium gebruik willen maken van je schotel, dat ze geen tv hebben met ingebouwde satellietontvanger want dan kunnen ze in het geheel niet kijken. Ik ken geen tv's die met diseqc-1.1 om kunnen gaan, wel met diseqc-1.0

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja daar heb je een punt! Voordeel van jouw optie voor nu is dat hij wel goedkoper uitgevoerd kan worden en dat Mn huidige opzet in de SAB Titan middels diseqc 1.0 1/4 gehandhaafd kan blijven.

 

heb jij nog een suggestie voor een goede en betaalbare 4/1 switch wellicht ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Mojo:

En hoe wil je dan het 2e commando versturen?

 

Dit is een relevante vraag: Het diseqc 1.0 commando moet dan namelijk inderdaad twee keer verstuurd worden voor een vlekkeloze werking van de triple LNB.

 

In sommige ontvangers kan je dat instellen (diseqc repeat/sequence repeat), en sommige ontvangers doen uit zichzelf al één herhaling.

Er zijn echter ook ontvangers die dat niet doen, of pas na een aantal seconden, als ze al die tijd geen 'lock' krijgen.

Bij die laatste twee typen ontvangers kun je dan meestal wel door naar een andere zender op dezelfde satelliet te zappen, een herhaald diseqc commando 'uitlokken'. Maar dat is niet ideaal, natuurlijk.

 

 

Overigens kan je ook een committed 4/1 switch aanpassen op de @trust -manier, door de drie diseqc commando's voor de triple LNB naar één switch-ingang te geleiden.

Dan bereik je hetzelfde resultaat als hiervoor beschreven, maar heb je maar één poort van de triple LNB nodig, in plaats van drie.

Is allemaal al herhaaldelijk aan de orde gekomen in dit forum. Schakeltechnisch met diseqc komt het allemaal op hetzelfde neer.....

 

groet,

A33

 

PS Als de buren voorlopig alleen met de triple LNB willen ontvangen en niet ook met de extra LNB, lijkt me met één overgebleven uitgang van de LNB geen vuiltje aan de lucht.....

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...